Smrtící, ale předražený? Americký letoun 6. generace může znamenat citelný zásah do rozpočtu

Smrtící, ale předražený? Americký letoun 6. generace může znamenat citelný zásah do rozpočtu
Autor fotografie: Screenshot YouTube
25 / 04 / 2024, 12:30

PCA (Penetrating Counter Air) je stíhač 6. generace, který bude určen k získání vzdušné převahy. Práce na něm jsou v plném proudu, ale Kongresová rozpočtová kancelář (CBO) zdvihá varovný prst, že cena může být přemrštěná.

Hlavním trumfem USAF po roce 2030 má být stíhač 6. generace s nejmodernějšími technologiemi a zbraněmi, který je pracovně pojmenovaný PCA. Někteří vojenští experti však varují, že cena letounu bude velmi vysoká. Server defensenews.com, který se odvolal na novou studii Kongresové rozpočtové kanceláře (CBO), informoval, že jeden stíhač může stát až 300 milionů dolarů, což je zhruba třikrát více než letoun páté generace F-35A.

Cena tohoto stroje se pohybuje okolo 94 milionů dolarů za kus, to je ovšem velmi variabilní záležitost v závislosti na tom, komu Američané toto letadlo prodávají a za jakých podmínek. Zjistit skutečnou jednotkovou cenu letadla je velmi obtížné, protože třeba Izraelci, kteří flotilu aktuálně rozšiřují, nepotřebují logistiku ani příliš raket, vše již mají. Narozdíl od AČR, která kupuje úplně vše. V každém případě cena víceúčelového letadla bude výrazně nižší než u PCA, to je jisté. 

PCA

CBO odhadla, že USAF bude potřebovat v budoucnu 414 letounů PCA, aby nahradila stávající stroje F-15 a F-22. Podle CBO jde velká část zmíněné částky na vrub novým technologiím, schopnosti stealth, letoun bude mít navíc větší dosah a náklad. Především software bude velmi náročný. Letadlo by mělo mít velmi komplexní přehled o bojišti, schopnost ovládat jak kolaborativní drony, tak techniku na bojišti. Je třeba si uvědomit, že radar bude mít dosah v nižších stovkách kilometrů a palubní počítač bude schopen operovat s desítkami cílů najednou. Finanční náročnost na komunikační, řídící a detekční systémy bude obrovská. 

PCA je pracovní pojmenování nové stíhačky, která má v představě US Air Force zajistit americkou leteckou převahu v budoucích vzdušných konfliktech. Měla by mít větší dosah a ponese smrtící rakety. Minulý rok SM informoval, že se dokončují dokončují potřebné technologie pro nový stíhací letoun šesté generace. PCA bude například využíván v misích, kde bude doprovázet bombardéry B-2 či B-21 nad Ruskem či v regionu Pacifiku proti Číně. 

Mezi hlavními přednostmi PCA, by měla být především značně zdokonalená schopnost stealth, přičemž v konstrukčních představách vývojářů ztratí PCA svislý ocasní stabilizátor, které jsou standardní součástí letounů od P-51 Mustang až po F-22 Raptor. Právě svislé ocasní stabilizátory jsou hlavní překážkou k tomu, aby mohla být schopnost stealth důsledně ,,aplikována" vůči různým typům radarů.

Podle Grey Dynamics je NGAD velmi ambiciózní projekt, jehož hlavním cílem je konstrukce mnohem nenápadnějšího letounu se schopností oeprovat v obrovském Pacifiku, zde je nutno podotknout, že je zcela zjevně myšlena Čína jako potenciální nepřítel. Požadavky jsou tedy na novou konstrukci motoru, ale také na velmi náročné technologické prvky technologie draku letadla. Navíc to jsou faktory velmi ztěžující požadavky na schopnost supercruise. Zákonitě tedy dynamicky roste cena PCA, protože jen samotný vývoj bude exztrémně drahý.  

Letoun šesté generace by se měl stát součástí amerických leteckých sil po roce 2030, když půjde vše podle plánu. Stále zásadnější otázkou ovšem je, zda jsou v době UAV takhle drahé letouny oprabdu potřeba. Je zjevné, že drony budou v relativně velmi krátké době schopny pilotované letouny nahradit. V loňském roce proběhl vzdušný souboj pilotované F-16 se stejným letadlem, které ovšem bylo ovládáno umělou inteligencí, zvítězila AI. A nutno podotknout, že kooperace dronů s pozemními radary nebo řídícími systémy jako je třeba končící Boeing E3 Sentry, bude schopna nahradit tato odrahá letadla. 

 .

Tagy článku