Rusové ukázali nový bezpilotní letoun Orion, co bude umět?

Rusové ukázali nový bezpilotní letoun Orion, co bude umět?
Autor: Screenshot YouTube|Popisek: Orion
16 / 04 / 2018, 11:00

Koncem března zveřejnila ruská zbrojní skupina Krondštadt oficiální fotografii prototypu nového bezpilotního letounu Orion, ačkoliv jeho podoba byla známá už od posledního veletrhu MAKS i dříve zveřejněného videa. Každopádně je to zajímavé připomenutí i vzhledem k  tomu, že výrobce má už dle svých slov zároveň pracovat na vyzbrojené variantě letounu.

Bezpilotní letouny určené pro lety ve středních výškách s dlouhou výdrží jsou doposud doménou především Spojených států a Izraele. O jejich vývoj a výrobu se ovšem snaží také Írán, Turecko, Čína a Indie, Itálie, Velká Británie i Jižní Afrika. Nyní se svým zástupcem přichází i Rusko, respektive ruská zbrojařská skupina Krondštadt, která vyvíjí bezpilotní letoun Orion.

První ruský UAV kategorie MALE

Práce na bezpilotním letounu Orion byly zahájeny v roce 2011, kdy skupina Krondštadt obdržela od ministerstva obrany kontrakt na vývoj bezpilotního stroje kategorie MALE (Medium-altitude long-endurance unmanned aerial vehicle). Oproti menším doposud provozovaným bezpilotním letounům má jednak poskytnout větší nosnost pro průzkumné systémy, tak má být schopen operovat i v horších povětrnostních podmínkách a klimatech.

psali jsme: Ukrajina vyzkoušela prototyp svého taktického UAV. Vyvinula pro něj nový systém

Konstruktéři pojali Orion jako jednomotorový středoplošník o délce zhruba 8 m a rozpětí křídel 15 m, přičemž na Rusko inovativně mají ve větší míře používat kompozitní materiály. Celkovým uspořádáním a především pak ocasními plochami do širokého „V“  připomíná americké bezpilotní letouny MQ-1, které jsou i podobně velké. O pohon ruského letounu se pak stará pístový motor PD-115T o výkonu kolem 85 kW, který licenčně vyráběn na základě rakouského motoru Rotax 914, oproti němuž má mít dokonce o něco větší výkon. Sériové stroje však mají dostat motor APD-110 ruské konstrukce. Výškový dostup Orionu s  ním má dosahovat k  8  000 m a vytrvalost pak k 24 hodinám.

V  plánech útočná varianta

Ačkoliv základní varianta Orionu bude určena pouze k  průzkumu, má výrobce podle svých slov už pracovat na vylepšené variantě schopné nést protizemní munici. I zde se tedy nabízí jistá paralela s americkým bezpilotním letounem, který nejprve vznikl v průzkumné variantě RQ-1 a až následně ve vyzbrojené variantě MQ-1. Jaký typ protizemní munice však ruský Orion ponese, není známo.

Základní výbavu už původní průzkumné varianty má nicméně tvořit elektro-optický sledovací systém. Do zadních trupových šachet pak bude možné instalovat další elektro-optické sledovací prostředky, vlastní radiolokátor, či prostředky k  radioelektronickému průzkumu.

Mnoho úkolů i nemalý exportní potenciál

Mezi úkoly tak bude patřit krom samotného leteckého průzkumu a sledování i zaměřování pozemních cílů pro pilotované letouny, ale i dělostřeleckou, či raketovou palbu. V budoucnu pak přibude i již zmíněná vlastní schopnost ničit pozemní cíle. V  souvislosti s  tím podle některých vyjádření dojde i ke zvětšení letounu.

psali jsme: VIDEO: Noční let víceúčelového dronu Primoco UAV One 100

U původní varianty však bude Orion disponovat pouze omezeným doletem údajně na 300 km, což je způsobeno omezením přímého rádiového spojení. Družicové spojení má letoun dostat do vínku později. Samotné ovládání letounu má probíhat z  kontejneru.

Krom vlastní varianty počítá výrobce i s uvedením exportní varianty Orion-E, která zřejmě bude mít horší některé parametry jako například nosnost. Přesto má velký exportní potenciál na mnoha trzích i z důvodu omezení vývozu stejné kategorie letounů ze Spojených států amerických.

V každém případě bude pro Rusko zařazení Orionu do výzbroje zcela novou záležitostí a bude zcela jisté sledovat další vývoj. Na druhou stranu by bylo bláhové si myslet, že všechno půjde „jako po drátkách“. Přeci jen absence letitých zkušeností bude muset být znát.

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace