foto: militarnyi.com / Public domain /Radarová stanice 92N6E S-400 Triumph
Ruská protivzdušná obrana (PVO) je páteří ozbrojených sil. Ukrajinské drony SOF jí ovšem způsobují značné bolesti.
V poslední době se doslova roztrhl pytel se zprávami o zničení nebo poškození ruských systémů S-400. Aktuálně militarnyi.com uvádí další zničení radarového vozidla Triumphu, tedy jeho očí, což je vždy u kompletů tohoto segmentů velký problém, protože následně je několik odpalovacích systémů k nepoužití. Minimálně tři v tomto případě. Za většinou útoků aktuálně stojí Speciální síly (SOF) Ozbrojených sil Ukrajiny a jejich útoky primárně pomocí dronů. Ke konci září zlikvidovaly odpalovací zařízení 98ZH6E a radarový systém kompletu S-400 91N6E, což bylo vizuálně potvrzené. Tentokráte se jedná pouze o prohlášení SOF.
Velké ztráty S-400 Triumph
Oryx uvádí celkově třicet zničených komponent S-400 Triumph, z toho jedenáct radarových vozidel. A z toho sedm zcela klíčových 91N6A, které mají dosah 340 kilometrů a nejsou součástí každého praporu, což je základní jednotka Triumphů, ten dokáže sledovat až dvacet cílů najednou. Zničení tohoto vozidla likviduje schopnosti značného množství odpalovacích zařízení 5P85TE2. Tentokrát ovšem SOF radarové zařízení nespecifikovaly. Celá rodina Triumphů je značně komplikovaná. Jednotlivé prapory mají vlastní radarový systém, ale ten zdaleka nedosahuje kvalit 91N6A.
_at_MAKS-2007.jpg)
Právě tento radar je ve dvou praporech celého pluku a posílá data do řídícího vozidla 55K6E. To by následně mělo distribuovat údaje až do šesti praporů. Za pozornost ovšem především stojí fakt, že původní označení systémů Triumph bylo S-300PMU-3. Kreml moc rád prezentuje S-400 jako zcela nový a hlavně špičkový systém. Jenže v zásadě se jedná o inovaci S-300 a zjednodušeně řečeno je to na bojišti vidět. Ukrajinský Defense Express aktuálně uvádí velmi zajímavý fakt. Kreml podle nich avizuje, že Triumph má být účinný i proti bezpilotním vzdušným systémům (UAV). A právě drony stojí za většinou zničených komponent S-400.
Senzorika kompletů Triumph
Dá se předpokládat, že systém bude účinný proti velkým dronům jako je MQ-9B SkyGuardian, který chtějí Švédové už příští rok jako AWACS. Jenže takhle velké drony Ukrajinci vůbec nemají k dispozici. SOF používají minimálně drony střední velikosti jako je AN-196 Ljutyj. V souvislosti s tím může být tvrzení Kremlu založené primárně na detekci. Při nedávném vpádu asi dvaceti UAV Gerbera do Polska jejich senzorické zachycení provedly americké Patrioty. Respektive opět jejich oči, tedy radarové vozidlo. Teoreticky by Triumph mohl být schopen zachycení středních a menších dronů. Určitě proti nim nemůže být jako efektor. Koneckonců avizované další zničení očí S-400 opět zařídily drony.
.jpg)
SOF jde po ruské protivzdušné obraně a jejích očích
Háček je ovšem v tom, že hlavním problémem ruské protivzdušné obrany je zřejmě právě senzorika. Údaje Oryxu jsou s jistotou poddimenzované, reálně budou čísla výrazně vyšší. Obrovské ztráty ruské PVO jdou z drtivé části na vrub dronů. Zdá se, že SOF v poslední době přímo pasou po ruské protivzdušné obraně a snaží se jí oslepit. A PVO je jediný prostředek, jak se dronům bránit. Rusové u Pancir-S1 přiznali problém s efektory a modernizovali na verzi Pancir-SMD-E. Jenže spíš vše vypadá na problémy se senzorikou a v rámci potenciální modernizace neschopnost pracovat s polovodiči, což je základ sofistikované elektroniky. Takže jde o oči ruské PVO.
PVO jako páteř ruských ozbrojených sil
Pokud jen zkráceně přidáme katastrofu S-300PMU-2 v Íránu proti IAF, neúspěch Pancir-S1 v Iráku a setrvalé ztráty Triumphů, na které se SOF stále více orientují, je zde evidentní problém Kremlu. A SSSR vždy věděl, že západnímu letectvu se nikdy nebude moci ekvivalentně rovnat a soustředil se na protivzdušnou obranu jako páteř ozbrojených sil. Tato páteř ovšem dostává jednu ránu za druhou. V poslední době SOF přidaly i modernizované a velmi drahé Buk-M3. Kreml bude PVO nahrazovat jen velmi těžko.
Tagy