Ruské letectvo: Obr na hliněných nohou?

Ruské letectvo: Obr na hliněných nohou?
Autor: „PAK FA T 50 compressor stall on MAKS 2011“ od Rulexip – Vlastní dílo. Licencováno pod CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons|Popisek: PAK T-50
14 / 10 / 2017, 07:30

Ruské letectvo je impozantní silou disponující přibližně 2 500 letadly, z nichž je více než 70% provozuschopných a odpovídá globálním standardům. Strategické bombardovací letectvo schopné nosit jaderné zbraně je druhé největší na světě. Je tu ale velké ALE...

Jeho problémem stejně jako zbytku ruské armády je stáří jeho strojů, kdy většina až na pár výjimek pochází z doby první studené války. Nové letouny jsou zařazovány pomalu a v malých počtech. V dlouhodobém horizontu se budou jeho počty zmenšovat.

Psali jsme: Mig-35 jako Potěmkinova vesnice pro Putina?

Kořeny těchto problémů sahají k rozpadu SSSR, kdy se mnoho továren uzavřelo, nebo se ocitly na území nových států. Personál zestárnul, Moskva zastavila nákupy a cvičení.

Moskva dohání, co zaspala a bude to drahé. Nové letouny, ale i modernizace avioniky a elektroniky starších strojů. Rusové plánují do konce desetiletí utratit 130 miliard dolarů na modernizaci leteckých sil podle informací z blogu Dimitrije Gorenberga „Russian Military Reform“. Moskva hodlá spoléhat více na domácí výrobu, což ale přinese problémy.

Draky letadel umí Rusové skvěle stejně jako rakety. To zásadní pro moderní stroje jako je elektronika, která stroji umožní získat převahu nad nepřítelem, jim ale moc nejde.

Výstavní kousek Ruska, stíhací letoun páté generace T-50 už sice má produkční označení Su-57, ale jeho počty pro ruské letectvo jsou neustále redukovány a množí se hlasy, zda ho vůbec Rusko potřebuje.

Zatímco ruská média v předstírané euforii mluví o "létajícím duchovi", skutečnost jemnohem prozaičtější a méně utěšená. Američtí vědci pracující na strojích F-22 a F-35 mluví o ruském letadle s nadhledem jako o "špinavém letadle plném" hran, které bude jednoduché najít pomocí radaru.

Dvě nejsilnější zbraně, které jsou pro tento stroj k dispozici, subsonická proti-lodní zbraň Kh-35UEm a supersonická křižující střela BrahMos-A jsou tak obrovské, že se nevejdou do vnitřních závěsů a musí se zavěšovat pod křídla... Stealth je tím pádem pro Rusy zcela nedostižná meta.

Indie utopila ve společném projektu s Ruskem na vývoj letounu 5. generace již 5 miliard dolarů, aby byl stroj kompatibilní s jejich raketami a navigačním systémem. Strojů potřebuje jejich letectvo 200 a jediná dostupná konkurence je čínský J-20 nebo americký F-35. Čínský letoun si ale Indie z principu nekoupí a ekvivalentní množství F-35 je moc drahé.

Podle indických generálů je drahý i T-50: „jehož motor je nespolehlivý, radar nedostatečný a stealth prvky špatně naprojektovány.“ T-50 má velké motory, které minimálně v zadní části stealth koncept poněkud narušují. 

Rusko je schopné vyrábět Su-57 pouze v malých počtech a konkurence, tedy americký F-35 bude v příštích letech postaven v počtu minimálně 2 400 kusů a to nemluvíme o již zcela funkčním a bojových akcích se účastnícím Raptoru F-22.

V každém případě ruské letectvo bude jednoduše přečísleno ať již udělá co udělá.

Zdroj: Medium.com, Business Insider

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace