Španělsko a Turecko jsou bez Američanů s TAI TF Kaan nahrané
foto: CeeGee / Wikimedia Commons / CC BY-SA/Maketa TAI TF Kaan
Nejen, že se Turecko zatím stále nemůže dostat k vytouženým F-35, které odmítlo Španělsko, ale Američané odmítají dodat motory GE F110 do TAI TF Kaan, o nichž uvažuje Madrid.
Ankara si nákupem ruského systému protivzdušné obrany S-400 opravdu hodně zavařila. Washington stopnul prodej F-35 do druhé nejsilnější země NATO a navíc aktuálně odmítá podle aeronewsjournal.com poskytnout i motory GE F110. které chce Turecko instalovat do avizovaných letadel páté generace TAI TF Kaan. Ty už si ovšem objednala Indonésie a vážně o nich začal uvažovat Madrid jako o náhradě právě za F-35. Pro obě země jsou to dost velké trable, protože Kaan je stále jen ve vývoji a potřeba letadel páté generace je dost vysoká. Pro Turecko kvůli snaze regionálně mocensky dominovat a pro Španělsko kvůli závazkům v NATO nebo stárnoucí flotile F/A-18 Hornet AV-8B Harrier II.
Velký bojovník Islámu TAI TF Kaan
TAI TF Kaan je podle WPtech v Turecku nazýván jako Velký bojovník Islámu. Ankara ho prezentuje jako letadlo páté generace, i když na západě o tom panují pochybnosti. Nehledě na to, že setrvalý zájem Turecka o F-35 mluví také za mnohé. Turecký prezident
Recep Tayyip Erdoğan při nedávné návštěvě Bílého domu s Donaldem Trumpem vymyslel podle NSJ geniální plán. Znefunkční vyjmutím klíčové komponenty S-400, čímž se mají obejít sankce na poskytnutí F-35 Ankaře. Vskutku geniální i se všemi důsledky. Totéž tedy může udělat Írán nebo Severní Korea.

Absence motoru GE F110 je kritická
Zatím se po setkání obou představitelů USA a Turecka nic neděje. Vlastně ano. Na konci září americký Kongres zastavil vývoz leteckých motorů General Electric F110 právě do Turecka. Ankara je tím pádem opravdu nahraná. GE F110 se používá do F-15EX a F-16C/D Block 70. A Ankara s ním počítá jako s pohonnou jednotkou pro svůj TAI TF Kaan. Turci se snaží vyvinout vlastní motor, ale vědí, že je to běh na dlouhou trať a prozatím chtěli používat americkou jednotku. Právě motory jsou nejobtížnější komponentou pro vývoj špičkových letadel. Peking by mohl vyprávět, velmi dlouho používal deriváty ruských pohonných jednotek.
Španělsko nemá alternativu k F-35
Pro Španělsko je to dost velký problém. Vývoj a nástup sériové výroby TAI TF Kaan se tím odkládá o mnoho let. A Madrid participuje na evropském letadle šesté generace FCAS. Takže by pro Španěly ztratilo smysl turecká letadla kupovat. Jenže i FCAS se topí v dost velkých problémech kvůli neschopnosti Německa a Francie se dohodnout na poměru výroby stíhače. Dassault Aviation má poměrně pochopitelné požadavky. Britsko-japonský Tempest je mnohem dál. Španělsko je nahrané, pokud chce co nejdříve letadlo páté generace a nemá to být F-35.

Narušené ambice Turecka, je nahrané
Španělsko bude v roce 2028 vyřazovat staré AV-8B Harrier II. Dost nutně potřebuje náhradu a nevidí smysl v nákupu letadel čtvrté generace, ty má v podobě Eurofighter Typhoon a navíc potřebuje právě námořní letectvo pro svůj nosič a výsadkovou loď Juan Carlos I. Tady je absence F-35B s kolmým startem opravdu velký problém. A je velkým otazníkem, zda budou Turci dělat TAI TF Kaan ve verzi pro námořnictvo. Zastavení dodávek motorů GE F-110 ze strany USA je opravdu velká potíž. Ankara sice avizovala vlastní motor TEI-TF35000 do roku 2030, ale termíny dnes dokáže dodržet jen málokdo. Je to asi stejné jako, že Kaan je letadlem páté generace. To je velký otazník. Vůbec není řeč o avionice.
Ambice Turecka jsou velké. Z letadel páté generace se sériově vyrábí jen F-35 a čínský J-20. Ruský Suchoj Su-57 sériovou výrobní linku stále nemá, prohlášením Kremlu navzdory. Ankara chce pomocí TAI TF Kaan nahradit americké F-16. Letadlo by mělo být základem moci Turecka a navazovat na velmi úspěšný Bayraktar TB2. Navíc je již podepsán kontrakt s Indonésií na 48 letadel a zájemců je mnohem víc. Vážný interest je třeba z Egypta, který zřejmě končí s ruskou leteckou proveniencí. Jenže stačí absence GE F110 a Španělsko i Turecko jsou nahrané.
Tagy