Složitý proces náhrady bojových vozidel Bradley pokračuje

Složitý proces náhrady bojových vozidel Bradley pokračuje
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: M2 Bradley
22 / 08 / 2022, 14:00

V rámci programu Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV) má vzniknout adekvátní náhrada za bojové vozidlo pěchoty M2 Bradley.

Americká armáda se poohlíží v programu OMFV po náhradě za bojové vozidlo pěchoty M2 Bradley. Jde o jeden ze stěžejních projektů, protože má nahradit necelých 4 000 vozidel Bradley operujících u jednotek těžkých mechanizovaných brigád US Army. Ve službě je Bradley již od roku 1982, a proto americká armáda spustila zmíněný program, v jehož rámci má být dodáno takové vozidlo, které by splňovalo náročné požadavky odpovídající modernímu pojetí boje.

Bojové vozidlo pěchoty Bradley je spolehlivým prostředkem, který má za sebou nasazení v celé řadě konfliktů. M2/M3 Bradley je pak nejpočetnějším bojovým vozidlem pěchoty armád NATO. V různých verzích se vozidla vyrobila v počtu necelých 7 000 kusů. V roce 2020 zařadila americká armáda do výzbroje verzi M2A4 a také průzkumné dělostřelecké M7A4, odvozené z verze M2A4. Nevýhodou vozidel Bradley nicméně je, že nejsou obojživelná a mají poměrně vysoko posazené těžiště, tedy při jízdě bočně po příkrém svahu může dojít k převrácení.

Program OMFV se potýká s těžkostmi, které vyvrcholily v roce 2020 dočasným pozastavením programu, protože potenciální dodavatelé nebyli schopní splnit nadnesené a v řadě ohledů až příliš přísné podmínky, posléze došlo k restartu programu s upravenými požadavky.

Celý vývoj jakoby kopíroval také výrobu samotného vozidla Bradley. Vývoj tohoto BVP totiž negativně narušovaly neustále změny požadavků a výsledkem bylo prodražení projektu a prodloužením doby vývoje. Bradley vznikal na počátku 60. let, ale do služby byl uveden až v roce 1982, jak už jsme uvedli jinde. Proto také již není schopno pojmout větší upgrade, který by kompenzoval jeho současné zranitelnosti jako například snížená odolnost proti minám apod.

US Army tak hledá nástupce vozidla Bradley již dlouho, nicméně to vypadá, že by se projekt mohl v této fázi konečně rozjet. Minulý rok americká armáda udělila kontrakt pěti společnostem, které byly pověřeny vývojem koncepčního designu vozidla, tedy druhé fáze projektu. Týká se firem Point Blank Enterprises, Oshkosh Defense, BAE Systems, General Dynamics Land Systems (GDLS) a American Rheinmetall Vehicles.

Designová fáze má pokračovat v letech 2023-2024, prototypová fáze začne v roce 2025. Americká armáda plánuje v roce 2027 vyhlásit vítěze programu, aby spustil prvotní výrobu.

Požadavky armády, které se v čase měnily, jsou zhruba takové: US Army chce po potenciálních dodavatelech vozidla, jehož hmotnost by se pohybovala mezi 40-50 tunami, bylo vyzbrojené kanonem o minimální ráži 30 mm, respektive 50 mm. Nové vozidlo má disponovat vyšším stupněm autonomie, být modulární a odolnou platformou. Dále se má jednat o vysoce mobilní vozidlo, které může být přepravitelné vzduchem.

Zajímavé je, že náhrada za Bradley může mít hybridní pohon, jak podotkl brigádní generál Glenn zodpovědný v armádě za pozemní bojové systémy, Dean na mezinárodním veletrhu Eurosatory 2022. Pokud bytomu tak nakonec bylo, toto vozidlo by představovalo vůbec první platformu s hybridním pohonem.

Uvidíme, kdo jeden z klíčových programů US Army nakonec vyhraje a také, zda bude dodržen harmonogram jednotlivých fází, který je u těchto velkých projektů někdy značně flexibilní. Jen zmiňme, že jedním z adeptů je zbrojovka Rheinmetall s vozidlem Lynx.



Zdroj: Defense News



Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace