Slovensko bude vybírat nové cvičné letouny - bude to L-39NG?

Slovensko bude vybírat nové cvičné letouny - bude to L-39NG?
Autor: www.aero.cz|Popisek: Aero L-39NG na SIAF 2019
25 / 08 / 2019, 11:00

Slovensko bude pro své letectvo v dohledné době hledat náhradu současných cvičných letounů L-39. V budoucnu by už se tak piloti F-16 měli cvičit na modernějším typu. Může jím být L-39NG, který se představil v letové ukázce v rámci nedávných Mezinárodních leteckých dnů SIAF.

Čtrnáct F-16 už v roce 2023

Celkem Slovensko objednalo v minulém roce čtrnáct víceúčelových stíhacích letounů F-16 Block 70.  Už v roce 2022 bude na letecké základně Tucson Air National Guard Base v Arizoně zahájen výcvik pilotů a pozemního personálu. O rok později pak mají být zahájeny dodávky slovenskému letectvu. Předpokládá se, že vzhledem k současnému stavu MiGů-29 bude snaha o co nejrychlejší získání počátečních operačních schopností a zařazení do alianční ochrany vzdušného prostoru.

F-16 Block 70 představuje doposud poslední nabízenou verzi. Využívá celé řady vylepšení v mnoha oblastech a je vybavena radarem AN/APG-83 typu AESA. O kvalitách letounu ostatně vypovídá i zájem Tchaj-wanu.

Na čem se cvičit?

V souvislosti s pořízením nových nadzvukových letounů logicky vyplývá otázka, na čem se budou slovenští piloti cvičit. V současné době totiž ve výzbroji zůstává už jen sedm nebo osm sice modernizovaných, ale přeci už jen starších L-39ZAM/CM vyrobenými v letech 1976 až 1985. Není proto divu, že se letectvo začalo zajímat o moderní typ cvičného letounu.

V rámci Mezinárodních leteckých dnů SIAF se při letové ukázce přestavil L-39NG, v podobě technologického prototypu L-39CW. Aero k tomu umožnilo ve VIP prostoru vyzkoušení letu na simulátoru. Na stejné akci se nechal slyšet generál Lubomír Svoboda, velitel vzdušných sil SR, v tom smyslu, že současné L-39 vydrží už jen šest let a začali dávat dohromady požadavky na cvičný letoun nové generace i finanční prostředky na něj. I proto se začalo ještě vážněji diskutovat nad tím, zda nezamíří L-39NG i do slovenského letectva.

Na druhou stranu slovenská strana dosud veřejně neupřesnila žádné podrobnosti ke zřejmému budoucímu kontraktu – požadavky na letoun, jeho počet ani chtěné termíny dodání. Lze však předpokládat, že o žádné vysoké počty nepůjde, spíše o vícero jednotek. Jiné by to mohlo být, pokud by se objevila snaha o posílení letectva a v té souvislosti i požadavek na alespoň omezené schopnosti bojové činnosti cvičného letounu. Tomu ale prozatím nic nenasvědčuje.

Férové je také připomenout, že potenciálních účastníků programu náhrady současných L-39 bude více. Tvrdit tedy v současné době, že budoucím cvičným letounem slovenského letectva bude L-39NG (Next Generation), ještě zdaleka není možné.

autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace