Španělsko zvažuje nákup letounů F-35, i když se zapojilo do francouzsko-německého projektu stíhačky 6. generace

Španělsko zvažuje nákup letounů F-35, i když se zapojilo do francouzsko-německého projektu stíhačky 6. generace
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)
23 / 06 / 2019, 15:00

Španělsko nechává otevřenou možnost pořízení amerických stíhačů 5. generace F-35, a to i přesto, že se zapojilo do francouzsko-německého projektu, na jehož konci má být nová víceúčelová stíhačka šesté generace (FCAS - Future Combat Air System). Ta má nahradit postupně letouny Dassault Rafale a Eurofighter Typhoon.

Španělské letectvo i námořnictvo v současné době vyhodnocuje možný nákup strojů F-35A a F-35B i přes fakt, že se připojilo k francouzsko-německému projektu na vývoj nové víceúčelové ,,evropské" stíhačky nové generace. Španělské námořnictvo i letectvo jsou nyní v počáteční fázi analýzy, kde se vyhodnocuje, zda by se vedle budoucího stíhače příští generace pořídily právě letouny F-34A i F-35B, informuje server Defense News.

Pro námořnictvo by se nabízel letoun F-35B, tedy, letoun krátkým vzletem a svislým přistáním jako varianta, která by umožnila startovat z výsadkové vrtulníkové lodi Juan Carlos I., jejíž paluba je relativně krátká. Podle některých vysokých představitelů španělského námořnictva tak připadá z tohoto důvodu v úvahu F-35B jako vlastně jediná dostupná varianta na trhu. Řešení v podobě F-35B by nahrával i fakt, že španělské námořnictvo chce nahradit 12 stárnoucích Harrierů, které vzlétávají právě z paluby výsadkové vrtulníkové lodi Juan Carlos I.

Možná překážka? Cena

Nicméně na druhou stranu může důležitou roli hrát i cena, která se může ukázat i jako hlavní překážka v pořízení letounů. Verze F-35B stojí přes 100 milionů dolarů za kus a je dražší než konvenční varianta F-35A. Španělské námořnictvo tak musí uvážit, jestli je jim možná koupě vyplatí, byť je to pro něj jistě zajímavé řešení a náhrada za již zmíněné Harriery.

Letectvo si pak nechává otevřeno více možností, když je řeč o náhradě 84 letounů F-18 od Boeingu. 20 letounů F-18A, které jsou umístěné na Kanárských ostrovech, potřebuje být nahrazeno jako první, a to do roku 2025. To potvrdil brigádní generál Juan Pablo Sanchez de Lara z plánovací divize španělských vzdušných sil. Zde nabízí ,,pomoc" Airbus se svým Eurofighterem Typhoon, u zbylých 64 dalších letounů F-18 je otázkou, jaké letouny by je měly nakonec nahradit. 

Španělsko si tak musí vyhodnotit, jaké řešení je pro něj nakonec nejvýhodnější. Zdánlivě to připomíná situaci v Německu, kde se sváděl ,,lítý" boj o nahrazení letounů Panavia Tornado. Už to vypadalo, že by mohl zvítězit právě F-35, který byl ale nakonec z výběru vyřazen a ve výběru zůstaly F/A-18 Super Hornet a Eurofighter Typhoon.

 

Zdroj: defensenews.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace