Autor fotografie: Alex Snow / Wikimedia Commons / CC BY-SA|Popisek: Tu-95
Eskalující válka dronů a neschopnost Moskvy ochránit svá letiště vede až k bizarním řešením. Po pneumatikách přišla na řadu umělecká tvorba.
Kreml hledá jakékoliv řešení, jak ochránit své strategické bombardéry na leteckých základnách. Po srpnových útocích ukrajinských dronů se na křídlech ruských letadel objevily pneumatiky, jež měly zmírnit účinek případného výbuchu potulující se munice. Zcela zbytečná snaha. Ruští vojenští experti přišli tedy s novým nápadem. Na odstavné plochy vedle skutečných letadel malují návnady Tu-95MS.
Jde o strategické bombardéry, které jsou protiváhou americkým B-52 Stratofortress. Mimo jiné se jedná o letoun, jenž v roce 1961 shodil největší jadernou pumu historie zvanou Car-bomba. Hovoříme o čtyřmotorových bombardérech z padesátých let dvacátého století, jež tvoří páteř ruského strategického letectva. Verze Tu-95MS byla modernizována na počátku osmdesátých let, kdy dostala křídla s rychlejším profilem a novou radioelektroniku.
Letadlo je schopné nést šest střel s plochou dráhou letu Ch-55 a doletem až 2 500 kilometrů. V červenci 2010 Tu-95 vytvořily světový rekord v délce letu bez mezipřistání, kdy ve vzduchu strávily nepřetržitě 43 hodin. K prvnímu bojovému nasazení došlo v Sýrii v roce 2015 a letadla se údajně měla zúčastnit zahajovacího útoku na Ukrajinu.
V prosinci 2022 byly dva letouny poškozeny zřejmě po ukrajinském diverzním útoku na základně Engels-2. Po srpnových úderech ukrajinských dronů na ruské letecké základny a zničení Il-76 a Tu-22M byl Kreml donucen hledat řešení, jež by letadla ochránilo. Je zjevné, že i přes dlouhodobé upřednostňování PVO nemají Rusové dost prostředků, jak zajistit bezpečnost svých strategických míst. Nejde jen o kvantitu, ale i schopnost sestřelovat a lokalizovat sebevražedné drony. Prvním pokusem byla poměrně nesmyslná instalace pneumatik na křídla stojících letounů.
29. září odhalily satelitní snímky novou taktiku Kremlu. Dvourozměrné návnady, které věrně kopírují půdorys Tu-95MS namalované na letištní asfalt mezi skutečnými bombardéry. Zajímavostí je položení pneumatik na návnady ve snaze přesvědčit operátory ukrajinských dronů, že se jedná o skutečná letadla. Problém spočívá v tom, že i obyčejné komerční satelity při běžných rozlišovacích schopnostech rozeznají, že se jedná o návnadu.
Faktem zůstává, že při nočních útocích dronů nebo při použití nižšího rozlišení satelitů se může jednat o účinnou obranu. Maximalizace účinku mohou Rusové dosáhnout použitím barev s tepelnými reflexními vlastnostmi. Ty by mohly zmást střely s infračerveným naváděním. Moskva tato letadla prakticky není schopna nahradit a musí dělat maximum, aby zabránila jejich ničení. Celé toto dění zároveň ukazuje, jak důležité se staly drony pro moderní vedení války a jak podstatná bude kvalitní protivzdušná obrana, jež bude schopna účinné detekce a následné eliminace i malých bezpilotních prostředků. Rusové s tím aktuálně zjevně mají velký problém.
Zdroj: The Drive
Autor: Jaroslav Červenka