Ruský pokus o rychlou přestavbu starých sovětských lodí zcela selhal

Ruský pokus o rychlou přestavbu starých sovětských lodí zcela selhal
10 / 03 / 2018, 11:00

Před několika lety ruské námořnictvo aktivně propagovalo koncept "nové lodi ve starém trupu", tedy radikální rekonstrukci sovětských lodí novými zbraněmi a elektronikou. Celá skupina lodí byla poslána na modernizaci, ale nyní můžeme konstatovat, že všechny tyto plány zcela selhaly.

Počátkem roku 2010 způsobily úspěchy v ruské vojenské výstavbě určitý druh euforie. Typickými velikášskými projevy této euforie se stala například myšlenka obnovení výroby raketových vlaků umožňujících odpal balistických raket či ekranoplánů nebo modernizace bojových lodí, zděděných po kdysi mocném Sovětském svazu.

Psali jsme: Video: Hořící ruská ponorka ve Vladivostoku

Netýkalo se ten jen přibližně 15 ponorek Projektu 949A a 971, které měly být vybaveny střelami Onyx a Kalibr, ale i poměrně velké části povrchové flotily. Loděnice „Zvezdočka“ začala opravy raketového křižníku Projektu 1164 „Maršál Ustinov“, který se měl vrátit do provozu v roce 2014, a dobře prošlapat cestu k modernizaci lodím stejnému typu „Moskva“ a „Varjag“.

Guided Missile Cruiser 'Moskva'

Psali jsme: Video: Ve Vladivostoku hoří ruský torpédoborec Maršal Šapošnikov

V roce 2013 získala loděnice Sevmaš kontrakt na modernizací Projektu 11442M, těžkého jaderného křižníku „Admirál Nachimov“, jednoho ze dvou provozuschopných ,,jaderných monster" s termínem dokončení v roce 2018. V sovětském námořnictvu byly lodě Projektu 1144 Orlan odpovědné za hlídání flotil NATO, především té americké.

Ve stejném roce měly loděnice v Murmansku začít opravovat všech sedm torpédoborců Projektu 956 a modernizovat všech osm lodí Projektu 1155.

Kolaps lákavé koncepce

Ke konci loňského roku bylo jasné, že projekt „nové lodi ve staré slupce,“ jehož podstatou měla být rychlá a levná modernizace lodí z dob SSSR, zcela selhal. Ponorky 949AM, které měly být hotové do roku 2017, budou opraveny a zmodernizovány nejdříve v roce 2021 a doba opravy tak vyšplhala na 8 let (postaveny byly přitom v polovičním čase).  Ponorky 971M nakonec budou modernizovány jen 4 a k námořnictvu dorazí poslední kus v letech 2023-2024!

Co se týče povrchových lodí, termín dokončení modernizace Admirála Nachimova se pohyboval od počátečního termínu v roce 2018 až do let 2021-2022 a doba opravy křižníku tak překoná 7,5 roku, přitom postaven byl za 6 let... Původní myšlenka, že ožije i třetí loď Admiral Lazarev, už asi definitivně padla.

A tak by se dalo pokračovat dál. Raketový torpédoborec Admiral Čabaněnko opustí loděnice po neskutečných 10 letech oprav, další torpédoborce získají po letech oprav jen minimum nových schopností.

Příčiny nefunkčního systému

Kořeny těchto problémů sahají k rozpadu SSSR, kdy se mnoho loděnic a továren participujících na obranném průmyslu uzavřelo, nebo se ocitly na území nových států (např. závod na výrobu plynových turbín zůstal na Ukrajině). Zkušený personál zestárnul, Moskva zastavila nákupy a cvičení.

Obnovování standardního provozu jde ztuha, přidalo se ne zcela kompetentní plánování, loděnice jsou závislé na nekvalitních dodavatelích. K dalším prodlužováním přispívají i nesmyslné projekty, kdy loděnice, které by měly například modernizovat ponorky pro ruskou flotilu, vyrábějí podpůrná plavidla a odborníci jsou zatěžováni těmito projekty, místo aby pracovali na modernizaci sice starších, ale pořád výkonných ponorek. Poslední dobou se stalo i módou přestavovat staré lodě a ponorky na muzejní, což opět zdržuje loděnice od práce pro ruskou flotilu.

V loděnicích bují korupce a jejich majitelé často mizí s ukradenými milióny, což rozhodně rozvoji ruského loďstva nepomáhá.

Většina bývalého sovětského námořnictva byla od roku 1991 vyřazena, prodána nebo zničena v přístavech. Dnešní ruské povrchové loďstvo je jen stínem vize sovětského námořnictva admirála Sergeje Gorškova. Největšími hrozbami není NATO nebo USA, ale spíše průmyslová základna pro stavbu lodí a špatná údržba. Ve skutečnosti bylo více ruských válečných lodí ztraceno během požárů v loděnicících než díky nepřátelským akcím.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Historie - vnímáme dějiny v souvislostech a nadhledem. Sledujte nejdůležitější okamžiky historie. S námi víte více

 

Zdroj: Vzgljad.ru, National Interest

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace