Autor fotografie: Alex Beltyukov / Wikimedia Commons / CC BY-SA|Popisek: Su-30SM
Nad Černým mořem zmizel další ruský stíhací letoun. Tentokráte Su-30SM. Spekuluje se i o zásahu dodaných F-16, což by pro Kreml byla velká rána.
Su-30 patří mezi nejmodernější letadla Ruské federace, která se vyrábí od roku 1992 až do současnosti. O jejich kvalitě hovoří poměrně značný exportní úspěch, kdy byla dodána mimo jiné do Indie, kde jsou vyráběna licenčně, Číny, Myanmaru, Malajsie, Ugandy nebo Vietnamu. V kódu NATO se letadlo jmenuje Flanker, což je poměrně známé označení. Jedná se o dvoumotorový stíhací nebo bojový letoun s vektorováním tahu ve verzi SM. Jde o schopnost letadla, případně rakety nebo vozidla, měnit směr letu za pomoci tahu trysek. Trysky jsou pohyblivé a tato letadla jsou označována za supermanévrovatelná. Právě především Rusko se na tuto technologii hodně soustředilo.
Su-30 jako stíhací nebo bojový letoun
Otázka zní, jak hodně je dnes vektorování tahu platné. Klasické vzdušné souboje jsou víceméně věcí minulosti a piloti se nikdy neuvidí. Rozhodují radary a řízené střely. Sovětský svaz se zásadně soustředil na manévrovatelnost letadel a jejich stroje byly v tomto ohledu vždy na velmi vysoké úrovni, dnes tyto vlastnosti pomalu ztrácí na důležitosti. Jinak letadlo následuje současné trendy a je víceúčelové. Kromě střel vzduch-vzduch jako R-27, R-73 nebo R-37 může používat rakety vzduch-země Ch-29 a Ch-59, protilodní střely a protiradiační střely. Podstatné je i to, že zvládne svrhávat klouzavé pumy FAB-500T a je tedy jen otázkou času, kdy zvládne i FAB-3000, se kterými má Ukrajina aktuálně velký problém, jak je zastavit. Neúčinkuje téměř nic, zřejmě jen německý Skynex, ale ten je stacionární a Kyjev má jen dvě baterie.
Dvousedadlový Suchoj Su-30 má maximální rychlost 2 120 km/h, což je poměrně standardní záležitost. Dolet je 3 000 kilometrů a dostup 17 300 metrů. Má ovšem poměrně nízkou stoupavost a to 230 m/s, to je na stíhací letoun poměrně málo, běžně se číslo pohybuje kolem 300 m/s. Je celkem jasné, čím je to způsobeno, váha prázdného stroje činí 17 700 kilogramů, to je opravdu hodně. Maximální vzletová hmotnost je 34 500 kilogramů, což je parametr bombardéru. Su-30 jsou velká letadla a relativně snadná kořist pro protivzdušnou obranu nebo i MANPADS, přenosné protivzdušné systémy jako Stinger nebo Starstreak.
Sestřelený Su-30SM (Flanker-H) je již modernizovaná verze. Je považovaný za letadlo generace 4+. Dostal nový radar, komunikační systémy a především identifikační systém přítel nepřítel. Dosah radaru N011M činí velmi slušných a konkurenceschopných 400 kilometrů. Sledovací dosah je za pomoci fázové antény 200 kilometrů. Letoun lze použít pro vybudování vzdušné nadvlády i za pomoci 30mm automatického kanónu GSh-30-1. Su-30SM unese osm tun zbraňového vybavení a je schopen doplňovat palivo za letu. Na křídlech nese rušičky SAP-518, které jsou multifunkční. Vytváří falešné cíle, ruší navádění raket a radary nepřítele.
Spekulace ohledně sestřelu Su-30SM včetně F-16
Podle Defence Blog byl Su-30SM sestřelen v noci na 10. září nad Černým mořem. Letadlo mělo vzlétnout z letecké základny Saki v Novofedorivce a zmizelo z radarů poté, co odpálilo čtyři rakety na Ukrajinu. Následují zatím nepotvrzené spekulace o způsobu sestřelu či případné havárii. DB naznačuje, že podle zdrojů se jednalo o sestřel pomocí MANPADS a piloti neměli přežít. Blog cituje Ilju Tumanova, prominentní postavu ruské vojenské letecké komunity, který ztrátu potvrdil a mělo se jednat o operaci proti ukrajinským těžebním věžím v Ćerném moři.
Polský WPtech naznačuje, že by se mohlo jednat o první sestřel ruského letadla ze strany dodaných F-16 za pomoci raket AIM-120C AMRAAM, které jsou schopné sestřelit nepřítele na desítky kilometrů. Jenže Poláci zase tvrdí, že se jednalo o útok na Oděsu raketami CH-31P. Další spekulace se týkají sestřelu americkými Patrioty. V každém případě se jedná o další citelnou ztrátu pro letecké síly Ruské federace. Oryx uvádí, že doposud bylo sestřeleno 11 Su-30. Takže číslo bude nepochybně mnohem vyšší, protože potvrzovat sestřely ruských letadel je velmi obtížné.