Putinovy prostředky k odražení Američanů. Ruské křižníky se sešikovaly v Černém a Středozemním moři

Putinovy prostředky k odražení Američanů. Ruské křižníky se sešikovaly v Černém a Středozemním moři
Autor: LPHOT SEELEY, OGL v1.0|Popisek: Raketový křižník Maršál Ustinov
23 / 02 / 2022, 11:15

Napětí okolo Ukrajiny trvá nadále, je ale patrné také v oblasti Středozemního moře.

Ukrajinsko-ruská krize trvá dál, nabývá na nové intenzitě, napětí se přenáší také na moře. Tři ruské raketové křižníky - Varjag, Moskva a Maršál Ustinov se seřadily v Černém, respektive Středozemním moři, aby se mohly případně postavit třem úderným skupinám NATO v oblasti. To na druhé straně přidělalo vrásky na čele Pentagonu, uvedl server USNI News.

 

                                                                         

Křižník Moskva operuje v Černém moři, zatímco Maršál Ustinov a Varjag vstoupily již dříve v únoru do Středozemního moře. U Maršála Ustinova nejde o ,,obvyklý tah", protože loď je součástí Severní flotily a typicky operuje v oblasti severního Atlantiku. Stejně jako její sesterská loď Varjag, která pochází z Pacifické flotily. Velmi dobře vyzbrojený křižník Moskva, jehož domovskou základnou je Černé moře, pak hrál důležitou úlohu v období anexe Krymu, v roce 2015 byl vyslán k břehům Sýrie, aby zde chránil ruské jednotky před vzdušnými a námořními útoky.

Server USNI News informoval, že pozice zmíněných tří ruských křižníků představuje pro americkou, francouzskou a italskou údernou skupinu komplikace, protože operují ve Středozemním moři již několik týdnů.

V oblasti se nachází mimo jiné letadlová loď USS Harry S. Truman, který opustil Pacifik, aby ve Středozemním moři posílila americkou přítomnost. Americký šéf námořních operací admirál Mike Gilday prohlásil, že jakékoliv případné nedorozumění mezi ruskými válečnými plavidly a americkými, potažmo francouzskými a italskými může mít ve světle zvýšeného napětí kolem Ukrajiny vážné důsledky.

Gilday dodal, že Američané byli minulý týden připraveni kontaktovat ruská plavidla v oblasti. Podle Gildaye se chovají americké lodě tak, aby neprovokovaly a aby komunikace byla jasná a srozumitelná.

Zmiňované ruské křižníky (Projekt 1164 Atlant) Projekt 1164 Atlant (v kódu NATO třída Slava) je třída konvenčních raketových křižníků sovětského námořnictva z doby studené války. Plavidla jsou určena k boji především proti hladinovým cílům. Do rozpadu SSSR byly postaveny tři jednotky této třídy, které přešly do výzbroje námořnictva Ruské federace. Nedokončené čtvrté plavidlo získala Ukrajina. Stavba dalších křižníků vylepšeného projektu 1164.1 byla zrušena.

Výtlak plavidel činí 9 300 t (standardní), 11 280 t (plný), délka 186 m. Křižníky jsou poháněny kombinovaným námořním systémem CODOG, mohou dosáhnout rychlosti 32,5 uzlu. Hlavňovou výzbroj tvoří dva 130mm kanóny ve dvoudělové věži komplexu AK-130 na přídi. Blízkou obranu zajišťuje šest systémů AK-630M s 30mm rotačním kanónem.

Hlavní údernou výzbroj představuje 16 nadzvukových protilodních střel P-500 Bazalt (v kódu NATO SS-N-12 Sandbox) umístěných na přídi po obou stranách nástavby. V osmi vertikálních vypouštěcích silech dále nesou 64 protiletadlových řízených střel dlouhého doletu Fort (SA-N-6 Grumble), které doplňují dvě dvojitá odpalovací zařízení protiletadlových střel OSA-M (v kódu NATO SA-N-4 Gecko). Na palubě jsou též dva pětinásobné 533mm torpédomety a dva raketové vrhače hlubinných pum RBU-6000 Smerč-2. Během služby byly křižníky Moskva a Maršál Ustinov přezbrojeny protilodními střelami P-1000 Vulkan (v kódu SS-N-12 Mod 2 Sandbox).

Zdroj: USNI NEWS, Twitter, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace