Autor fotografie: Kyivcity.gov.ua, CC BY 4.0|Popisek: Sestřelený Šahíd-136 zkoumaný Ukrajinci
Na základě technické analýzy, kterou publikoval ukrajinský portál ArmyaInform, informuje Valentyna Romanenko z listu Ukrajinska pravda o nedávném vývoji v Centru pro výzkum trofejních a perspektivních zbraní a vojenské techniky v rámci Generálního štábu ukrajinských ozbrojených sil. Středisko odhalilo poznatky týkající se ruských pokusů o úpravu íránských bezpilotních letounů Šáhid-136. Tyto drony podle Ukrajinců také využívají množství západních technologií a na západě vyrobených součástek.
Kapitán Andrij Rudyk, který hovořil o upravené ruské iteraci íránského bezpilotního letounu Šáhid-136, poznamenal, že úpravy se týkaly především motoru, zatímco většina ostatních aspektů zůstala oproti předchozím verzím nezměněna. Podle něj disponoval bezpilotní letoun MD550 s řídicími systémy MicroPilot identickými schopnostmi jako jeho předchůdce Mado MD550.
Jednou z pozoruhodných odchylek současné verze je způsob výroby trupu bezpilotního letounu, což je detail, který jej odlišuje od starších modelů. Až do léta 2023 se pracovníci střediska setkávali s letouny Šáhid-136 s pevným odlévaným trupem, zatímco upravená verze má trup z kompozitních materiálů. Kromě toho byly pozorovány změny v označení, včetně jiného písma a série. Tyto odchylky lze přičíst ani ne tak výrobním vylepšením, ale možná politickým důvodům, protože za označení jsou v obou případech odpovědní Rusové.
Kromě toho byly pozorovány změny v materiálu výplně používaném v těchto bezpilotních letounech. Dříve se používaly tištěné voštiny, nyní se používá pevný materiál podobný polyuretanové pěně. Rudyk zdůraznil, že výzkum Centra generálního štábu neprokázal žádné funkční rozdíly mezi jednotlivými typy výplně. Předpokládá se, že cílem této záměny je snížit výrobní náklady na vnější plášť bezpilotního letounu. Kromě toho Rusové představili nové servomotory a motory. Nezdá se však, že by tyto změny zlepšily taktické nebo technické vlastnosti letounu Šáhid-136.
Podle hodnocení kapitána Rudyka se tyto proměny mohou zpočátku jevit jako kosmetické, ale mohly by signalizovat záměr Ruska zahájit sériovou výrobu tohoto bezpilotního letounu.
Produkce Šáhid-136 závisí na západních technologiích
Na 47 stranách dokumentu, který ukrajinská vláda v srpnu předala skupině G7, se uvádí, že íránské bezpilotní letouny Šáhid-131 a 136 využívají technologie západní výroby. Ruské jednotky již použily tyto prostředky při více než 600 útocích na města uvnitř Ukrajiny v předchozích třech měsících.
V dronech Šáhid-131 a Šáhid-136, který má dolet 2 000 km a cestovní rychlost 180 km, bylo zjištěno 52, resp. 57 elektrických komponent vyrobených západními společnostmi. "Mezi výrobci jsou společnosti se sídlem v zemích sankční koalice: Spojené státy, Švýcarsko, Nizozemsko, Německo, Kanada, Japonsko a Polsko," tvrdí se ve zprávě.
To ale současně neznamená, že by došlo k formálnímu porušování sankcí, protože "íránská výroba bezpilotních letounů se přizpůsobila a většinou využívá dostupné komerční komponenty, jejichž dodávky jsou nedostatečně nebo vůbec kontrolovány," uvádí se dále v dokumentu. Jde například o palivové čerpadlo vyrobené v Polsku německou společností Ti Automotive GmbH, jejíž mateřskou společností je britská nadnárodní společnost TI Fluid Systems.
Jiným příkladem je mikrokontrolér s integrovanou pamětí flash, regulátor velmi nízkého poklesu napětí s inhibitorem vyrobený švýcarskou společností STMicroelectronics a integrovaný obvod ovladače vyrovnávací sítě a tranzistoru vyvinutý společností International Rectifier, divizí německé společnosti Infineon Technologies AG.
Současně nejde o ojedinělý případ, kdy Ukrajinci v Ruskem používané technice objevili na západě produkované součástky. V jiných ruských zbraních nalezených na bojišti bylo v minulosti objeveno již více než 450 zahraničních součástek.
Britská organizace Conflict Armament Research (CAR), která zkoumá komponenty zbraní, již dříve zjistila, že íránské drony jsou poháněny motorem založeným na německé technologii, kterou Írán nelegálně získal před téměř 20 lety. Íránskému výrobci se podařilo zpětně zkonstruovat motor použitý v letounu Šáhid-136. To sice neslouží Íránu ke cti, ale prokázalo to jeho určité schopnosti zpětného inženýrství složitých západních technologií a jejich aplikace.
Nyní by z tohoto procesu mohlo těžit Rusko a zahájit sériovou výrobu vlastní upravené verze íranských kamikaze dronů. Do jaké míry mu to umožní situace daná platnými západními sankcemi a dostatek či nedostatek potřebných technologicky náročných součástek, se uvidí.
Zdroj: ArmyaInform, Army Recognition, EurAsian Times