Společnost Lockheed Martin získala kontrakt na výrobu 129 stíhaček F-35. Letouny jsou opět ve vzduchu

Společnost Lockheed Martin získala kontrakt na výrobu 129 stíhaček F-35. Letouny jsou opět ve vzduchu
Autor: SAC Tim Laurence; OGL v1.0|Popisek: F-35A
17 / 08 / 2022, 11:00

Americké ministerstvo obrany schválilo zakázku v rámci 15. výrobní série. Většina letounů bude dodána americkému letectvu, ale dojde také k dodávkám do spojeneckých zemí. Flotila stíhacích letounů F-35A amerického letectva obnovila normální letový provoz poté, co kontroly stovek náplní iniciátorů vystřelovacích sedadel neodhalily žádné problémy.

Americké ministerstvo obrany udělilo 12. srpna společnosti Lockheed Martin nový kontrakt na nákup 129 stíhacích letounů F-35 Lightning II. Zakázka je omezena částkou 7,63 miliardy dolarů a má být dokončena do října 2024. Většina stíhaček bude dodána americkému letectvu (USAF), které obdrží 49 letounů F-35A. Americké námořnictvo (USN) získá dalších 15 F-35C, což je námořní varianta letounu, zatímco námořní pěchota bude mít kromě tří F-35B s výkonem V/STOL dalších 10 F-35C. Americká vláda rovněž schválila výrobu 32 letounů F-35A a čtyř letounů F-35B pro americké spojence, a to nad rámec 16 letounů F-35A v rámci programu Foreign Military Sales. Státy, které letouny obdrží, nebyly upřesněny. V předchozích 14 sériích americký výrobce vyrobil již více než 800 stíhacích letounů F-35.

Při montáži bojového letounu se i nadále objevují problémy, jako například uzemnění stovek kusů před několika týdny poté, co byly zjištěny možné závady v mechanismu katapultáže sedadel. Servisní technici následně zkontrolovali 706 patron z 349 letounů F-35 a také zásoby náhradních patron. Americké letectvo má ve výzbroji aktuálně 376 letounů F-35A.

Ze všech kontrolovaných patron byly pro podezření ze závady čtyři vyměněny. Následná kontrola těchto čtyř patron vady vyloučila. Patrona katapultovacího sedadla obsahuje hořčíkový prášek, který je nezbytný pro katapultování letce z kokpitu letounu. Po spuštění katapultáže se hořčíkový prášek zapálí, aby letce vynesl z letadla a otevřel padák. Při dubnové rutinní kontrole letounu F-35 na letecké základně Hill v Utahu však bylo zjištěno, že se nábojnice uvolnila a chybí v ní výbušná náplň. Personál základny zkontroloval několik dalších letounů F-35 a rozhodl, že se nejedná o rozšířenější problém, načež povolil stíhačkám opět létat.

Společnost Martin-Baker, která sedadla vyrábí, našla v dubnu ve svých skladech také další dvě vadné patrony. Při následné kontrole kvality společnost rovněž zjistila, že její výrobní linka vytváří vadné patrony. Společná programová kancelář F-35 nařídila kontrolu všech vystřelovacích sedadel do 90 dnů. Velitelství vzdušného vzdělávání a výcviku rovněž dočasně uzemnilo stovky cvičných letounů - 203 letounů T-38 Talon a 76 letounů T-6 Texan II - aby zjistilo, zda jejich vystřelovací sedadla mají stejný problém. Velení v pondělí uvedlo, že stále provádí kontroly a pokračuje během procesu kontroly vystřelovacích sedadel v obnovování cvičných letů.

Společnost Martin-Baker v prohlášení pro Air Force Times ze 7. srpna uvedla, že kontroly vystřelovacích sedadel, které letectvo zahájilo v červenci, neodhalily žádné vadné díly v žádném letounu, takže ten, který byl nalezen na letecké základně Hill v dubnu, je jedinou špatnou patronou nalezenou v letounu F-35.

Zdroj: defensenews.com; airdatanews.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace