Ruský ministr obrany dává prioritu letounům Su-35S a Su-30SM2. Su-57 mezi nimi není

Ruský ministr obrany dává prioritu letounům Su-35S a Su-30SM2. Su-57 mezi nimi není
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)
11 / 11 / 2020, 13:00

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu se rozhovořil při svých návštěvách leteckých továren o tom, na co klade důraz při dalších akvizicích. Podle Šojga bude kladen při pořizování akviziční techniky důraz zejména na Su-35S a Su-30SM2 a rovněž Jak-130.

Šojgu při návštěvě největších leteckých továren v Rusku učinil některá zajímavá prohlášení, které nám dávají vhled do dalších akvizic, které se týkají letecké techniky. Ruský ministr obrany prohlásil, že v akviziční politice bude kladen důraz na pořízení zejména tří strojů - Su-35S a Su-30SM2 a Jak-130. Letoun 5. generace Su-57, sužovaný notoricky známými chronickými potížemi, však mezi těmito prioritami nefiguruje.

Šojgu tak míní, že Rusko by se mělo vydat ,,cestou" letounů 4. generace a na ně se v budoucnu soustředit. Právě výše zmíněná trojice letounů Su-35S a Su-30SM2 a Jaku-130 má představovat jakýsi celek, od něhož se mají rovněž odvíjet další priority. Není totiž pochyb, že Su-35S a zejména Su-30SM2 jsou ,,horkým" zbožím, na které se Rusové hodlají v příštích letech spoléhat. 

Zde je však nutno vzít v úvahu i další aspekty. Rusko nebude prodávat do zahraničí (stejně jako USA v přípdě F-22 Raptor) to nejmodernější z vlastního inventáře. I pro Čínu dodávané letouny byly řekněme nižší kategorií letounů ve výzbroji letectva Ruska. Kdo by vyzbrojil svého možného protivníka lépe než sebe? Dalším faktorem je, pokud Rusko nebude disponovat letouny 5. generace, mohlo by to být vnímáno jako jeho ekonomický problém, neschopnost držet krok v R&D apod., stejně jako byl SSSR uzbrojen v dobách studené války.

V neposlední řadě lze diskutovat i to, že ,,X-tá generace" je mnohdy jen marketingový tah. Producent X-té generace je jedním z nejlepších. Zde je možno ale například spočítat F-16, F-18, F-15, A-10, B-52 apod., jež jsou stále aktivní v USAF. V těchto případech nejde o generaci letounu, ale jeho schopnost splnit úkoly a schopnost pilotů využít maximálně jejich schopnosti.

Potřebuje tedy Rusko ve skutečnosti letouny 5. generace? Politicky ano, technicky ne. Takže přístup ministra Šojga se jeví spíše jako velmi pragmatický přístup k rozvoji vzdušných sil, kdy letouny 5. generace budou postupně zařazeny do služby, až to bude politicky i ekonomicky výhodné.

Na nové variantě Su-30SM2 byla provedena řada upgradů či vylepšení. V prvé řadě je stroj osazen motory AL-41F-1S, které byly použity i v letounu Su-35S. Díky těmto motorům vzrostl tah o 16% a životnost motoru byla prodloužena na 4 000 hodin. Nová verze ruského letounu má vylepšenou palubní elektroniku, došlo k zabudování výkonnějšího radaru Irbis místo současného Bars-R. Letoun byl rovněž upraven také pro použití nové zbraně vzduch-vzduch a vzduch-země, takže se počítá s rozšířením zbraňového arzenálu. Izvestija již dříve uvedla, že jednou z nových zbraní by měla být dalekonosná střela Ch-32.

Su-35S je modernizovaná varianta víceúčelového bojového letounu Su-35 a je pro ruské letectvo klíčová spolu se stroji Su-30 a Su-34. První prototyp modernizované verze vzlétl 19. února 2008. Letoun má zesílenou konstrukci oproti základnímu modelu Su-35, snížený „radarový podpis“ z přední strany a digitální FBW. K charakteristickým rysům letounu Su-35S patří instalace nového palubního radiolokátoru Irbis E. Letoun má výkonnější pohonné jednotky 117S s vektorováním tahu. do konce roku je plánováno uzavření dalšího kontraktu na dodávku dalších letounů Su-35S v hodnotě 70 miliard rublů, takže poptávka stroji zde existuje.

Trojici pak doplňuje pokročilý podzvukový cvičný a lehký bojový letoun Jak-130. Pozornost pak budí jeho plánovaná speciální bojová verze. Ta by měla zahrnovat řízené rakety vzduch-vzduch, různou ,,neřízenou" munici, kontejnery pro elektronický boj. Ruská korporace OAK pak počítá i se zavěšeným kontejnerem pro dvouhlavňový kanon ráže 30 mm. Na ,,bojové ose" Su-35S a Su-30SM2 a Jak-130 pak může Rusko stavět. A co se týče Su-57, o jeho problémech spojených nejen s vysokou finanční náročností, se všeobecně ví. Šojgu tak ve svých prohlášeních nastínil priority, od nichž se budou odvíjet další akvizice letecké techniky. 

Ze Šojgova pohledu je rozumnější se soustředit na letouny 4. generace (4++) při menší finanční náročnosti a přitom existujícím modernizačním potenciálu. Na druhé straně to však neznamená, že by Su-57 bylo odsunuto zcela do pozadí, nicméně podle ruského ministra obrany jen nyní nebude ruskou prioritou.

 

Zdroj: ruaviation.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace