Slovenské Leopardy 2 budou převážet nové plošinové vagóny Samms od Tatravagonky. Uvezou přes 100 tun nákladu
foto: MOSR, Public domain/Vagón Samms pro OSSR
Nejen v souvislosti s přijetím daru 15 tanků Leopard 2A4 získalo slovenské Ministerstvo obrany plošinové železniční vagóny s nosností 105,6 tuny dodané společností TATRAVAGONKA a.s.
Dodávku celkem třinácti plošinových vozů Samms určených pro přepravu těžké vojenské techniky objednala pro slovenské Ministerstvo obrany a OSSR agentura NSPA (NATO Support and Procurement Organisation). Dalších 11 železničních vagónů by mělo být dodáno v červenci, tedy šest měsíců před plánovaným termínem. NSPA je speciální agenturou NATO poskytující svým zákazníkům podporu při pořizování vojenského materiálu a služeb, zajišťující podporu integrovaných mnohonárodních schopností včetně kompletního řízení životního cyklu, a poskytující operační a logistickou podporu.
Státní tajemník MOSR Igor Melicher již v červnu uvedl: „Vagóny budou dodány na 41. zásobovací základnu v Nemšové, odkud budou plně využitelné pro přepravu nové i starší těžké bojové techniky po celém Slovensku. Modernizační procesy ve slovenských ozbrojených silách jsou naléhavé a nezbytné pro udržení bojeschopnosti, vojenské způsobilosti a vojenské konkurenceschopnosti s ostatními členskými státy EU a NATO.“
Nové vagóny s nosností 105,6 tun jsou vybaveny standardním rozchodem pro evropské tratě a jsou tedy využitelné v celé Evropě. Tanky Leopard 2A4, které OSSR zařadily do své výzbroje a které získaly podobně jako AČR od německé vlády v rámci tzv. kruhové výměny jako kompenzaci za techniku poskytnutou Ukrajině, váží přes 55 tun. Zároveň Slovensko připravuje akvizici moderních MBT, podobně jako v České republice. Pravděpodobně půjde o typ Leopard 2A8, jehož hmotnost může dosahovat až 67 tun, a potřebuje tedy odpovídající logistické vybavení pro jejich přepravu.
Jeden vagón Samms, jeden tank Leopard 2
Samms je 6nápravový plošinový vagón, který s odklopenými podpůrnými podvaly slouží k přepravě těžkých válcových a jiných neskladných a těžkých nákladů. Má sklopené podpůrné podvaly a tedy rovnou ložnou plochu pro přepravu těžkých pásových vozidel. Jeho rozchod je 1435 mm, celková hmotnost až 135 tun s maximální rychlostí naloženého vagónu 120 km/h. Ložná délka vagónu je 15 m (délka tanku Leopard 2A8 s věží otočenou vpřed činí bezmála 11 m a šířka 3,09 m (šířka Leopardu 2A8 přesahuje 3,7 m). Ložná plocha proto činí 46 m2.

TATRAVAGÓNKA Poprad má dlouholetou tradici v oblasti výroby a údržby železničních vagónu. Je známá svým širokým portfoliem produktů, které zahrnují různé typy nákladních vozů, podvozky, komponenty a další zařízení pro železniční dopravu. Rovněž vyrobí 4000 nákladních vagónů a 10 tisíc podvozků, což představuje více než 40% podíl na evropském trhu.
Tagy