Autor fotografie: Vitaly V. Kuzmin (CC BY-SA 4.0)|Popisek: Motor VK-2500
Rusko řeší ve světle války na Ukrajině a několika balíku sankcí další vážné potíže. Chybí mu navíc i letecké motory, průmysl je nestíhá vyrábět v patřičném počtu, informoval server Defence 24.
Rusku chybí letecké motory, průmysl je totiž nestíhá vyrábět. Týká se to motorů VK-2500, přičemž dodávky jsou zpožděné a také v menších objemech, než se původně předpokládalo. Ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov o tom prohlásil: ,,Když bylo založeno výrobní centrum motorů Klimov VK-2500 v Petrohradě, tak jsme očekávali maximální poptávku 200 kusů motoru. V důsledku toho jsme zvýšili výrobu na 300, dnes je ovšem potřeba více než 500 motorů." Komplikace přicházejí v souvislosti s trvajícím ozbrojeným konfliktem na Ukrajině, který vyvolalo 24. února minulého roku právě Rusko.
Jak se ukázalo, poměrně hodně motorů typu VK-2500 dodala ukrajinská společnost Motor Sič. Ředitel společnosti Vjačeslav Boguslav byl nedávno zadržen bezpečnostní službou za obchody s Ruskem (SM informoval). Ale více se zdá, že pokud skutečně firma obchodoval s Ruskem, muselo by to jít cestou prostředníka, neboť hranice a obchod s Ruskem jsou uzavřené.
Motor Sič sídlí v Záporoží, kde probíhají těžké boje, a byl výrobcem motorů třeba pro An-124 a An-225. Pak vyšel najevo rozsah této praxe a také to, že určité typy motorů se v Rusku vůbec nevyrábějí. Jde například o pohonné jednotky pro nejtěžší vrtulníky Mi-26. Zastavení jejich pašování také zastavilo dodávky nových strojů a výrazně omezilo použití těch, které již byly v provozu.
Rusko se snaží od roku 2015 vyřešit problémy s motory, který souvisí právě se závislostí na ukrajinském producentovi, který před rokem 2014 dodával Rusku asi 900 motorů včetně již zmíněných VK-2500.
Naproti tomu navyšování výroby motorů například v petrohradském závodě Klimov se dělo pomalu. Loni závod oznámil, že překročil výrobu 300 kusů motoru VK-2500 ročně. Nicméně jak už informoval Manturov, je potřeba produkovat více než 500 motorů ročně. Je to dáno jak potřebami výroby, včetně dodávek strojů na export, tak i výměnou a opravou motorů používaných u strojů zapojených do válčení.
Motory VK-2500 o výkonu 1 985 kW jsou osazeny například vrtulníky Kamov Ka-50, Kamov Ka-52 či Mil Mi-28. Motor je k dispozici v řadě variant. Nicméně problémem těchto motorů je častější opotřebení a menší spolehlivost.
Zdroj: Defence 24