Ruská úderná síla: Nový dron S-70 Ochotnik bude operovat v leteckých plucích s Su-57

Ruská úderná síla: Nový dron S-70 Ochotnik bude operovat v leteckých plucích s Su-57
Autor: Geektrooper2, CC BY-SA 4.0|Popisek: S-70 Ochotnik
06 / 03 / 2021, 14:00

To, co naznačovala před časem odborná média, se nyní potvrzuje. Nový dron S-70 Ochotnik bude operovat společně se stroji Su-57 v leteckých plucích, čímž se zvýší kapacity ruských leteckých sil.

V roce 2019 přitáhl poměrně značnou pozornost nový úderný dron Suchoj S-70 Ochotnik, kdy se konal první společný let se strojem Su-57. Let měl testovat interakci dronu se Su-57 a být výchozím bodem pro budoucí možnou integraci Ochotniku do leteckých pluků se strojem Su-57.

Server Air Recognition přinesl informaci, že ruské ministerstvo obrany vážně zvažuje integraci dronu právě do leteckých složek, přičemž se má Ochotnik připojit k leteckým plukům, v nichž budou operovat stíhače Su-57. 

Ruská armáda tak současně reaguje na nejnovější armádní trendy, tedy spolupráci bezpilotního prostředku, tedy dronu, se strojem, který ovládá člověk. Pozitivní zkušenost má Rusko například ze spolupráce průzkumných dronů Forpost se stíhacími stroji v 689. stíhacím leteckém pluku v Kaliningradu, kdy se snažilo zjistit, zda je tato kooperace funkční a do budoucnosti nosná.

Na spolupráci umělé inteligence a stíhačů pak hledí ruští vedoucí političtí a armádní představitelé optimisticky, nicméně celý proces bude ještě poměrně dlouho trvat. V současné době se staví tři prototypy Ochotniku a k přezbrojení tří leteckých pluků 76 stroji Su-57 má dojít do roku 2028.

Ochotnik je nový ruský bojový dron, který má představovat spojení nejpokročilejších technologií včetně prvků stealth. Je vyroben z kompozitního materiálu, aby se stal pro radary nedetekovatelným, a jeho tvar je podobný americkému bezpilotnímu letounu RQ-170 od společnosti Lockheed Martin. 

Lze se domnívat, že S-70 Ochotnik bude mít předprogramovaný cíl, ale umělá inteligence bude schopná kopírovat let řídícího Su-57 a případné změny režimu letu. Oba letouny pocházejí ze stejné konstrukční kanceláře, takže se dá věřit v maximální kompatibilitu softwarového vybavení a AI komunikačních modulů. Role pilota řídícího letounu, jenž by měl být schopen drony ovládat a zadávat jim pokyny, bude zřejmě až posledním možným řešením, pokud se nebude jednat o hlasové ovládání. Pilot bojového letounu plně vytížený pilotáží a sledováním bojové situace zřejmě bude mít minimální kapacity na řízení nebo přeúkolování dronu. Toto by byl spíše úkol pro zbraňového operátora.

Ve spolupráci Ochotniku a Su-57 však současně vyvstává řada neznámých. Určitým problematickým bodem v rámci součinnosti Ochotniku s Su-57 je rozdíl v rychlosti a doletu. S-70 má, jak již bylo uvedeno, rychlost podzvukovou do 1000 km/h (rychlost zvuku - Mach 1- je 1235 km/h), kdežto Su- 57 má tzv. super cruise ve výšce na úrovni 1,6 M (1710 km/h) a maximální 2 M (2120 km/h) Naopak dolet má mít Ochotnik 6000 km, bojový dolet 4000 km, ale Su-57 má dolet při podzvukové rychlosti 3500 km a s dvěma externími přídavnými nádržemi 4500 km. Zde však dochází k narušení stealth charakteristiky změnou radarového odrazu od nádrží. Disproporce jsou evidentní a bude nutno správně vydefinovat taktiku použití S-70 jako samostatného UAV, nebo v páru s vedoucím letounem Su-57.

Každopádně myšlenka je to zajímavá a rozhodně ne ojedinělá. Zde je možno též připomenout, že např. americký Boeing pracuje na obdobném projektu pro F-35, jenž nese název ,,Loyal Wingman". Zadání projektu je v podstatě identické - řídící F-35 se spolupracujícím UAV za využití AI (umělé inteligence).

 

Zdroj: Air Recognition

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace