Saab: Stíhačky Gripen nejsou tak náročné na údržbu jako jejich konkurenti a náklady na jejich životní cyklus jsou podstatně nižší

Saab: Stíhačky Gripen nejsou tak náročné na údržbu jako jejich konkurenti a náklady na jejich životní cyklus jsou podstatně nižší
Autor: foto: Ministerstvo obrany ČR|Popisek: JAS-39 Gripen C
22 / 06 / 2022, 13:00

Po nedávné konferenci Future Air Force – New Generation Aircraft jsme položili několik otázek zástupcům švédského výrobce letounů Gripen, společnosti Saab. Zajímalo nás mj., jaká řešení Vzdušným silám AČR v rámci připravované zakázky na dodání nadzvukových letounů společnost nabízí a v čem spočívá rozdíl mezi dosavadními verzemi Gripen C/D a novými E/F.

  • S jakým očekáváním se společnost Saab zúčastnila první části konference Future Air Force - New Generation Aircraft, a nakolik byla tato očekávání naplněna?

Jsme vždy rádi, když můžeme představit schopnosti letounů Gripen našim partnerům v rámci Vzdušných sil AČR a Generálního štábu AČR a vést dialog se zákazníkem o jedinečných bojových schopnostech našich stíhacích letounů a například o jejich jednoduché údržbě, jejímž výsledkem je jejich vysoká operační dostupnost.

  • Vzdušné síly AČR disponují pronajatými stroji Gripen verzí C/D do roku 2027, nejpozději do roku 2029. Jaká řešení Saab pro budoucnost českého letectva nabízí a jaké by mohly být hlavní výhody pokračování dosavadní spolupráce?

Jako dlouhodobý partner Vzdušných sil AČR jsme připraveni dodat řešení v rámci nabídky švédské vlády, která nejlépe vyhovuje střednědobým i dlouhodobým potřebám Vzdušných sil AČR. Naše řešení je k dispozici v podstatě nyní – jsme schopni provést zásadní upgrade operačního systému současné flotily Gripenů, rozšířit a zvýšit její schopnosti, ať už se jedná o schopnost útočit na pozemní cíle, nový radar, revoluční zbraně Meteor nebo řízené střely IRIS-T. V roce 2027, kdy stávající smlouva o pronájmu skončí, budou mít platformy Gripen C/D před sebou ještě více než 50% své životnosti. Tímto způsobem by Česká republika získala na míru šitý stíhací letoun za zlomek ceny nových stíhacích letounů, později by mohla pokračovat k velmi hladkému přechodu na typ Gripen E, který nevyžaduje nákladný a časově náročný výcvik personálu ani finančně náročné změny již existující infrastruktury. 

  • Do jaké míry může vstup Švédska do NATO usnadnit přístup produktů společnosti Saab na trh členských států, a specificky v rámci projektu Gripen E/F?

Naše systémy a řešení jsou kompatibilní se systémy využívaných v rámci Severoatlantické aliance a Gripen je letoun, který je plně kompatibilní s NATO. Gripeny provozují dvě členské země Aliance, Maďarsko a Česká republika.

Gripeny Švédských vzdušných sil se pravidelně zúčastňují aliančních cvičení, například loni cvičení Ramstein Alloy zaměřeného na střežení vzdušného prostoru nad Baltským mořem.

Z průmyslového hlediska společnost Saab nevidí ve vstupu Švédska do NATO žádné skutečné výhody ani nevýhody. Aniž bychom zacházeli do podrobností, domníváme se, že při vývoji a pořizování některých systémů bude výhodné „být uvnitř“.

  • Jaké schopnosti oproti verzím C/D nové Gripeny E/F přinášejí?

Letouny Gripen C/D i Gripen E jsou koncipovány tak, aby se daly snadno provozovat a aby byly tam, kde být mají – ve vzduchu a nikoli v hangáru. Stíhačky Gripen nejsou tak náročné na údržbu jako jejich konkurenti a náklady na jejich životní cyklus jsou podstatně nižší.  Provozování Gripenů znamená méně požadavků na technický personál a infrastrukturu. V současné  době má Česká republika v podstatě pouze jednu základnu vojenského letectva v Čáslavi. Pokud by základna byla vyřazena z provozu – a nemusíme zacházet do detailů, proč by se tak mělo stát – Gripeny mohou startovat a přistávat na silnicích nebo provizorních vzletových a přistávacích drahách a i nadále pokračovat v plnění úkolů, v rámci takzvaného dispersed air base concept.

Verze Gripen E se od verze Gripen C liší delším doletem, může nést na svých deseti závěsnících větší náklad, má nový radar AESA, pokročilý systém REB se sférickým pokrytím okolí letounu, intuitivní systém spolupráce člověk-stroj (HumanMachineCooperation – HMC) s umělou inteligencí – je to letoun nabitý nejnovějšími technologiemi. Stejně jako u verze Gripen C se však držíme krátkých modernizačních cyklů – s revoluční avionickou architekturou podporující hladký růst schopností zajišťující technologickou převahu a bezproblémovou adaptaci na nové operační potřeby.

  • Jakým způsobem lze ze strany SAAB/Švédského království řešit případný požadavek, pokud se Česká republika rozhodne pro akvizici nadzvukových bojových letounů formou mezivládní dohody?

To je otázka pro švédské ministerstvo obrany.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace