Společnosti Sikorsky a Boeing vyvíjejí společně vrtulník originální koncepce označený jako SB-1 Defiant - minulý týden provedl na letišti společnosti Sikorsky ve West Palm Beach na Floridě svůj první let. Zkušební let přichází patnáct měsíců poté, kdy se do vzduchu dostal jeho konkurent v soutěži o budoucí armádní útočný letoun s dlouhým dosahem, Bell V-280 Valor.
V tiskové zprávě Sikorsky-Boeing oznámily, že let byl "ohromujícím úspěchem". Let trval 30 minut a nezahrnoval žádné složitější manévry - byl nicméně pro vývoj prototypu důležitým krokem. Ten charakterizuje především neobvyklý tlačný rotor podle konceptu společnosti Sikorsky. Podobně jako ruský útočný vrtulník Kamov Ka-52, má i SB-1 Defiant dva hlavní protiběžné rotory. Takové řešení přináší především dvě výhody: jednak odpadá potřeba ocasního rotoru, jednak dodává vrtulníku lepší ovladatelnost a obratnost. Ocasní rotory jsou do velké míry slabinou bojových vrtulníků, protože jejich vyřazení vede nevyhnutelně ke ztrátě ovladatelnosti stroje.
Minulý týden testovaný Defiant je teprve čtvrtým strojem společnosti vybaveným hlavním(i) i tlačným rotorem. "Naším cílem nebylo dostat se nejrychleji k prvnímu letu, ale spíše poskytnout Americké armádě nezbytná, úplná a relevantní data, která jí umožní učinit plně informované rozhodnutí pro svůj program Future Verical Lift" - jeho cílem je budoucí náhrada UH-60 Black Hawk, AH-64 Apache, CH-47 Chinook a OH-58 Kiowa vrtulníky různých rozměrů, ale sdílejících vybavení jako avioniku, motory a protiopatření.
Duální hlavní rotor spolu s tlačným rotorem vrtulníku dodá vyšší rychlost, ovladatelnost, obratnost, a cílem je také velký dolet. Bell V-280 Valor je konvertoplán, podobně jako například již sloužící V-22 Osprey. Což je odlišné technické řešení se stejným cílem: kombinovat schopnosti vrtulníku a požadavek vyšší rychlosti. Nedávno při testování dosáhl rychlosti 515 km/h.
Dan Spoor, viceprezident společnosti Sikorsky, řekl, že "Defiant je navržen tak, aby dosahoval dvojnásobné rychlosti a dvojnásobného doletu oproti konvenčním vrtulníkům, zatímco si ponechá jejich dobré, ne-li lepší, výkony v nízkých rychlostech i na místě."
Zdroj: thenewsrep.com