foto: Robert Sullivan / Flickr/Tu-160 Blackjack
Ruské strategické bombardéry Tu-22M, Tu-95MS a Tu-160 neustále mění základny ve frekvenci, která absolutně není obvyklá. Letadla zřejmě nejsou ani ve stavu operační připravenosti, ale mají se čeho bát.
V poslední době se v médiích objevily zprávy o posílení strategického letectva Ruské federace. Psalo se o generální opravě šesti T-95MS a modernizaci Tu-160 s Tu-22M. skutečná realita je zcela jiná. Jedním z velmi zajímavých faktorů je to, že Tu-22M mají být nahrazeny moderními Suchoji Su-34. Obecně Kreml ztratil schopnost své strategické bombardéry vyrábět. Rusové se flotilu snaží obnovovat z draků vyřazených a nefunkčních kusů. K dispozici je asi 35 kusů Tu-95MS oproti 85 amerických B-52. Tu-160 je celkem šestnáct, ale ve stavu operační připravenosti je jich zřejmě jen sedm.
Ztráty strategických Tu-22M
Spojené státy úspěšně vyvíjí B-21 Raider, Kreml nic. Bohužel Evropa nedisponuje vlastním strategickým letectvem a ani není v plánu. Rusko má k dispozici podle Forbesu asi 60 Tu-22M. Od roku 2022 dvě letadla havarovala, dvě byla zasažena drony a jeden bombardér byl sestřelen. Obecně panuje shoda, že ruské strategické letectvo významně podléhá opotřebení a kvalitní servis prakticky neexistuje. Pro Rusy je cena letadel prakticky nevyčíslitelná. Jsou součástí jaderné triády a neexistuje náhrada. Přesto vývoj války na Ukrajině způsobuje další potíže. A příčinou je nepochybně AN-196 Ljutyj.
.jpg)
Operační schopnost Tu-22M a Tu95MS se snižuje
Kreml již několik měsíců mění působiště svého strategického letectva se vzrůstající frekvencí. Aktuálně se podle satelitních snímků nachází na letecké základně Olenja poblíž Murmansku až 40 Tu-22M a jedenáct Tu-95MS. To je naprostá většina flotily. Na situaci by nebylo nic divného, pokud by se ještě před pár dny nenacházely na základně Belaja, 85 kilometrů od Irkutsku na Sibiři. Vzdálenost mezi těmito dvěma leteckými základnami je 4 000 kilometrů. Kreml flotilu částečně používá k útokům na ukrajinská města, částečně k úkolům nad Baltským mořem a pravidelně k demonstraci síly v okolí Aljašky.
Na Engels-2 dva odepsané Tu-160
Když byly Tu-95MS v Olenji, z jedenácti letadel byly proti Kyjevu nasazeny pouze tři. To naznačuje dvě možnosti. Rusové nemají dost střel, především Ch-22 a Ch-32, nebo letadla nejsou ve stavu operační připravenosti. Obě varianty jsou dost pravděpodobné. Původně hlavní základnou ruského strategického letectva byla Engels-2, jenže ta po dvou masivních útocích ukrajinských dronů nepřichází už příliš v úvahu. Engels-2 se nachází jen 500 kilometrů od ukrajinských hranic. Počet alokovaných strategických bombardérů se tam zásadně snížil a je pravděpodobné, že stojící letadla nejsou schopna letu. Mělo by se jednat o dva Tu-95MS a dva Tu-160.

AN-196 Ljutyj hrozbou pro strategické ruské letetcvo
Ukrajinský Defence Express v souvislosti s tím píše, že se jedná o snahu Rusů zmást zpravodajské služby Ukrajiny a jejích partnerů. A to kontextu s tím, aby Kreml znemožnil lokalizaci vzletu letadel s cíly na Ukrajině. Mnohem pravděpodobnější důvod jsou ukrajinské dálkové drony AN-196 Ljutyj, případně jiné experimentální drony nebo balistické střely, které se Kyjev snaží vyvinout. AN-196 Ljutyj se pyšní doletem 2 000 kilometrů a dosáhne tedy na značné množství míst Ruské federace. Kreml nemůže mít jistotu, že Ukrajinci již nedisponují prostředky ještě většího doletu. A je nucen své strategické bombardéry permanentně redislokovat.
A to i za cenu nadměrného používání těchto letadel. Množství Tu-95MS, Tu-160 a Tu-22M se pomalu tenčí. Jako prostředek odstrašení je celá flotila reálně stále slabší. Su-34 se mohou použít jako nosiče ledasčeho, ale strategický bombardér to prostě není. Kremlu do letadel nepochybně chybí moderní avionika a jsou velmi lákavým cílem. Množství nalétaných letových hodin flotily musí být obrovské a servis zásadním způsobem omezený. Kreml se tak trochu díky agresi na Ukrajině a rozvoji dálkových dronů stává vězněm na svém území.
Tagy