Sikorsky–Boeing SB-1 Defiant ukázán veřejnosti. Nahradí Black Hawky?

Sikorsky–Boeing SB-1 Defiant ukázán veřejnosti. Nahradí Black Hawky?
foto: (Sikorsky/Boeing)/Sikorsky–Boeing SB-1 Defiant

Společnost Sikorsky patřící pod Boeing nedávno ukázala první snímky prototypu nového revolučního vrtulníku SB>1 Defiant. Ten se účastní demonstračního programu JMR (Joint Multi-Role), z něhož v budoucnu může vzejít nástupce současných vrtulníků UH-60 Black Hawk.

Demonstračního program JMR (Joint Multi-Role) je součástí větší iniciativy FLV (Future Vertical Lift), která má za úkol najít vhodné budoucí typy vrtulníků i konvertoplánu pro potřeby americké armády a pomoci jim do výzbroje. V případě SB>1 Defiant a také konvertoplánu V-280 Valor se jedná o zástupce střední kategorie. Do té v současné době patří víceúčelové vrtulníky UH-60 Black Hawk.

SB-1 Defiant se představuje

Sikorsky–Boeing SB-1 Defiant (zkráceně SB>1 Defiant) vývojově navazuje na technologický demonstrátor lehkého víceúčelového vrtulníku S-97 Raider o hmotnosti 5 000 kg. Oproti němu ale váží 13 600 kg. Využívá koaxiálních rotorů (dvou nad sebou umístěných), které poskytují oproti jednomu větší tah, což se projevuje větší nosností, dostupem a rychlejším stoupání. Zadní tlačná vrtule zase zvyšuje obratnost a umožňuje dosažení rychlosti až kolem 460 km/hod. Jen pro porovnání: zmíněný Black Hawk dosahuje maximální rychlosti 294 km/hod.

                                   

Ostatně právě větší rychlost a dolet patří i mezi základní požadavky podprogramu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). Cílem tohoto snažení je schopnost rychle a na velké vzdálenosti překonávat v nízké výšce oblasti chráněné nepřátelskou protivzdušnou obranou.

Menší zpoždění

Letové zkoušky SB>1 Defiant měly být zahájeny už koncem minulého roku. Kvůli technickým problémům při vývoji k tomu však zatím nedošlo. Boeing tak alespoň koncem prosince zveřejnil několik prvních fotografií prototypu. Ty potvrzují celkovou podobu vrtulníku a dávají nám dobrou představu o jeho dopředu avizovaných rozměrech.

Oproti tomu prototyp konkurenčního konvertoplánu Bell V-280 Valor se poprvé vznesl už v prosinci 2017. Ve srovnání s SB>1 má nabízet vyšší rychlost i delší dolet. Vzhledem ke své konstrukci má ovšem hůře manévrovat při nižších rychlost a poskytovat nižší stabilitu ve visu a to především v horkém prostředí. Na druhou stranu nikde není psáno, že ať už v rámci armády nebo jiných složek nemohou uplatnění najít oba typy.

valor

Nahradí Black Hawky?

Odpovědět na otázku, zda některý z uvedených strojů nahradí v americké armádě legendární vrtulníky UH-60 Black Hawk je brzy. V současné době totiž provozuje přes 1 400 vrtulníků tohoto typu a do budoucna plánuje s provozem 1 227 z nich modernizovaných a vyrobených ve standardu UH-60M. Jedná se navíc o spolehlivé a osvědčené stroje, které s moderní avionikou a motory rozhodně nepatří „do starého železa“.

uh-60

 

První nové vrtulníky armáda očekává až někdy v letech 2029 až 2030. Je tedy zřejmé, že minimálně po dobu jedné dekády bude nebo budou provozovány po boku Black Hawků a dalších současných typů. A co bude dále, je už opravdu těžké předvídat.

 

Autor: Michal Polák

Tagy