Čínský stíhač J-20 jde do služby

Čínský stíhač J-20 jde do služby
Autor fotografie: Screenshot YouTube|Popisek: J-20
26 / 02 / 2018, 13:30

V nedávné době přinesla média zprávu o získání operační způsobilosti stíhacích letounů 5. generace J-20. Aktuálně už jich má mít čínské letectvo ve výzbroji kolem dvaceti a další přibývají každým měsícem.

Trochu matoucí je, že s podobnou zprávou přišla média už v březnu minulého roku, když informovala o jejich zařazení do aktivní služby. Vůbec první letouny přitom mělo letectvo obdržet už v roce 2016. Současné zprávy tak můžeme chápat tak, že J-20 mohl dosáhnout z pohledu letectva základní způsobilosti, byť některé zdroje hovoří doslova o získání plných schopností.

Čína se tak definitivně stává teprve druhou zemí, která po Spojených státech zařazuje do výzbroje vlastní stíhací letoun tzv. 5 generace. Ruský stíhací letoun Su-57 aktuálně podstupuje zkoušky s raketovou výzbrojí (viz nedávný článek //www.securitymagazin.cz/defence/novinky-kolem-su57-zkusebni-lety-svyzbroji-i-potvrzeni-prvni-objednavky-1404059066.html) a první sériové letouny byly objednány teprve nedávno.

J-20 ve zkratce

Připomeňme, že Čína začala vyvíjet nový stíhací letoun už koncem 90. let jako projekt 718. V roce 2008 letectvo vybralo návrh společnosti Chengdu oproti o něco většímu letounu konkurenčního výrobce Shenyang. Svůj první let pak J-20 absolvoval už v lednu 2011.

Z konstrukčního hlediska představuje J-20 jednomístný dvoumotorový stíhací letoun s poměrně širokým trupem. Charakteristická je absence vodorovných ocasních ploch, na místo kterých využívá tzv. kachní křidélka, které můžeme znát například z evropských letounů JAS-39 Gripen nebo Eurofighter Typhoon.

psali jsme: Video: F-22 provádí manévr padající list

Výzbroj J-20 by mělo tvořit celé spektrum protileteckých, protizemních i protilodních zbraňových systémů. Pro jejich umístění letoun disponuje trojící interních zbraňových šachet – jednou velkou centrální a dvěma menšími po bocích trupu. O konkrétní protizemní a protilodní výzbroji toho však moc nevíme. Z protiletecké výzbroje má J-20 využívat střely krátkého PL-9, PL-12 středního a PL-21 dlouhého dosahu se scramjet pohonem.

Srovnání s ostatními letouny

Podle mnohých názorů není na místě srovnávat J-20 s víceúčelovými americkými letouny F-22 nebo F-35. Ostatně už na první pohled je zřejmé, že J-20 proti nim působí mohutnějším a „neohrabanějším“ dojmem. Co se týče manévrovatelnosti, měly by jej převyšovat nejen výše uvedené typy, ale také prakticky všechny ruské Suchoje Su-3x a Su-57 i evropské stíhací letouny.

Mnoho odborníků také na první pohled správně poukazuje, že se Číňané co se týče stealth vlastností, zaměřili především na snížení odrazivé plochy přední část letounu. Celá koncepce tak dává tušit, že J-20 je navržen od začátku jako spíše záchytný stíhač/narušitel a zároveň jako úderný nežli víceúčelový stíhací letoun.

Maximální rychlost letounu se už má nyní pohybovat kolem 2 000 km/hod a s novými motory to bude ještě více. Poměrně velká konstrukce napovídá, že letoun bude disponovat i slušným doletem. Navíc jeho rozběrná centrální zbraňová šachta má pojmout zbraně dlouhého dosahu.

Stále ještě nedotažený letoun 5. generace

Právě pohon však zůstává velkou bolístkou letounu. Čínské motory WS-15 s plánovaným tahem až 196 kN s přídavným spalováním a schopností zajistit tzv. supercruise, nadzvukový let, bez přídavného spalování ještě nejsou dokončeny. Předpokládá se, že k jejich instalaci do sériových J-20 nedojde dříve, než po roce 2020. Do té doby proto J-20 musí využívat ruské motory AL-31 s tahem 145 kN s přídavným spalováním, které sice mají dostatečný tah 145 kN, ale vytvářejí výraznou tepelnou stopu. Anebo domácí motory WS-10G s odhadovaným maximálním tahem v rozmezí 120 až 140 kN s přídavným spalováním.

Otázkou tak zůstává, v jaké míře budou Číňané schopni na J-20 implementovat nové technologie. Jeho současná charakteristika je stále taková, že se jedná sice o letoun 5. generace, ale s motory pro letouny 4. generace a dost možná ještě ne úplně dotaženou stealth technologií – alespoň ve srovnání s americkými víceúčelovými stíhacími letouny 5. generace.

psali jsme: Belgie na cestě k letounům F-35. USA schválily prodej stíhaček páté generace

Podle některých zdrojů má letectvo disponovat v roce 2020 alespoň čtyřicítkou J-20. Optimističtější odhady vycházejí z výrobní kapacity třech letounů do měsíce a do roku 2020 počítají už dokonce se stovkou nových letounů. Zdroje se různí i co se týče plánu na celkový počet letounů. Ty optimistické hovoří dokonce o pěti až sedmi stovkách strojů. Mnohem reálnější se zdá být číslo řádově v jednotkách stovek letounů a to i proto, že čínské letectvo očividně plánuje provozovat J-20 jako jeden z více typů.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.