Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8x8 CZ se představil na Dnech NATO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8x8 CZ se představil na Dnech NATO
Popisek: Obrněné vozidlo Pandur II 8x8 CZ
16 / 09 / 2017, 18:30

Na tradiční akci Dny NATO a Vzdušných sil Armády České republiky, která se koná o tomto víkendu na Letišti Leoše Janáčka Ostrava, společnost Tatra Defence Vehicle (TDV) oficiálně představila samohybný minomet na podvozku obrněného vozidla Pandur II 8x8 CZ. Tento prostředek palebné podpory společnost TDV patřící do holdingu Czechoslovak Group aktivně nabízí Armádě České republiky i dalším potenciálním zájemcům.

Jedním z důležitých a nejzajímavějších exponátů na Dnech NATO z hlediska chystaných vyzbrojovacích projektů AČR byl samohybný minomet (ShM) Pandur II 8x8 CZ vybavený zbraní Soltam Cardom ráže 120 mm. Už v době, kdy se jednalo o prvních dodávkách více než dvou stovek obrněných vozidel Pandur II pro AČR, uvažovala armáda o téměř dvou desítkách verzí a mezi nimi i o provedení samohybný minomet. Ovšem nakonec do výzbroje AČR putovalo jen 107 pandurů v pouhých šesti verzích, na další včetně samohybného minometu se kvůli nedostatku finančních prostředků nedostalo. Protože česká armáda do budoucna ve svých plánech rozvoje s pořízením samohybných minometů se zbraní ráže 120 mm stále počítá, její zástupci si ShM Pandur II 8x8 CZ během sobotní prezentace na Dnech NATO velmi pozorně prohlédli a získali podrobné informace i takticko-technická data.

Dnes má armáda ve své výzbroji pouze 8 kusů samohybných minometů vz. 85 PRAM-S na prodloužené pásové platformě BVP-1, které doplňuje 85 tažených 120 mm minometů vz. 82 PRAM-L. Samohybné minomety na pancéřované platformě tedy nadále citelně chybějí. Společnost Tatra Defence Vehicle v této souvislosti nabízí řešení v podobě 120 mm ShM Pandur II 8x8 CZ. TDV vlastní licenci na výrobu i opravy vozidel Pandur II od General Dynamics European Land Systems, která zahrnuje i práva na výrobu již vyvinuté minometné verze s instalovanou zbraní Soltam Cardom. TDV má k dispozici jak vozidla kompletně hotová, tak i výrobně rozpracovaná, dodávky pro armádu by tak mohly proběhnout ve velmi krátkém čase. Dalším pro armádu zajímavým faktorem může být cena, která by byla výrazně nižší oproti rozpočtu, se kterým česká armáda počítala na pořízení minometných pandurů před více než 10 lety.

Pandur II

ShM Pandur II 8x8 CZ využívá zavedenou kolovou platformu Pandur II, která je už ve výzbroji Armády České republiky, a tudíž disponuje i stejnou mobilitou a ochranou posádky. Balistická odolnost samohybného minometu dosahuje úrovně 2/3 a protiminová pak úrovně 2a (STANAG 4569). Samohybný minomet ShM Pandur II 8x8 CZ určený pro palebnou podporu pozemních sil, představuje evropskou obdobu amerického samohybného minometu M1129 Mortar Carrier na podvozku obrněného vozidla Stryker, který má ve výzbroji americká armáda, a který prověřila bojová nasazení v Iráku i Afghánistánu.

ShM Pandur II 8x8 CZ je vybaven úsťově nabíjeným zákluzovým minometem Soltam Cardom ráže 120 mm. Minomet je umístěn na podlaze vozidla a posádka palbu vede skrz otevřené střešní příklopy. Náměr zbraně dosahuje hodnot 40°až 85°, odměr činí 360°. Rychlost střelby dosahuje 16 ran za minutu a vozidlo pojme až 50 minometných granátů. Zbraň může pracovat v manuálním i automatickém režimu, díky modernímu systému řízení palby a snadné manipulaci se zbraní je možné zahájit střelbu z minometu již 30 sekund po zastavení vozidla.

Osádku tvoří velitel, řidič, střelec a nabíječ. ShM Pandur II 8x8 CZ může vést palbu 120 mm minometnými granáty, jež jsou zavedeny ve výzbroji AČR, ale také všemi druhy granátů ráže 120 mm standardu NATO, včetně typů s přídavným raketovým pohonem anebo s koncovým navedením. Samohybný minomet je vybaven také vrhačem dýmových granátů ráže 76 mm a navijákem o tažné síle 8 t, může být vyzbrojen i těžkým kulometem. Díky powerpacku s motorem o výkonu 340 kW a automatickou převodovkou s hydrodynamickým retardérem dosahuje samohybný minomet maximální rychlosti 110 km/h, dojezd činí až 600 km. Podvozek disponuje nezávislým zavěšením kol s centrálním dohušťováním, je vybaven pohonem všech náprav, z nichž první dvě jsou řiditelné, automatickými uzávěrkami diferenciálů i brzdou zatáčení pro zmenšení poloměru otáčení.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace