Rusko má problém – ztráty tanků desetkrát převyšují výrobu nových

Rusko má problém – ztráty tanků desetkrát převyšují výrobu nových
Autor fotografie: Mil.gov.ua, CC BY 4.0|Popisek: Ukrajinci ukořistěný T-62M
03 / 03 / 2023, 13:00

Ztráty ruských tanků na Ukrajině překračují výrobní kapacitu Ruska. V době války je často nemožné, aby armády dostatečně rychle doplnily své ztráty a přesně to se nyní Rusku děje. Výroba a modernizace starých sovětských strojů nestačí.

Přesto byl během druhé světové války Sovětský svaz schopen vyrobit asi 1 000 tanků měsíčně, kdy mnohé z nich vyjely přímo z továren do akce.

V ruské válce na Ukrajině ztráty agresora převyšují jeho výrobu desetkrát.

The Economist tento týden uvedl, že Kreml může ve své jediné továrně vyrobit v nejlepším případě asi 20 hlavních bitevních tanků (MBT) měsíčně, zatímco v bojích jich ztratil tisíce.

Podle nedávných odhadů ukrajinského ministerstva obrany Rusko již ztratilo téměř 3 400 tanků spolu s více než 6 600 bojovými obrněnými vozidly. Open-source zpravodajská platforma Oryx uvedla o něco nižší čísla, ale stále hlásí, že Rusko ztrácí přibližně 150 tanků měsíčně.

Ruské síly se zjevně nepoučily z minulých chyb na bojišti a v důsledku toho ztráty stále narůstají. To zahrnuje tanky shlukující se na úzkých cestách a jízdu přes otevřená pole nechráněná podpůrnou pěchotou nebo jízdu přes zaminované oblasti.

Ukrajinské ministerstvo obrany dokonce tvrdilo, že během jednoho dne jediný ukrajinský voják použil americký FGM-148 Javelin ke zničení pěti ruských tanků během bitvy.

UralVagonZavod nacházející se v Nižním Tagilu je jedním z největších ruských vědeckých a průmyslových komplexů. Časopis Fortune odhadl, že zařízení zaměstnává asi 30 000 pracovníků ale stále se potýká s problémy s výrobou více než tuctu tanků.

Byl postaven na počátku 30. let 20. století pro výrobu železničních nákladních vagonů a během druhé světové války se začaly vyrábět tanky, především T-34.

Za své zásluhy ve válce obdržel UralVagonZavod v letech 1941–1945 několik čestných ocenění, včetně Řádu rudého praporu práce (1942), Řádu rudého praporu (1943), Leninova řádu (1944), Řádu vlasteneckého války (1945).

Ačkoli nyní vyrábí i jiné druhy strojů, je hlavním centrem výroby tanků pro ruskou armádu. Přesto nemůže uspokojit poptávku. Jedním z faktorů je, že dnešní MBT jsou mnohem sofistikovanější než ty, které se používaly za druhé světové války, a jejich výroba je tedy složitější.

Dalším faktorem je nedostatek klíčových komponent, zejména polovodičů, a závod UralVagonZavod také nebyl modernizován kvůli řadě problémů, včetně špatného finančního řízení a zadlužení.

To vše vedlo k tomu, že Kreml je stále více závislý na obnově starších tanků, uvedl Business Insider. Ani to nedokázalo vyřešit nedostatek tanků, protože Rusko zvládá zprovoznit jen několik desítek starších modelů měsíčně.

V říjnu 2022 získal 103. opravárenský závod obrněných vozidel v Zabajkalsku zakázku na obnovu a modernizaci 800 tanků T-62M během 3 let, což je v průměru více než 250 vozidel ročně nebo více než 20 vozidel měsíčně.

Jeden z těchto tanků už Ukrajinci zajali a ukázala se bída ruských modernizací starých sovětských strojů. Není zde žádné přídavné pancéřování a o optoelektronické stanici pro boj s bezpilotními letouny, které modernizovaný T-62M měl mít, není třeba hovořit.

Dobrou zprávou pro Moskvu bylo, že Ukrajina se také potýkala s problémy s výrobou jakýchkoli nových tanků, protože její jediná továrna na tanky byla zničena na začátku války.

Zdroj: 19fortyfive.com, Twitter

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace