Rusko již neví, jak ochránit své letectvo před ukrajinskými drony

Rusko již neví, jak ochránit své letectvo před ukrajinskými drony
Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: Tu-22M3
10 / 08 / 2024, 05:00

Kyjev stupňuje své útoky drony a diverzními jednotkami na ruská strategická zařízení a letiště. Rusové vyvíjejí maximální snahu, jak svá cenná letadla ochránit.

Přibývající útoky Ukrajinců na ruském území nutí Kreml k nalezení způsobu, jak ochránit svá letadla především proti dronům na nedostatečně chráněných letištích přímo na ruském území. Ruská protivzdušná obrana, avšak pochopitelně nejen ruská, není připravena na masivní útoky UAV a prakticky proti nim nemá protizbraň. Rusové mají jednak potíže s radarovým zachycením dronů, ale také následně i s účinným prostředkem sestřelu. Na ukrajinské straně jsou nasazeny staré Gepardy na podvozku Leopardu 1, které se ukázaly jako vysoce účinné. 

Drony jako kat ruského letectva

 

Geparty mají dva 35mm Oerlikony, radar, který UAV zachytává bez problémů a automatický systém řízení palby, který dokáže na hrozbu bezpilotních prostředků neprodleně reagovat. Navíc teď Kyjev obdržel dvě baterie stacionárního německého systému PVO Skynex, který je velmi moderní, funguje na stejných principech jako Gepard a navíc má speciální wolframovou munici s velkým množstvím šrapnelů. Ty ve vzduchu vytváří pro ruské drony prakticky neprostupnou zeď. Pochopitelně to neznamená, že Ukrajina je na drony připravená. Systémů je příliš málo a pro skutečně účinnou obranu by jich bylo třeba mnohonásobně větší množství. Rakety klasických protivzdušných systémů jsou extrémně drahé a Kyjev jich nemá dost. 

 

Rusové v reakci na ukrajinské útoky vyvinuli speciální konstrukci na ochranu letadel, která podle WPtech jde složit do 36 hodin. Účel je zcela jasný, ochránit letectvo před útoky dronů. Jedná se o kryt z kovových rámů, které spojují vysoce pevné vložky na bázi keramiky s příměsí boru, křemíku a oxidu hlinitého. Konstrukce by tedy měla být odolná i částečně pružná zároveň a také dostatečně lehká. Ruské ministerstvo obrany již zřejmě zadává zakázku na jejich výrobu po kontaktu s vývojáři prostředku. Kreml již vyzkoušel všelicos. Tupolevy obkládá pneumatikami, na zem maluje makety letadel nebo i ponorek, ale zjevně vůbec nic nepomáhá. 

Faktem je, že dostatečně odolná konstrukce by mohla přivést dron nebo výbušninu k předčasné explozi. I za cenu zničení krytu by se však zachránilo neporovnatelně dražší letadlo. Koneckonců by konstrukce představovala nepochybně problém i pro guerillové útoky Ukrajinců, které na ruském území občas probíhají. V červenci dokázal Kyjev zaútočit na Oleněgorsk, který je od Ukrajiny vzdálený 1 800 kilometrů a zničit strategický bombardér Tu-22M3. Ve stejných dnech zvládli ruští operátoři ještě zlikvidovat další tři ruské vrtulníky a připočteme-li nehodu Su-34, kdy se oba piloti zvládli katapultovat, jedná se o opravdu tragický konec července pro Ruskou federaci.   

 Su-34

 

Další a další útoky ukrajinských dronů na ruská letiště

 

Nejednalo se však o jedinou ztrátu Tupoleva Tu-22M3, jelikož v srpnu loňského roku zničil ukrajinský dron letadlo na základně Solcy v Novgorodské oblasti. Jedná se o velmi citelné ztráty letounů jaderné triády. Sovětský svaz jich sice vyrobil téměř pět stovek, ale podle zprávy britského Mezinárodního institutu pro strategické studia s názvem The Military Balance 2023 měl Kreml v provozu pouhých 60 kusů Tu-22M3. Před týdnem zničili Ukrajinci na letišti v Kramatorsku další Su-34, muniční sklad a poškodili letové řízení provozu. V noci na 9. 8. 2024 podnikli Ukrajinci masivní útok drony na energetickou infrastrukturu ruského Lipecku a především tamní letiště. Na něm jsou opět dislokovány Su-34, MiG-29, Su-25 a dokonce i Su-57

Na letišti vypukl rozsáhlý požár, ale zatím není známo, zda byla poškozena nebo zničena nějaká letadla. Jednalo se o útok desítek ukrajinských dronů a kromě velmi cenných Su-57, která byla při podobném útoku poškozena zhruba před měsícem, jsou opět ohroženy univerzální stíhací bombardéry Su-34. Jedná se o jedny z nejmodernějších ruských letadel, která zatím Kreml dokonce ani nedokáže využít z hlediska možností moderních zbraňových systémů. Rusové již ztratili pětinu flotily Su-34. Ztráty ruského letectva pomalu narůstají a třeba společně se systémy S-400 a modernizovanými T-90M, T-80BVM nebo T-72B3 se Moskva pomalu dostává do situace, kdy utrpěné škody bude nahrazovat dlouhá léta vzhledem k současným výkonům vojensko-průmyslového komplexu.

 

Tagy článku

-->