Autor fotografie: flickr (CC BY-SA 2.0) |Popisek: Su-34
Ruská armáda utrpěla za rok války vážné materiální ztráty. Ukrajincům pomohla hlavně fungující protivzdušná obrana, která je stále efektivním prostředkem na sestřelování ruských letounů. Rusko počítá ztráty, mezi nimi je i stíhací bombardér Su-34, na který agresor sázel při svých operacích především.
Rusko kromě pozemní techniky přirozeně nasadilo do konfliktu na Ukrajině i své letectvo. Jedním ze strojů, na který vsadila na počátku války, byl i stíhací bombardér Su-34. V operacích v Sýrii se Su-34 prosadily a ukázaly se jako efektivní bojový prostředek. Analogií měly být i operace na Ukrajině. Tento plán se však zdaleka nedaří Rusům naplňovat.
Na druhé straně totiž nemůže být pochyb o tom, že Rusko zaznamenává poměrně těžké ztráty svých letounů všech typů, které na Ukrajině dosud nasadilo. Protivzdušná obrana obránců totiž nebyla na začátku konfliktu vyřazena, což představovalo kromě dobytí Kyjeva jednu z priorit nastávajících operací ruského agresora. Rusko tak mohlo odepsat již několik sestřelených bitevních vrtulníků Ka-52, Mi-28, letounů Su-35, ale také stíhacích bombardérů Su-34, který se ne zcela osvědčil v bojových operacích na horkém ukrajinském válčišti.
Podle dostupných informací byl první Su-34 sestřelen na počátku války, a to 28. února 2022 (podle některých zdrojů 1. března) blízko malého kyjevského letiště Buzova. Postupně se řady zničených vyhlášených stíhacích bombardérů rozrůstaly, ne všechny ovšem sestřelila pozorná ukrajinská protivzdušná obrana. Objevily i fantastické zprávy o tom, že jedno Su-34 sestřelil bdělý Ukrajinec z Černihivu svou puškou (!).
K 10. říjnu 2022 už Rusko přišlo už o 16 Su-34, a to už pro Rusko bylo varujícím mementem. Tehdy web Key.aero zhodnotil, že Rusko tak ztratilo více než 10% všech svých stíhacích bombardérů Su-34, dnes už se číslo pohybuje okolo 15%. O několik dní později pak pro Rusko přišla další pohroma, když stroj zřítil do rezidenční budovy. Měl to být již sedmnáctý odepsaný letoun.
Ukrajincům se daří likvidovat ruské letouny, o čemž svědčí i fakt, že Rusové počítají od začátku války ztráty v řádech stovek letounů. Forbes v listopadu minulého roku informoval, že ruští okupanti přišli o 278 svých letounů včetně dronů. Dnes už činí celkový počet sestřelených letounů rovných 300. To je s ohledem na vývoj války jasně vypovídající statistika.
Jako by výše naznačené problémy nestačily, Su-34 poznamenaly i některé incidenty, které snížily jejich prestiž. 18. ledna 2019 se dvě letadla Su-34 srazila při výcviku. K nehodě došlo v oblasti Tatarského průlivu 35 km od pobřeží. Jednoho člena posádky (navigátora) se podařilo zachránit, tři zahynuli.
17. října 2022 se krátce po startu k cvičnému letu zřítil Su-34 ruského letectva, oba členové posádky se katapultovali a vyvázli bez zranění. Bombardér dopadl na devítipodlažní dům, který okamžitě zachvátil požár. Podle zpráv ministerstva pro mimořádné události utrpělo zranění 19 lidí, třináct z nich smrtelná, včetně tří dětí. 12 Su-34 si také objednalo Alžírsko, a to už v roce 2016. nicméně do roku 2023 zatím žádný stroj nedostalo.
Můžeme konstatovat, že celková efektivita Su-34 na ukrajinském bojišti je spíše nízká. Rovněž se ukázalo, že ke snížení efektivity ruských stíhacích bombardérů vydatným způsobem přispěla i funkční ukrajinská protivzdušná obrana. Pro Rusy je jednou z možností, jak dále nepočítat ztráty Su-34, menší vytíženost strojů či omezené nasazení na bojiště tak, jak to už ostatně dělají s dalšími stroji.
Především však sužují ,,súčko" nedostatek zbraňových systémů, který se zřetelně projevil a projevuje ve válce na Ukrajině. Su-34 používaly nepřesné a navíc zastaralé zbraně, které neodpovídají sofistikovanosti ruského stroje, což z něj učinilo zranitelný stroj. Na druhé straně se Su-34 kromě vojenských cílů soustředila i na likvidaci civilní infrastruktury, a zde je objektivně úspěšnější. Ztráty sofistikovaného letounu tak v Kremlu vyvolaly podrobnější debaty o dalším využití Su-34 na Ukrajině.
První let Su-34 se uskutečnil v roce 1990, jeho vývoj však nebyl vůbec přímočarý, respektive jednoduchý., později se objevily poměrně vážné problémy s financováním stroje. Do služby byl Su-34 zařazen až v roce 2014. I přesto, že Rusové utrpěli tolik ztrát ceněných letounů, bude jich mít do budoucna k dispozici poměrně velké množství. V roce 2021 disponovalo ruské letectvo zhruba 122 těmito stroji, a i když vezmeme v potazy ztráty stíhacího bombardéru na Ukrajině, jejichž počet se může ještě rozšířit, předpokladem zůstává, že do roku 2030 by ruské vzdušné síly mohly provozovat skoro 200 Su-34.
Zdroj: 19fortyfive.com, Forbes