Rusko zvažuje nahradit Su-25 jednomístným Su-34

Rusko zvažuje nahradit Su-25 jednomístným Su-34
Autor: flickr.com (CC BY-SA 2.0) |Popisek: Su-34
24 / 01 / 2018, 11:30

Před nedávnem přinesla média zprávu o úvahách o vývoji jednomístné „bitevní“ varianty stíhacího-útočného Su-34. Pod většinou z těchto zdrojů byl citovaný bývalý velitel ruského letectva Viktor Bondarev, který vedle toho podporuje i udržení modernizovaných variant Su-25 ve výzbroji. Jaká je ovšem realita v otázce útočných a bitevních letounů pro blízkou podporu pozemních vojsk?

Osvědčený bitevník Su-25

Ruské letectvo v současnosti stále disponuje zhruba dvěma stovkami Su-25 v různých variantách, přičemž přesný počet bojeschopných letounů není znám. Podle dostupných informací můžeme předpokládat, že ve výzbroji je několik desítek modernizovaných Su-25SM a minimálně kolem deseti nejmodernějších Su-25SM3.

Připomeňme, že Su-25 uskutečnil svůj první let už v roce 1975 a o tři roky na to započala jeho sériová výroba. V sovětském letectvu od začátku figuroval jako klasický bitevní letoun pro útoky na pozemní cíle, přičemž využíval zejména svou vysokou palebnou sílu. I proto je dodnes srovnávám s americkým bitevníkem A-10 určeným v podstatě k tomu stejnému – blízké letecké podpoře.

Su-25 zasáhl do celé řady konfliktů různé intenzity ať už na straně Sovětského svazu a později Ruské federace, tak v řadě dalších zemí, kam byl exportován. Za více než čtyřicet let bylo vyrobeno více než 1 000 těchto letounů v různých variantách, z nichž mnohé prošly modernizací.

Su-34 nejen jako náhrada za Su-24

Oproti tomu Su-34 vznikl na základě středně-těžkého stíhacího letounu Su-27UB na přelomu 80. a 90. let. Ve výzbroji má kolem roku 2020 definitivně nahradit taktický bombardér s měnitelnou geometrií křídel Su-24, oproti němuž má i vzhledem k použitému základu z Su-27 lepší manévrovací schopnosti i předpoklady pro vedení vzdušného souboje daleko za vizuální viditelností.

Sériová výroba Su-34 běží kvůli finančním problémům od roku 2005, podle jiných zdrojů až od roku 2006. Od té doby už ale bylo vyrobeno více než 100 letounů a další každým rokem přibývají. Podle původních plánů má být vyrobeno kolem 200 letounů, což vzhledem k tempu výroby není nemožné a minimálně odhad 150 – 200 letounů můžeme považovat za reálný.

Na straně ruského letectva má za sebou Su-34 i první operační nasazení, ke kterému došlo v rámci syrské kampaně proti tzv. samozvanému Islámskému státu, kde tvořil společně s Su-24 a Su-25 hlavní údernou sílu opomeneme-li zapojení strategických bombardérů. Cíly útoků měly být povětšinou různé opevnění, sklady a další podobné typy budov. V polovině října 2015 měl ovšem Su-34 zničit i protiletadlový systém krátkého doletu 9K33 Osa.

Jednomístný Su-34

Už od roku 2016 se proslýchá, že ruští odborníci vážně uvažují o přepracování Su-34 do podoby jakéhosi stíhacího bitevníku, jenž by právě Su-25 výhledově alespoň částečně nahradil. Zásadní změnou má být odstranění jednoho místa z kokpitu a využití hmotnostní úspory pro pancéřování kabiny, motorů a palivových nádrží tak, že by letoun neztratil téměř nic ze své nosnosti.

psali jsme: Ruský Su-25 se v pondělí zřítil poblíž Stavropolu

S informací o možném vývoji jednomístného Su-34 před nedávnem přišel Viktor Bondarev, bývalý velitel letectva a současný předseda obranného výboru Ruské federace. Podle něj by měl takový letoun plnit celé spektrum úkolů, doplnit a částečně nahradit právě Su-25. Ačkoliv neznáme podrobnosti, tak je jasné, že by bylo podstatně jednodušší přepracovat Su-34, než vyvíjet zcela nový letoun.

