Ruský projekt stíhacího letounu Su-75 spěje ke katastrofě stejně jako Su-57

Ruský projekt stíhacího letounu Su-75 spěje ke katastrofě stejně jako Su-57
Autor: Rostec Press Release, volné dílo|Popisek: Ilustrační fotografieSu-75
26 / 06 / 2022, 09:00

Rusko představilo Su-75 Checkmate (Šachmat) koncem loňského roku na Dubai Air Show. Další maketa Su-75 se objevila loni v létě na moskevském aerosalonu, kde byla prezentována jako levnější alternativa k americkému stealth letounu F-35.

Moskva se snaží získat zájem potencionálních kupců, protože Su-75 se bude vyrábět pouze tehdy, když budou zahraniční investoři a kupci.

Spojené arabské emiráty měly údajně zájem o koprodukci Su-75 s Rostecem, možná to ale byl pokus Emirátů o tlak jak získat F-35 ze Spojených států. Nakonec se nepodařilo a SAE místo Su-75 či F-35 kupuje francouzské stroje Dassault Rafale. Moskva a Spojené arabské emiráty pracovaly na koprodukci nové stíhačky páté generace založené na MiGu-29 již v roce 2017, ale tento projekt skončil ve stádiu zrodu.

Podle Sergeje Čemezova, šéfa Rostecu, bude mít Su-75 dolet zhruba 1 800 mil bez externích palivových nádrží a maximální bojové zatížení více než 16 500 liber. Čemezov také tvrdil, že letoun ponese na palubě několik dronů a zasáhne až šest cílů současně. Hlavním prodejním argumentem v Dubaji však bylo údajné tvrzení, že náklady na letovou hodinu u Su-75 budou sedmkrát levnější než u amerického stealth stíhacího letounu F-35.

Než však země v Africe, Latinské Americe a na Středním východě otevřou své šekové knížky, aby si objednaly nový a levnější prototyp ruského letounu, je nutné se dobře podívat do historie.

Jak minulý rok napsal Alex Hollings ze Sandboxx: „Rusko má dlouhou a slavnou historii přehánění, pokud jde o odhalování nových obranných technologií, od pěchotního robota Uran-9, který sbíral světové titulky, přestože vlastně vůbec nefungoval, až po staršího sourozence letounu Checkmate, nechvalně známý Su-57, který je považován za nejméně stealth letoun 5.generace a který v současnosti existuje pouze v symbolických číslech poté, co tento projekt odmítla Indie financovat.“

Situace je ale vlastně ještě horší, píše Hollings: „Dokonce i úspěšné návrhy, jako je hlavní bitevní tank T-14 Armata, jsou dušeny nedostatkem finančních prostředků, přičemž Rusko je není schopno vyrobit nebo postavit v rozumném počtu.“ Ale pro Západ je to samozřejmě výhodná situace, obzvlášť ve světle "úspěchů" ruské armády na Ukrajině.

Další problém je, že Su-75 možná vůbec není stealth stíhací letoun, protože pečlivě formulované prohlášení Rostecu v listopadu 2021 říkalo: „Důležité je, že letoun je schopen plnit jakékoli úkoly mimo oblast provozu zbraní protivzdušné obrany, a tím chránit život pilota.“ A to opravdu nezní jako sebevědomý popis stealth letadla páté generace.

První zprávy uváděly, že letadlo poprvé vzlétne v roce 2025, ale po setkání s ruským prezidentem Vladimirem Putinem 18. května Rostec oznámil, že výroba nezačne dříve než v roce 2027.

Potenciální zákazníci letounu Su-75 se nemusí dívat dál než na projekt Su-57 "Felon". Vyvíjí se více než 15 let a byly postaveny v zanedbatelném počtu, kdy není jasné, co je prototyp a co již výrobní série. Při svém prvním letu se Su-57 zřítil krátce po startu. Až bude konečně uveden do provozu u ruských jednotek, bude Su-57 poháněn motorem Saturn AL-41F1 z 80. let minulého století. Kvůli ekonomickým sankcím se neočekává, že Su-57 dostane nový motor až koncem tohoto desetiletí.

Su-75 nečeká o nic lepší osud.

 

Zdroj: 19fortyfive.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace