Kdepak Ukrajinci. Rusové si sami zlikvidovali flotilu MiG-31

Kdepak Ukrajinci. Rusové si sami zlikvidovali flotilu MiG-31
foto: GoodFon / Public domain/MiG-31

Udržovat obrovskou a převážně zastaralou armádu je finančně velmi náročné. Pokud se to spojí s klasickou ruskou korupcí a šlendriánem, důsledky mohou být opravdu neblahé.

V poslední době je stále větším otazníkem, kolik má vlastně Rusko ještě dostupné techniky ve skladech. Satelitní snímky z poslední doby ukázaly, že se odkladiště výrazně vyprazdňují a Rusko se pomalu dostává na dno svých možností. Probíhající ofenziva Moskvy přináší obrovské ztráty a Kreml na frontu posílá stále více starších strojů jako jsou T-62, T-62M nebo T-64. Uralvagonzavod je zřejmě počítá do produkce MBT, ale stroje mají minimum moderních prvků a převážně postrádají i reaktivní pancíř. Starší ruské MBT na frontě nejsou sto odolat moderním ATGM a dalším zbraním. 

Rusko má deset centrálních skladů s hlavními bojovými tanky, ale jejich realita je velmi sporná. Kreml od začátku MBT kanibalizuje, snaží se provozuschopné nebo poškozené stroje doplnit součástkami z jiných tanků na skladech. Je nutné si uvědomit, že drtivá většina obrněnců je venku bez jakékoliv ochrany před přírodními vlivy. Před válkou na Ukrajině se odhadovalo, že Rusko má až více jak 20 000 MBT, jenže otázkou je, kolik z nich zrezlo v těchto centrálních skladech. Nejde jen o tanky, podobné osudy má i celá řada jiné ruské techniky včetně stíhacího letounu Mikojan MiG-31 Foxhound

MiG-31

 

Klasický ruský šlendrián s MiG-31

 

Podle WPtech Rusové aktuálně disponují asi 120 víceúčelovými stíhacími letouny MiG-31. Jenže vyrobeno jich mezi roky 1975 až 1994 bylo až 519 kusů. Na ruské poměry se o zas tak zastaralá letadla nejedná. Třicet Mikojanů kdysi putovalo do Kazachstánu, přesto je otázkou, kde jsou zbývající kusy. Letový park MiG-31 se prakticky snížil téměř čtyřikrát. Podle ukrajinského Defence Express za vším stojí klasická nedbalost ruské armády, která svým přístupem zkrátila životnost a operační schopnosti letadel. Ruská propaganda označovala Foxhoundy jako stroje pro ruské Specnaz, ale údržba tomu neodpovídala. 

Flotila MiG-31 má jako hlavní úkol obranu proti americkým strategickým bombardérům a řadí se mezi klíčové složky ruského letectva. Dislokována tedy byla především na východě země na Sibiři a Dálném východě. Jenže stroje na letištích prakticky nebyly pod žádnými přístřešky permanentně vystavené povětrnostním vlivům. Navíc technické zázemí obsluhovali především vojáci základní služby, kteří rozhodně nebyli schopni takto složitou technologii obsáhnout. Takže se letadla postupně odepisovala především kvůli údajným výrobním vadám. Svůj vliv měl zřejmě i nedostatek peněz. 

 

MiG-31 jako ruské strategické letadlo

 

MiG-31 by měl být třetím nejrychlejším operačním letounem na světě a jeho rychlost přesahuje Mach 3. Drak se skládá z niklu, slitin lehkých kovů, titanu a kompozitu.  Konstrukce je udělána tak, aby letadlo odolávalo kinetickému zahřívání při nejvyšších rychlostech. Radar Zaslon-A má dosah pro vzdušné cíle stále velmi solidních dvě stě kilometrů. Automaticky dokáže sledovat na vzdálenost 120 kilometrů. Letadlo detekuje infra na 56 kilometrů. Až do roku 2000 se jednalo o jediné letadlo, které mělo radar s fázovým polem. 

Mikojan MiG-31K nese hypersonické Kh-47M2 Kinžal, které by podle Rusů měly dosahovat rychlosti až 10 Mach. To rozhodně neodpovídá realitě a stejně jako Iskandery nejsou Kinžaly na Ukrajině zatím nijak zvlášť úspěšné. MiG-31BM je záchytný letoun s raketami dlouhého doletu R-37M určený právě především proti americkým B-52. Jinak hlavní výzbroj tvoří čtyři střely vzduch-vzduch R-33 nesené pod trupem letadla. Letadlo má kanón GSh-6-23 ráže 23 mm s 260 náboji. Celkově je výzbroj poměrně univerzální v závislosti na verzi stroje samotného. 

Rusové nabídli MiG-31 Finsku a dokonce i Sýrii, ale prodej se neuskutečnil. Kazachstán letadla vyřadil v roce 2023 a údajně je prodal Spojeným státům. V květnu 2024 Ukrajinci zničili na zemi dva letouny na letišti v Sevastopolu pomocí ATACMS. Mikojan je páteřním letadlem vzdušných sil Ruské federace. Ne všechna letadla jsou vyřazená, ale drtivá část je neschopná provozu a Rusové je zřejmě nedokáží opravit, čímž je jejich letectvo značně oslabeno.

 

Tagy