Ruský U2, Mjasiščev M-55: Kreml může vrátit špionážní stroj ze studené války na horké ukrajinské bojiště

Ruský U2, Mjasiščev M-55: Kreml může vrátit špionážní stroj ze studené války na horké ukrajinské bojiště
Autor fotografie: Alex Beltyukov / Wikimedia Commons / CC BY-SA|Popisek: M-55
23 / 11 / 2023, 08:00

Rusko nasazuje na Ukrajině kromě modernější techniky také obstarožní kusy z doby studené války, což se netýká jen pozemní techniky. Na širokém ukrajinském bojišti se kromě vojenských letounů uplatňují rovněž průzkumné, špionážní, respektive stroje patřící částečně do kategorie AWACS.

Tímto pojmem označujeme systémy včasného varování. Letouny jsou ,,napěchovány" rozsáhlou radioelektronickou a počítačovou výbavou, která jim umožňuje neustále sledovat a zachycovat nepřátelské cíle a nasbíraná data pak předávají operátorům na zemi, ale i jiným letounům. V dnešní době jsou tak schopnosti AWACS na moderním válčišti prakticky nezbytné. Mezi letouny AWACS patří například E-3 Sentry, E-2 Hawkeye nebo Berijev A-50.

V současné době miniaturizace elektroniky existují kromě klasických velkých strojů AWACS také méně výkonné systémy integrované do menších letadel s proudovým pohonem, příkladem může být F-35. Díky tomu jsou letouny se systémy AWACS dostupnější pro širší okruh zájemců.

Možná v této souvislosti nepřekvapí, že na ukrajinské bojiště má zamířit další letoun, který částečně spadá do kategorie AWACS, a jenž vznikl ještě v pozdním období studené války. Jedná se o letoun M-55. O možném použití letounu informuje v rámci pravidelného zpravodajského hlášení britské ministerstvo obrany, podle něhož Rusko vážně zvažuje nasazení tohoto letounu na Ukrajině. Britské ministerstvo obrany pak hovoří o tom, že existuje ,,reálná možnost" opětovné aktivace letounu.

V tomto směru by reaktivace letounu Rusku určitě pomohla. Byť se jedná o starší letoun, může nést 1 500 kg senzorů. Společně by mohl operovat v tandemu s jiným letounem AWACS (včasné výstrahy) Berijev A-50. M-55 je výškový taktický průzkumný letoun, za jehož vývojem stojí konstrukční kancelář Mjasiščev. Takticky letoun je odvozen od typu M-17, stíhače stratosférických balonů.

M-55

Na rozdíl od M-17 byly na M-55 učiněny některé konstrukční změny a modifikace, které se týkají také pohonného ústrojí. V první řadě má M-55 upravený trup s větší délkou, modifikovanéídlo, složené ze tří částí, byly do něj zabudovány 2 dvouproudové motory D-30V-12 o výkonu 5 000 koní, které nahradily jeden proudový motor RD-36-51V o výkonu 7 000 koní.

M-55 byl navržen ke zjišťování pozice nepřátelských vojsk, konstrukcí, staveb, hladinových cílů, průzkumu a vzdušnému mapování. Vzniklo celkem 5 prototypů M-55. První let se uskutečnil v roce 1988. Následovala další série zkušebních letů, během nichž se sice odhalily určité nedostatky letounu, jako například horší podélná stabilita v některých letových režimech, nicméně stroj byl hodnocen nakonec kladně. M-55 Sovětský svaz používal k průzkumným účelům v oblasti Arktidy. Poslední z aktivních strojů byl používán pro civilní průzkum stratosféry a zemského povrchu.

U-2

Stroj může letět rychlostí 332 km/h ve výšce 5 000 m, 750 km/h ve výšce 20 000 m. Dolet činí 4 965 km, M-55 může operovat ve výšce přes 21 000 m. Právě velmi dobrý dostup lépe chrání M-55 před útoky raket i dlouhého doletu vypouštěných ze země. NicméUkrajina disponuje raketami země-vzduch dlouhého doletu, což může i mimo vlastní hranice potenciálně M-55 překvapit. To by vyžadovalo přesunutí protivzdušné baterie Patriot, kerý byl dodán USA, blíže k hranici s Ruskem, což by však na druhé straně vystavilo zase zvýšenému riziku samotný protivzdušný systém.

Pokud by byl skutečně letoun na Ukrajině nasazen, operoval by tak pravděpodobně mimo ukrajinské hranice, aby se pokud možno vyhnul její protivzdušné obraně. Na druhou stranu M-55 může limitovat ve výkonu služby určitě zastaralejší elektronika i avionika na rozdíl od jiných modernějších systémů. A nevíme samozřejmě přesně, v jakém stavu se M-55 nachází dnes. Rusko má k dispozici pouze jediný nasaditelný letoun, není proto jisté, kolik letů bude moci absolvovat a s jakou efektivitou.

Pokud bude M-55 nasazen, ruští okupanti si od něj slibují zvýšení průzkumných, špionážních a zpravodajských kapacit, v nichž zatím mají mezery, a současně tím reagují na skutečnost, že Ukrajina si vyměňuje zpravodajské informace se svými spojenci, hlavně USA. Ukrajina tak disponuje poměrně podrobnými informacemi o rozmístění a pozicích ruských jednotek. Rusko chce mimo jiné i toto vykompenzovat nasazením M-55.

Zdroj: The Drive, Business Insider

Tagy článku