Slovensko uvažuje o pořízení C-390 Millenium. U nás se hádáme o tankování pro F-35

Slovensko uvažuje o pořízení C-390 Millenium. U nás se hádáme o tankování pro F-35
Autor fotografie: Embraer, CC BY-SA 4.0|Popisek: C-390 při certifikačním testu doplňuje palivo za letu
13 / 12 / 2024, 11:00

Po Nizozemsku, Rakousku, Maďarsku a České republice projevilo o střední dopravní letouny Embraer C-390 Millennium vážný zájem také Slovensko.

V létě oznámilo výběr Embraeru také Švédsko, které jimi hodlá nahradit své letouny C-130H Hercules, jež jsou na konci životnosti. Tato akvizice ještě nebyla potvrzeno, jednání probíhají – Brazílie je recipročně dosud největším zahraničním uživatelem nové verze švédských Gripenů. A jednání probíhají také mezi Brazílií a Slovenskem, které 10. prosince podepsalo dopis o záměru získat tři letouny C-390 Millenium, tedy o jeden více než Česká republika.

Slovensko považuje C-390 za nejvýhodnější řešení

 

Slovenské ministerstvo obrany uvedlo, že tento letoun považuje za nejvhodnější pro budoucí potřeby svých vzdušných sil. Ministr Robert Kaliňák řekl: „Myslím, že jak brazilská, tak slovenská průmyslová základna mohou nabídnout obrovské množství zkušeností, v čem jsme silní, v čem jsme dobří.“ Dodal, že spatřuje synergie v oblasti výcviku, logistiky a údržby v provozuschopném stavu se sousedními zeměmi, které učinily stejnou volbu. Kromě České republiky a Rakouska pořizuje dva letouny C-390 také Maďarsko. O nových středních dopravních letounech uvažuje také Polsko. „Zda ho koupíme, bude samozřejmě záležet na individuálních podmínkách. O ceně jsme zatím nejednali, nejednali jsme o parametrech, které jsou nutné k tomu, aby se to uskutečnilo. Pouze jsme konstatovali, že tento letoun považujeme za nejvhodnější pro nás,“ uvedl Kaliňák.

C-390 při repatriaci Brazilců z Ukrajiny, 2022

V tiskové zprávě vydané společností Embraer výrobce letounů zdůrazňuje, že od roku 2019 nalétaly letouny C-390, které jsou v současnosti v provozu, více než 15 500 letových hodin s více než 90% dostupností. „C-390 je v současné době nejlepším letounem ve své kategorii díky své hospodárnosti, všestrannosti a spolehlivosti, protože je schopen plnit nejnáročnější mise kdykoli a kdekoli. Jsme přesvědčeni, že C-390 je nejvhodnějším letounem pro potřeby slovenských vzdušných sil,“ řekl Bosco da Costa Junior, prezident a generální ředitel společnosti Embraer Defense & Security.

Letoun C-390, vybavený dvěma motory IAE V2500, může přepravit 20 až 25 tun nákladu na vzdálenost 2815 km při maximální cestovní rychlosti 850 km/h. Díky svým výkonům je vážným konkurentem pro americký letoun Lockheed-Martin C-130J Hercules, který byl v Nizozemsku a Rakousku odmítnut. Se třemi letouny C-390 zvýší slovenské letectvo svou přepravní kapacitu na pětinásobek. V současné době spoléhá na dva letouny Alenia C-27J Spartan, které mohou přepravovat náklad o hmotnosti 9 tun.

Tankování paliva F-35 za letu – bouře v poloplné sklenici vody

 

Po úterní schůzi výboru pro obranu se některá média dopustila zvláštní zkratky týkající se schopností C-390 v roli vzdušného tankeru. Během schůze výboru pro obranu přišla na tankování za letu řeč, otázka zajímala předsedu výboru Lubomíra Metnara – přítomný zástupce Vzdušných sil poslancům řekl, že oba letouny budou vybaveny systémem příjmu paliva, a budou moci také pomocí hadice s košem z podvěsných WARPů plnit palivem všechny letouny, které mají ráhno – například Gripeny. „F-35 používají maličko jiný systém. Používají plnění cestou, které se říká PROBE, je to asi 12m tyč, která trčí z tankovacího letounu a zasouvá se do socketu za kabinou. V současné době se F-35 plní za pomoci velkých tankerů, tzn. Airbus 330, KC-30. Je to z důvodu objemu, a z důvodu taktiky využití toho letounu.“

Dále vysvětlil, že americké letectvo mění svůj přístup. Nově chce, aby byly letouny F-35 operující nad bojištěm schopné tankovat nezbytně nutné množství paliva v blízkosti bojiště a rychle se nad něj vracet. Z důvodu bezpečnosti budou takové doplňování paliva provádět střední letouny, nikoli velké tankery – a Embraer na takovém systému pro C-390 pracuje. „Je to taková už bližší budoucnost, kolem roku 35,“ uzavřel. Lubomír Metnar se zeptal znovu: „Pracuje se na tom, aby mohl tento letoun Embraer tankovat za letu F-35, je to tak?“ – „Ano.“

Na základě této konverzace vznikly titulky o tom, že armáda pořizuje dopravní letadla neschopná za letu doplňovat palivo letounů F-35. Jakoby skutečných problémů, které provázejí modernizační procesy a akvizice našich ozbrojených sil, bylo málo. Ostatně, i kdyby byl, jakože není, systém tankování paliva pro F-35 v budoucnu u C-390 vyloučen – opravdu si umíme představit situaci, kdy budou české F-35 v rámci operací jakýmkoli způsobem závislé na českých vzdušných tankerech? Těžko. Nový systém má být vyvinutý kolem roku 2035 – tedy v době, kdy mají české F-35 získat operační způsobilost. Nedojde-li při jejich výrobě a dodávkách nějakým zázrakem k odkladům a zdržení.

Tagy článku

-->