Rusko je z HIMARS nešťastné, propaganda tvrdí, že americký raketomet zastaví generál „Zima“

Rusko je z HIMARS nešťastné, propaganda tvrdí, že americký raketomet zastaví generál „Zima“
Autor fotografie: U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Nicholas Guevara, Public Domain|Popisek: HIMARS
29 / 11 / 2022, 11:00

Portál Komsomolská pravda zveřejnil rozhovor s vojenským pozorovatelem Baraněcem, který tvrdí, že zima srazí americké raketomety HIMARS na kolena v bojích na Ukrajině. Jenže věci se mají evidentně o dost jinak, než by chtěl ruský čtenář číst. A představa nefunkčních HIMARS je jen ruským přáním.

Ruský vojenský pozorovatel se domnívá, že když v létě potřebuje HIMARS na odpal cca 2 minuty, aby se dostal z pozice výstřelu, v zimě to bude 6 minut, kdy Rusové určí pozici stroje a zničí ho.

Problémy budou mít spíše ruské raketomety BM-21 a BM-30, jež mají otevřené raketnice. Raketnice i rakety jsou tak více náchylné na vliv klimatických podmínek. Rakety u HIMARS jsou kontejnerizovány, tedy v ochranném obalu a uzavřených raketnicích. A to je zásadní rozdíl.

Co může mít vliv jen a pouze, je stav terénu, a s ním se potýkají jak ruské, tak ukrajinské síly. Tzv. Rasputica je indiferentní k dobrým a špatným, všichni mají stejně špatné podmínky. A v zimě jde hlavně o množství sněhu, tedy opět průchodnost terénem. A současně jde o to, jak moc bude mrznout, protože mráz má vliv jak na palivo (nafta i benzín), tak i na oleje či jiná maziva.

Ale USA, výrobce HIMARS, testují svoji techniku od Mexika po Aljašku, tedy z vysokých teplot po arktické podmínky, z rovin po vysoké hory, teprve potom je zavedena do armády. A při různých cvičeních či nasazeních v různých koutech světa americké technologie neměly problém, na rozdíl od ruských.

Jak již bylo řečeno, důležitá budou paliva a maziva. Jenže i zde se jedná o zásobování dle standardů NATO, tedy ne o natankování u vesnické benzínové stanice. A NATO má široký záběr, takže i pohonné hmoty v rámci armádního zásobování musí pokrýt kompletní klimatické podmínky, stejně jako oleje a maziva.

Silný mráz by mohl mít vliv na praskání kovových pojezdových pásů, kdy kov mrazem křehne nebo se zkrátí a nevydrží prvotní záběr. Ale HIMARS je na kolovém podvozku, takže jde jen o tlak v pneumatikách. U vojenských vozidel je centrální dofukování a kontrola, takže ani tady by neměl hrozit problém.

Rakety jako takové, jakmile jsou naprogramovány palebné prvky, letí po zadané trajektorii. A to znamená, že střelecký počítač vyhodnotí dálku, teplotu, hustotu vzduchu (nadmořskou výšku) případně další vlivy jako déšť/sněžení a vítr a dojde k odpalu. Takže opět není důvod pochybovat o možnosti „kleknutí“ HIMARS v zimě, jak píše ruský server.

Stejně by se dalo napsat, že nebudou fungovat děla, tanky, odstřelovací pušky apod. Všechno je omezeno klimatem a všechno je konstruováno pro všechny podmínky, nejen na korzo na francouzské riviéře.

Úřady v Kyjevě obdržely z Washingtonu 20 zařízení HIMARS, která umožňují efektivně zasahovat cíle na ruské straně fronty. Díky těmto zbraním začaly ukrajinské jednotky precizně útočit na nepřátelské cíle v týlu fronty, včetně skladů munice a paliva na okupovaných územích. Dříve nebylo možné takové operace provádět a od nasazení raketometů HIMARS prakticky došlo k zastavení ruských územních zisků a začalo pozvolné stahování.

Zdroj: kp.ru, cnn.com

Autoři: Milan Váňa, Filip Klasna

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace