Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: M2 Bradley
S výjimkou agility a zbraňových systémů větší část západní techniky dodané na Ukrajinu své ruské protějšky převyšuje. Je jasné, že bojové vozidlo pěchoty bude mít nad transportérem převahu, ale pancíř BTR-82 je prostě tragický.
Střetnutí tváří v tvář se na Ukrajině neodehrává příliš mnoho. Většinu konfliktů zajišťuje vzdálená palba dělostřelectva, raket a UAV. Z dostupných zdrojů je patrné, že západní technika vyhrává často. Pochopitelně z hlediska účelu je bojové vozidlo pěchoty někde zcela jinde než obrněný transportér. Ovšem nutno podotknout, že z hlediska výbroje je na tom ruský BTR-82A dokonce lépe něž americký Bradley. Americký 25mm rychlopalný kanón totiž stojí proti ruskému 30mm podobných parametrů. M2 transportér na níže přiloženém videu ze sociální sítě X zcela rozseká. Samotná otázka výcviku osádek, se proto zdá jako dost zásadní záležitost.
Střet M2 Bradley a BTR-82A
Střet probíhá na blízkou vzdálenost. Obě vozidla pálí maximální kadencí. Zatímco Bradley může po čelním setkání s klidem otočit věž a pokračovat ve střelbě, BTR-82A má na sobě slat proti dronům, což mu způsobuje němožnost otáčet věží. Přesto se zdá, že Ukrajinci v palbě nepokračují. Je patrné, že ruský transportér dostal celou řadu zásahů a spíše se zdá, že jeho střelba pokračuje mechanicky. Je patrný jeden voják vypadlý z vozidla a zastavení se. Je celkem jasné, že Rusové mají fatální problém. Pokud Bradley použilo protipancéřovou munici, slabý pancíř BTR-82A nemohl odolat. V podobné situaci totiž již dříve ani T-90M nedokázal vydržet střelbu M2 Bradley.
Zajímavá je konstrukce na BTR. Bradley totiž nic takového nemá. Ukrajinci používají slat zjevně mnohem méně častěji. Paradoxní ovšem je, že to, co tato zařízení ve velkém začali instalovat Rusové, je jim stejně k ničemu. Ukrajinští operátoři UAV jsou aktuálně na takové úrovni, že tahle ochrana pro ně není problém. Stačí sebemenší slabina a oni jí využijí. Dokáží trefit velmi malý prostor, ať už sebevražedným dronem nebo granátem z velké výšky. Pro BTR je důsledek jen jeden. Zbraňová operační schopnost je zásadně omezená stejně, jako přehled na bojišti. Situace prostě byla předem jasná.
Pancíř M2 Bradley má sílu až 14,5 mm proti 10 mm u ruského BTR-82A. Velmi důležitá je také kvalita ochrany. U M2 je základ hliníkový, jenže podle Army Technology postupně byly přidány laminátové pásy a ocelové pláště s vysokým stupněm tvrdosti. Takže Bradley na videu má váhu kolem třiceti tun. BTR má opět podle AT pancíř z kevlarového laminátového syntetického materiálu o síle maximálně 10 mm, avšak na věži dosahuje pouhých 7 mm. To znamená, že ruský stroj při váze 13,6 tuny nemá naprosto žádnou šanci. BTR byly na verzi 82A modernizovány v druhém desetiletí nového milénia.
BTR-82A a jeho slabiny
Ruské stroje BTR-82A sice dostaly nový motor o výkonu 300 koní, vylepšené pancéřování, navigační systém GLONASS a modernější zařízení pro noční vidění, ale jejich pancíř zůstal odolný jen proti střepinám z menších zbraní a palbě lehčích ručních zbraní. Stále se jedná o vozidlo, které výsadku a osádce neposkytuje patřičnou ochranu. Oproti tomu se dá říct, že vedle ATACMS, HIMARS a Javelinům se stává M2 Bradley legendou. Ukrajinci si stroj nemohou vynachválit. Ochrana proti improvizovaným výbušným zařízením je účinná i proti minám. Pancíř je z natolik kvalitní slitiny, že vozidlo odolá nebo alespoň zachrání osádku před velkým množstvím i protitankových střel.
Rusko zásadně doplácí na to, že sovětská konstrukční škola nikdy nevěnovala velkou pozornost ochraně operátorů a výsadku. Ztráty na osádkách obrněnců jsou zcela enormní a je otázkou, kolik kvalitních a dobře vycvičených mužů k ovládání techniky jim vlastně zůstalo. Pokud jsou navíc střelci a velitel limitováni slatem, při přímém střetu může být hendikep zcela zásadní. Přirozeně obrněný transportér nemá standardně proti BVP šanci, ale Rusové mají navíc takové podmínky, že ty šance ještě technicky snižují.