Na druhou stranu nemůžeme opomenout ani fakt, že Su-34 je zcela rozdílným typem oproti Su-25 v mnoha zásadních ohledech. Stručně řečeno Su-25 je podzvukový odolný bitevní letoun od začátku konstruovaný pro lety v nižších výškách. Oproti tomu Su-34 je nadzvukový útočný letoun určený spíše pro útoky z vyšších letových hladin. Nicméně podobný přístup vidíme i u Američanů, kteří víceúčelovým stíhacím F-35 nahrazují již zmíněný bitevník A-10, byť se také jedná o zcela rozdílné typy.

Modernizační potenciál Su-25

Zatímco Bondarev ve svém vyjádření podporuje Su-34, druhým dechem dodává, že bitevník jako Su-25 bude „vždy potřebný“. A v té souvislosti vyzdvihuje velký modernizační potenciál a snadnou údržbu tohoto letounu. Není však opět zdaleka jasné, zda se nejedná jen o jeho názor. V této souvislosti musíme zmínit, že rozhodovací pravomoci spočívají v rukou vlády a ta se může i nemusí řídit doporučením jednotlivých výborů.

V současné době zároveň probíhá modernizace na standard Su-25SM3, která spočívá především v novém elektro-optickém zaměřovacím systému. Řadou vylepšení ovšem měly projít i vlastní obranné systémy letounu tak, aby mohl i nadále působit ve své roli blízké letecké podpory, při které hrozí zásah i z různých protiletadlových zbraní. Přesný počet letounů, které nakonec mají být modernizovány, ovšem opět není znám.

Přesto v únoru minulého roku se navíc nechal slyšet ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov o plánovaném ukončení sériové výroby Su-25. A dodal, že náhradou se má stát lehký cvičný/bitevní letoun Jak-130.

Jak-130 a ty další

Přestože za tímto prohlášením může být jen obchodní zájem, není od věci si Jakovlek Jak-130, pokročilý podzvukový cvičný proudový letoun s bojovým potenciálem, ve stručnosti připomenout. Pod trupem a křídly má celkem 9 pylonů, na které lze zavěsit krom přídavných nádrží celou řadu řízených i neřízených zbraní proti pozemním cílům i střely vzduch-vzduch. Celkem může nést až 3 000 kg, což je ovšem o celou tunu méně, než kolik unese Su-25. Z tohoto důvodu tedy nemůžeme Jak-130 považovat za přímou ani plnohodnotnou náhradu a to i s ohledem na srovnání dalších parametrů všech zmíněných letounů.

psali jsme: Netradičný štart SU-25

Oproti tomu Su-34 může nést až 8 t výzbroje, což je oproti Su-25 zhruba dvojnásobek a má podstatně větší bojový potenciál. Navíc má skvělé manévrovací schopnosti a má být schopen působit i v konfliktu vysoké intenzity. Roli útočného letounu přitom plní již nyní.

Konec Su-24 kolem roku 2020

Kolem roku 2020 má ruské letectvo vyřadit zbývající Su-24M/M2. Jejich úkoly připadnou z části na Su-34 a z části dokonce i na modernizované Su-25, které zůstanou ve výzbroji minimálně do roku 2030.

Většina úkolů proto zůstane minimální další dekádu na bedrech obou zmíněných typů, tedy podzvukového Su-25 a nadzvukového Su-34. I když nejen protože nesmíme zapomínat, že útoků na cíle jsou schopny také zmíněné letouny Su-30, Su-35 a další, byť jsou na místo toho využívány spíše jako stíhače.

Jedno je však zřejmé – Rusové nevyvíjejí a podle dostupných informací neplánují v nejbližší budoucnosti vyvinout přímého nástupce Su-25, byť samozřejmě i takové úvahy existují.  

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

 

Autor: Michal Polák

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace