Rusko se pustilo do vývoje jednomotorového lehkého stíhače 5. generace. Chce se vyrovnat americkým letounům F-16 a F-35

Rusko se pustilo do vývoje jednomotorového lehkého stíhače 5. generace. Chce se vyrovnat americkým letounům F-16 a F-35
Autor: Anna Zvereva (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Su-57 (ilustrační obrázek)
28 / 05 / 2021, 14:00

Rusko vyvíjí jednomotorový lehký stíhač, který se má vyrovnat americkým letounům F-16 či F-35.

Podle agentury TASS, která se odvolává na nejmenovaný zdroj, se ruská společnost Suchoj pustila do vývoje jednomotorového lehkého stíhače. Plány na vývoj lehkého jednomotorové platformy byly oznámeny již v roce 2017 ministrem průmyslu a obchodu Denisem Manturovem. V prosinci minulého roku prohlásil šéf státem ovládané společnosti Rostec Sergej Čemezov, že firma Suchoj pracuje na novém stroji, ale nebyly zároveň představeny žádné další detaily.

Ty se v médiích objevily až nyní, i když jsou značně kusé, určitou představu si však již můžeme udělat. Co tedy o nové platformě zatím víme? Rusko chce, aby se nový stíhač vyrovnal americkým letounům jako F-16 a F-35, též poháněných jedním motorem. Nový ruský stíhač má mít vlastnosti stealth, vynikající manévrovací schopnosti, jeho vzletová hmotnost má být zhruba 18 tun, maximální rychlost zřejmě překročí Mach 2. Co se týče samotného konceptu, ten má být podobný již zmíněnému letounu F-35 či čínskému FC-31.

Společnost Suchoj vyvíjí nový lehký stíhač bez přísunu státních peněz či dotací a věří, že dokázat přilákat pozornost jak domácího letectva, tak zahraničních zákazníků. Čemezov však zmínil, že stroj ještě nebyl letectvem objednán, což nejspíše svědčí o tom, že vývoj se nachází v raných fázích.

Suchoj se pustil do práce na novém stroji z vlastní iniciativy, cituje agentura TASS svůj zdroj z obranného průmyslu. Lehký taktický stíhač pak má hrát poměrně důležitou roli, protože v budoucnu nahradí stárnoucí flotilu letounů MiG-29 a Su-25.

Na druhé straně není žádným překvapením, že se Rusko pouští do vývoje lehkého letounu. Náklady na něj jsou levnější, stejně jako údržba na rozdíl od dvoumotorových protějšků. Rusko tak chce organicky doplnit své letectvo o cenově dostupnou jednomotorovou lehkou platformu, která se má výkony rovnat americkým stíhačům F-16 a F-35, jak už jsme zmínili jinde.

Jednomotorové letouny vyráběl SSSR, respektive Rusko před dlouhou dobou, jednalo se o MiG-21, MiG-23 a Su-22. Od té doby plně přešlo na dvoumotorovou platformu, jež v bojových podmínkách konfliktu velké intenzity má větší šanci na přežití. V současnosti, kdy se řeší spíše konflikty malé intenzity nebo asymetrické konflikty, mají určitě jednomotorové platformy své opodstatnění.

Dá se říci, že firma Suchoj má strategičtější myšlení než ruská generalita, jež by si jinak již dávno musela všimnout, že např. USA nebo Indie i Čína, tedy největší letectva v blízkosti Ruska, jdou právě touto cestou. A to právě s cílem snížit provozní náklady, jak už jsme uvedli, a v malých konfliktech nasazovat adekvátní výzbroj, a ne "lovit rybářský kutr jaderným křižníkem". Otázkou je, zda se firmě Suchoj podaří projekt ufinancovat, nebo dostatečně zatraktivnit pro ruskou vládu a získat vládní subvence.

 

Zdroj: TASS

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace