Výroba obrněnců Senator v ČR má pomoci domácímu automotive, říká prezident Omnipolu Jiří Podpěra

Výroba obrněnců Senator v ČR má pomoci domácímu automotive, říká prezident Omnipolu Jiří Podpěra
foto: Redakce SM/Senator MRAP na IDETu 2025

Během prvního dne veletrhu IDET 2025 jsme měli možnost hovořit s prezidentem společnosti Omnipol, panem Jiřím Podpěrou. Tématem bylo vozidlo Senator.

Na veletrhu IDET 2025 byla slavnostně podepsána strategická dohoda, která otevírá novou kapitolu českého obranného průmyslu. Skupina OMNIPOL navázala spolupráci s kanadským lídrem ve výrobě kolové obrněné techniky – společností Roshel – a společně zakládají podnik Roshel CZ. Tento krok nejen posiluje bezpečnostní soběstačnost České republiky, ale také přináší reálnou naději pro domácí výrobce a pracovní místa.

„S radostí oznamuji, že jsme navázali strategickou spolupráci s největším světovým výrobcem kolové obrněné techniky – kanadskou skupinou Roshel. Po několika měsících usilovné práce dnes společně zakládáme náš společný podnik Roshel Czech Republic, který bude odpovědný za lokalizaci výroby těchto špičkových platforem na území České republiky,“ prohlásil Jiří Podpěra, prezident skupiny OMNIPOL, při slavnostním podpisu dohody. Security Magazín jej při této příležitosti požádal o rozhovor.

Můžete nám projekt vozidla MRAP Senator představit?

Projekt je společný podnik s celosvětově největším výrobcem obrněné kolové techniky, kanadskou skupinou Roshel. Cílem je lokalizovat výrobu jejich platformem na území České republiky v našich závodech. A dalším cílem je maximální zapojení českého průmyslu, včetně průmyslu v oblasti automotive, který v poslední době poměrně trpí nejrůznějšími změnami. Český automotive je proslulý pro celém světě. Toto je další projekt, který pomůže celému českému průmyslu.

V rámci prezentace jste zmínil, že vozidlo Senator je úspěšně nasazováno ve velkých počtech na Ukrajině. Jaké zkušenosti ukrajinská armáda s tím vozidlem má?

Čím dál lepší, protože to vozidlo je tam od roku 2022. A vlastně každé bojové zkušenosti se přenášejí do vylepšení konstrukce. To znamená, že to co vidíte tady, je poslední poslední verze, a je to opravdu neuvěřitelný poměr kvality, ceny a bezpečí osádky. Takže zkušenosti jsou s tím velice dobré.

Zmiňoval jste zapojení českých firem, konkrétně společnosti MESIT z vaší skupiny. Jaké systémy to vozidlo obsahuje v této verzi v této verzi?

Bude obsahovat všechny vnitřní komunikační systémy, radiostanice, headsety, exterkomy a další komponenty. Ale samozřejmě MESIT není jedinou společností, která se na tom bude podílet. Bude se na tom podílet celá řada společností i mimo skupinu.

Jaké varianty toho vozidla jsou ve výrobě?

Ve výrobě budou všechny všechny varianty, od základní přepravní až po tu nejtěžší, což je MRAP, tedy vozidlo s balistickou ochranu 3 z hlediska z hlediska protiminové ochrany. Postupně zahájíme výrobou toho nejtěžšího, to znamená toho MRPU, a budem přidávat postupně další, tedy obecné přepravní, evakuační vozidla, to znamená pro mededvac na bojišti, a tak dále. Toto všechno zde máme.

IDET 2025

Senator MRAP

 

Senator MRAP s konstrukcí odolnou proti minám a výbuchům (STANAG 4569 – úroveň 2, ochrana 3a/2b/2c) se vyznačuje vysokou mobilitou a modularitou. Pohon 4×4, motor Diesel V8 o výkonu 330 HP a dojezd až 800 kilometrů dělají z tohoto vozidla robustní platformu pro široké spektrum misí. Ukrajinská armáda v současné době provozuje na 1800 kusů vozidla Senator a připravuje i jejich lokální výrobu. Senatory od firmy Roshel jsou bojem prověřená vozidla s perspektivou dalšího vývoje.

Tagy