Autor fotografie: TDV|Popisek: Předání vozů CF Military belgické armádě
Ve čtvrtek 1. prosince 2022 převzali zástupci belgické armády první vojenská logistická nákladní vozidla řady DAF CF Military. Celkem belgické ozbrojené síly objednaly bez mála 900 těchto vozidel, která jsou postavena na podvozku Tatra. Dodávky nových vozidel mají být dokončeny v roce 2025.
Během slavnostního aktu odevzdal prezident automobilky DAF Trucks Harald Seidel generálmajorovi Thierry Esserovi a generálporučíkovi Frédériku Goetynckovi, kteří zastupovali ministryni obrany Ludivine Dedonderovou, klíče od prvních sériových logistických automobilů řady DAF CF Military. Symbolicky se tak stalo v belgické továrně firmy DAF ve městě Westerlo, která se nachází asi 60 kilometrů od centrály DAFu v nizozemském Eindhovenu. Výroba prvních 150 vozů určených pro Motorizovanou brigádu, Pluk speciálních operací a Zdravotnickou složku belgické armády je již v plném proudu.
Belgické ministerstvo obrany objednalo v roce 2021 na základě výsledků výběrového řízení celkem 879 logistických nákladních vozidel, přičemž společnost DAF Trucks, která je dodavatelem (a tzv. „prime kontraktorem“), na projektu od začátku úzce spolupracuje s českými společnostmi Tatra Trucks a Tatra Defence Vehicle. Tatra Trucks má na starosti výrobu podvozků, podnik Tatra Defence Vehicle vyrábí pancéřované kabiny pro část vozů. Úspěch spolupráce firem DAF, Tatra Trucks a Tatra Defence Vehicle v belgickém výběrovém řízení znamená pro kopřivnické podniky nejvýznamnější armádní zakázku za poslední léta, a navíc první takto velkou zakázku do armády NATO ze západní Evropy.
Belgická armáda v rámci dodávek získá 636 vozů v konfiguraci podvozku 4x4 (označení DAF CF YAV) a 243 vozidel v provedení 8x8 (DAF CF YAA). Výčet verzí čtyřnápravových vozidel DAF CF Military zahrnuje varianty s jednoramenným hákovým nakladačem pro manipulaci s kontejnery a kontejnerovými nástavbami ve formě plošin a valníků, dále jednostranné sklápěče a rovněž verzi, u níž je jednoramenný hákový nakladač doplněn hydraulickým jeřábem. Verze dvounápravové jsou pak osazeny příčkami pro přepravu unifikovaných kontejnerů a valníkových plošin a mohou být vybaveny hydraulickým jeřábem v zadní části. Všechna vozidla budou postavena na podvozku tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou, nezávislým zavěšením výkyvných polonáprav a vzduchovým pérováním a budou bez výjimky vybaveny centrálním dohušťováním pneumatik.
Z celkového počtu bude 352 vozů opatřeno pancéřovanými kabinami s vysokou úrovní balistické a protiminové ochrany, které pro tento projekt vyvinula a certifikovala společnost Tatra Defence Vehicle. Belgické ministerstvo obrany si navíc vyhradilo opci na nákup dalších pancéřovaných kabin a příslušných technologických setů pro případnou výměnu standardních kabin u již objednaných vozidel – z toho vyplývá i unikátnost konstrukce těchto vozů, které je možno bez problémů osadit jak standardní, tak pancéřovanou kabinou.
Automobily v provedení 4x4 jsou poháněny motory PACCAR MX-11 s výkonem 300 kW, provedení s podvozky 8x8 pak jsou opatřeny motory PACCAR MX-13 s výkonem 340 kW. Významnou předností vozidel CF Military je celková výška. Ta u všech provedeních nepřesahuje 4 metry, a to ani při přepravě zvýšené verze 20stopého přepravního kontejneru (tzv. ISO 1cc). Standardní nepancéřované kabiny pro více než polovinu automobilů z celkového počtu dodá společnost DAF Trucks. Kompletně se vyrábějí v již zmiňované továrně ve Westerlo, stejně jako interiéry pro pancéřované kabiny. Interiéry a ovládací prvky jsou pro pancéřované a nepancéřované kabiny stejné, aby byl pro osádky přechod mezi nimi bezproblémový.
Předání vozů CF Military belgické armádě (Foto: TDV)
Bez zajímavosti jistě není ani to, že v rámci dalšího výběrového řízení belgického ministerstva obrany na pořízení minimálně 9 kusů těžkých čtyřnápravových tahačů uspěla opět automobilka DAF Trucks s odvozenou variantou vozidla DAF CF Military 8x8, tj. opět s tatrováckým podvozkem a pancéřovanou kabinou od Tatra Defence Vehicle.
Společnost DAF bude úzce spolupracovat s belgickými ozbrojenými silami na zajištění údržby nákladních vozidel řady DAF CF Military. Zásadní roli bude hrát belgická síť prodejců DAF s určenými středisky podpory v Houthalenu a Grâce-Hollogne. Pokud jde o údržbu mimo území Belgie, po celém světě je k dispozici dealerská síť společnosti DAF s více než 1100 pobočkami, stejně jako rozsáhlý tým podpory DAF International Truck Service. Dealerská síť DAF se může spolehnout také na podporu PACCAR Parts s rychlou dostupností dílů.
K projektu nových logistických vozidel pro belgickou armádu ministryně obrany Ludivine Dedonderová řekla: „Dobře postavené logistické a přepravní kapacity jsou nezbytné pro úspěch vojenských operací. Zavedení těchto nových vozidel je dalším velkým krokem vpřed pro ozbrojené síly. Nová vozidla jsou vhodná pro operace v jakémkoli prostředí a jsou také doslova životně důležitá pro náš vojenský personál, který každý den riskuje své životy pro naši bezpečnost. Ne méně než 40 procent těchto vozidel je pancéřovaných, a tak poskytují životně důležitou ochranu našim vojákům, když jsou v akci. V případě potřeby mohou být ostatní vozidla vybavena stejným typem kabiny, aby bylo zajištěno, že naši vojáci budou v bezpečí. Jsem samozřejmě velmi ráda, že velká část produkce bude probíhat také v Belgii. Spoluprací s belgickými společnostmi směrem k naší strategické autonomii a bezpečnosti našeho vojenského personálu ve skutečnosti posilujeme nejen naše ozbrojené síly, ale i celou zemi.“
„Armáda musí mít vybavení, na které se může spolehnout i za těch nejnáročnějších a nejobtížnějších podmínek,“ řekl Harald Seidel, prezident společnosti DAF Trucks. „Jsme proto nesmírně hrdí na to, že si belgická armáda zvolila spolehlivost a bezkonkurenční kvality našich nákladních vozidel CF Military. Všestrannost našich vozidel dokazuje, že společnost DAF nabízí také vynikající logistické řešení pro všechny vojenské účely,“ dodal Harald Seidel.
„Spolehlivé vybavení a bezpečnost našeho personálu jsou nanejvýš důležité,“ zdůraznil generálporučík Frédéric Goetynck, generální ředitel DGMR (Generální ředitelství pro materiální zdroje). „Potřebovali jsme nahradit naše 30 let staré nepancéřované nákladní vozy tak, abychom zajistili bezpečnost personálu během misí automobily, které mají ve své kategorii výjimečné terénní schopnosti,“ uzavřel Frédéric Goetynck.