Španělská armáda dostane nová ženijní vozidla Castor

Španělská armáda dostane nová ženijní vozidla Castor
Popisek: ženijní vozidlo Castor
11 / 07 / 2020, 13:00

Jedním z největších uživatelů obrněných vozidel ASCOD je španělská armáda. Od přelomu tisíciletí postupně do své výzbroje zařadila stovky těchto strojů a v blízké době k nim přibudou další desítky kusů nejnovější ženijní verze. To jen dokazuje, jak univerzální a nadčasovou platformou ASCOD je.

Výrobce vozidel ASCOD společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS) nabízí druhou generaci této platformy i české armádě v rámci výběrového řízení. Ministerstvo obrany v současnosti vybírá mezi třemi možnostmi, vedle typu ASCOD 42 jsou to ještě vozidla CV-90 a KF-41 Lynx. Kromě ceny, výkonnostních parametrů i systémového vybavení bude důležitou součástí rozhodovacího procesu i míra zapojení českého průmyslu do výroby vozidel vybraných pro AČR.

Tento aspekt však musí zahrnovat i podíl českého průmyslu na pozdějších modernizačních projektech pro tyto stroje. Budou totiž sloužit desítky let a pro průběžné modernizační zásahy je zásadní konstrukční a technologická filozofie vozidel. Jaký konkrétní typ česká armáda vybere, je zatím ve hvězdách. Je ale jisté, že nebude stačit pouze výběr a nákup nejvhodnějšího vozidla. Z výběrového řízení musí vzejít komplexní řešení, které zajistí soběstačnost České republiky nejen po stránce provozu vozidel, ale také jejich servisu i pozdější modernizace či vývoje a výroby nových verzí, a to po celou dobu životního cyklu techniky.

Česká armáda poptává 6 verzí – bojové vozidlo pěchoty, velitelská, průzkumná, ženijní, vyprošťovací, zdravotnická a dělostřelecká pozorovatelna. Výhledově ale budou potřeba další, například samohybný minomet, vozidlo palebné podpory, ale také protiletadlové systémy na ochranu mechanizovaných jednotek na bojišti či nosiče specializovaných bojových či podpůrných a elektronických systémů. Je tedy klíčové, aby domácí průmysl byl i v budoucnu schopen vyvíjet nové verze na bázi již zavedených vozidel nebo pro ně projektovat a vyrábět modernizační řešení. Jen tak budou finanční prostředky ve prospěch bezpečnosti země i rozvoje českého strojírenského průmyslu vynaloženy efektivně.

castor

Podmínkou je ovšem moderní platforma, která to umožňuje, a ochota výrobce přenést potřebné technologie a know-how do Česka. ASCOD je jednou z nejmodernějších obrněných platforem ve své kategorii nejen co do vybavení a výzbroje, ale také konstrukce podvozku i korby a jejího pancéřování. GDELS v rámci programu ASCOD nabízí české armádě komplexní podporu nejen technologickou, servisní, ale i výcvikový program posádek a technického personálu. Především však počítá s širokým zapojením českého průmyslu do výroby, dodávek i zabezpečení provozu vozidel české armády a také do následných modernizací i vývoje nových verzí v budoucnu.

Ostatně společnost GDELS tento přístup už uplatnila během dodávek vozidel typu Pandur II CZ a jejich zavedení do výzbroje AČR i později během jejich provozu. Většina verzí panduru ve výzbroji AČR totiž byla za asistence GDELS vyvinuta v českých podnicích, velká většina strojů byla v Česku i vyrobena. Servisní služby pro AČR zajišťují rovněž české společnosti a nové verze KOVS a KOVVŠ Pandur II CZ v současnosti dodávané české armádě vznikly na rýsovacích prknech českých vývojářů a vyjíždějí z bran kopřivnické společnosti TDV.

Nová vozidla ASCOD pro Británii i Španělsko

Dnes je k dostání na světových trzích jen několik málo obrněných platforem, které splňují požadavky na rozvojový a modernizační potenciál v příštích desítkách let. ASCOD mezi ně patří. První sériová vozidla ASCOD španělská a rakouská armáda zavedla do výzbroje kolem přelomu tisíciletí pod označeními Pizarro a Ulan. Nicméně vývoj vozidla ASCOD dodávkami pro španělskou a rakouskou armádou neskončil. Už v roce 2004 společnost GDELS představila jeho pokročilou a značně vylepšenou druhou generaci označovanou jako ASCOD 2. Další technologický rozvoj vedl ke vzniku dvou vývojových větví a v současné době je ASCOD 2 nabízen ve dvou verzích – lehčí ASCOD 35 a těžší ASCOD 42. Jak označení napovídají, jde o vozidla s různou maximální hmotností, výkonnostními parametry i užitečnou nosností.

Důkazem možností a technologického potenciálu platformy ASCOD je modernizační projekt uskutečněný během uplynulého desetiletí ve Španělsku, v rámci něhož tamní armáda dostala k vozidlům Pizarro z první dodávky stroje vylepšeného standardu Pizarro 2, nebo modernizace vozidel Ulan rakouské armády v posledních několika letech. Univerzálnost typu ASCOD demonstruje také velký vyzbrojovací projekt britské armády pojmenovaný Ajax, díky němuž získá téměř šest stovek nově vyvinutých obrněnců, jejichž výrobu GDELS přenesla do Velké Británie. První prototyp bojového vozidla Ajax (na platformě ASCOD 42) byl představen v roce 2015, dnes už běží sériová výroba naplno a poslední kusy dostanou britští vojáci v roce 2024. Nejnovějším příkladem nadčasovosti platformy ASCOD je dodávka více než tří desítek kusů nově vyvinutého ženijního vozidla VCZAP Castor pro španělskou armádu, které doplní již zavedené obrněnce Pizarro.

Castor pro ženisty

Španělsko pro druhou fázi nákupu vozidel Pizarro v roce 2012 objednalo celkem 83 kusů vylepšených bojových vozidel pěchoty označovaných jako VCI/C Pizarro II a také 36 ženijních VCZAP Castor. Dodávky vozidel bojové verze VCI/C výrobce GDELS-Santa Bárbara Sistemas splnil v roce 2017, poté přišel na řadu vývoj stroje VCZAP pro ženisty. Prototyp se odborné veřejnosti poprvé představil před rokem v Madridu na květnovém veletrhu FEINDEF. Castor následně čekaly několikaměsíční náročné testy, které dopadly úspěšně. Nic už tedy novým strojům nestojí v cestě do výzbroje španělských mechanizovaných jednotek, poslední exempláře by si španělští vojáci měli převzít v příštím roce.

castor 2

Základ ženijního VCZAP Castor konstrukčně vychází z vozidel Pizarro 2, stejná je podvozková část i pohonný systém, ovšem korba je nově vyvinutá přesně podle požadavků na moderní ženijní vozidlo. V konstrukci jsou uplatněny některé technologické celky a řešení použité u nejnovějších verzí ASCOD 35 a 42 nebo u britských vozidel programu Ajax. Ve srovnání s bojovými vozidly Pizarro má Castor vyšší a částečně jinak tvarovanou korbu, která je opatřena přídavným pancéřováním. Konstruktéři vylepšili balistickou odolnost korby i protiminovou ochranu vozidla, jeho celková maximální hmotnost tak narostla na hodnotu 33 t.

Interiér s novou ergonomií a rozmístěním elektronických systémů pojme devět členů osádky. Tvoří ji velitel, řidič, operátor zbraňové stanice a v zadní části je prostor pro šest ženijních specialistů. Podobně jako verze ASCOD 42 nabízená české armádě je i Castor vybaven dvojitou podlahou (tzv. double deck). Toto řešení lépe chrání osádku před účinky výbuchů min než sendvičová konstrukce podlahy. Osádka sedí na speciálních protivýbuchových sedačkách a její členové nemusejí mít při jízdě nohy na speciálních lištách (jako u většiny jiných obrněných vozidel této kategorie), protože konstrukce dvojité podlahy dostatečně tlumí účinky výbuchů, a brání tak zraněním dolních končetin. Navíc nehrozí ani zranění od předmětů ležících na podlaze, které jsou explozí pod podvozkem u jiných vozidel s velkou razancí vymrštěny vzhůru. Bezpečnost osádky také umocňují speciální úchyty s tlumiči, kterými je uchyceno vybavení v kabině.

Osádka má k dispozici také soustavu kamer, která monitoruje celé okolí vozidla v rozsahu 360 stupňů a doplňuje ji i systém detekce laserového ozáření. V případě ohrožení může osádka Castoru vystřelovat zadýmovací granáty ze dvou šestihlavňových odpalovacích zařízení situovaných po obou bocích korby. Konstrukce i vybavení vozidla umožňují osádce ovládat veškeré systémy a ženijní vybavení z interiéru pod ochranou pancíře. Ke speciálnímu vybavení patří vytyčovací komplet OMS instalovaný na zádi vozidla, který slouží k vyznačování průchodů v minových polích pomocí značkovacích tyčí elektropneumaticky nastřelovaných do země.

Castor má na pravé straně horní části korby naviják s vyvedením na příď vozidla, na ní je pak umístěn adaptér CIT sloužící k instalaci ženijních aplikací. Jde konkrétně o dozerovou radlici EAB, vyorávač min TWMP nebo odminovací tral LWMR. Vozidlo může uvnitř kabiny přepravovat protitankové miny, ovšem na úkor několika členů posádky. K ochraně vozidla slouží dálkově ovládaná zbraňová stanice Samson Mini vyzbrojená těžkým kulometem M2 ráže 12,7 mm s celokruhovým odměrem. Základem pohonné soustavy je vznětový osmiválec MTU 8V-199-TE20 o výkonu 540 kW propojený s plně automatickou převodovkou. Zajímavostí je, že Castor má zodolněné palivové nádrže umístěny na zádi vozidla mimo prostor osádky, což přispívá k její ochraně při bojovém poškození stroje nebo při výbuchu min či nástražných výbušných zařízení pod ním. Vozidlo je také v případě potřeby možné osadit mobilním univerzálním mostním systémem VFB Cobra.

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace