Společnosti holdingu CSG a automobilka Tatra Trucks na veletrhu IDET představují premiérově novou vojenskou i radarovou techniku

Společnosti holdingu CSG a automobilka Tatra Trucks na veletrhu IDET představují premiérově novou vojenskou i radarovou techniku
30 / 05 / 2019, 21:30

Letošní veletrh IDET se nese ve znamení celé řady novinek českého obranného průmyslu. Hned několik jich pochází od firem holdingu Czechoslovak Group (CSG) a kopřivnické automobilky Tatra Trucks.

Kopřivnická novinka Tatra Tactic

Českou premiéru má například nejnovější provedení vozidla Tatra Tactic 4x4, které kopřivnická automobilka přihlásila i do soutěže o ocenění Zlatý IDET. Nová generace vozu Tatra Tactic se od té předchozí liší především novou tatrováckou kabinou i pohonným ústrojím. Představuje střední až těžký vůz s konvenčním rámovým podvozkem a portálovými nápravami Tatra Rigid. Je určené k přepravě volně loženého, sypkého i upevněného kusového materiálu a k přepravě osob. Pohotovostní hmotnost valníku činí 7,5 t, užitečná hmotnost dosahuje hodnoty 5,5 t a celková hmotnost je 13 t. Jde o robustní vozidlo nasaditelné v náročných podmínkách, které může být vybaveno podvozkem v konfiguraci 4x4 nebo 6x6.

Zcela nová trambusová kabina pojme čtyři osoby včetně řidiče a má společné unifikované prvky s řadou Tatra Force. Rovné geometrické tvary umožňují instalaci přídavného pancéřování. Sedadla řidiče a spolujezdce jsou výškově i podélně stavitelná a vzduchem odpružená, kabina je vybavena klimatizací a může mít nezávislé i závislé topení napojené na chladící okruh motoru.

Tatra Tactic je vybavena kapalinou chlazeným šestiválcem Cummins ISB 6.7 Euro 3 s přeplňováním a s chlazením plnícího vzduchu. Maximální výkon motoru o zdvihovém objemu 6,7 l je 210 kW. Převodovka může být plně automatická šestistupňová značky Allison s integrovaným hydrodynamickým měničem, nebo manuální ZF. Nová Tatra Tactic může dosahovat rychlosti 100 km/h, jízdní dosah překračuje 800 km, stoupavost vozu činí 100 procent.

TITUS ve vojenském provedení

Tatra Trucks vystavuje i vojenskou verzi vozidla TITUS. To představuje kombinaci velmi odolného vozidla kategorie MRAP s mobilitou a výjimečnými jízdními vlastnostmi podvozku Tatra. TITUS má široké využití a velkou míru modularity. Disponuje balistickou i protiminovou ochranou dosahující až stupně 4 dle norem NATO a také systémy eliminující účinky chemických, biologických a jaderných zbraní. To vše zajišťuje vysokou úroveň ochrany osádky.

Výjimečnou mobilitu poskytuje tomuto obrněnému vozidlu ověřený podvozek Tatra 6x6 s centrální nosnou rourou a s nezávisle zavěšenými, vzduchem odpruženými polonápravami, přičemž první a třetí náprava jsou řiditelné. Systém vzduchového odpružení umožňuje také změnu světlé výšky vozidla za jízdy. K pohonu mohou být použité různé druhy motorů, ať z produkce kopřivnické automobilky Tatra Trucks, tak i jiných výrobců. TITUS na zpevněných komunikacích dosahuje rychlosti až 110 km/h, dojezd hodnoty 700 km.

Výzbroj vozidla závisí na konkrétní konfiguraci. Většina dálkově ovládaných zbraňových stanic umožňuje instalaci kulometů ráže 12,7 mm nebo granátometů ráže 40 mm. Zvolit lze i dálkově řízenou věž s rychlopalným kanonem ráže 20 mm a kulometem ráže 7,62 mm, které se běžně používají u bojových vozidel pěchoty. TITUS rovněž může sloužit jako nosič zbraňových systémů, například protitankových nebo protiletadlových, či jako minometné vozidlo atd. Armáda České republiky má v příštích letech do

své výzbroje postupně získat 62 kusů těchto vozidel ve třech verzích – velitelsko-štábní, spojovací a verzi označovanou jako místo koordinace palebné podpory (MKPP).

Patriot II 4x4 – obrněnec na podvozku Tatra

Společnost Excalibur Army premiérově představuje nové pancéřované vozidlo Patriot II 4x4 APC. Nový Patriot II je postaven na podvozku Tatra a je osazen tatrováckým vzduchem přímo chlazeným osmiválcem. Kabina je prostornější, širší a delší než u předchůdce, přepracovaná je i příď vozidla a vylepšeny jsou také další části. Patriot II 4x4 je stejně jako jeho předchůdce Patriot 4x4 vozidlo modulárního konceptu, nyní ale spadá do kategorie vozidel o váze 13 až 17,5 tun. Patriot II se oproti předchozímu modelu také zvětšil na délku a na výšku, zároveň se prodloužil i rozvor. Kabina novinky disponuje větším prostorem pro osádku a je vybavena protivýbuchovými sedadly.

patriot

Díky své univerzálnosti a modularitě je vhodný pro bojové nasazení, hlídkové mise či průzkumnou činnost. Konstrukce vozidla umožňuje instalaci věží s ručně ovládanými zbraněmi do ráže 14,5 mm nebo dálkově řízených zbraňových stanic s kanony do ráže 20 mm nebo granátomety. Vedle toho může být Patriot II vybaven řízenými střelami či minometem.

Nový vůz dostal výkonnější pohonné jednotky, k dispozici je nyní motor Cummins ISL anebo Tatra T3C-928-90. Ke změnám došlo i v oblasti odolnosti vozidla. Patriot II může disponovat balistickou ochranou úrovně 2 až 4, protiminová ochrana má úroveň 2a/2b až 3a/3b dle STANAG 4569.

V souvislosti s výrobními možnostmi společnosti Excalibur Army v oblasti obrněných vozidel se na letošním IDETu udála další významná událost. Zástupci šternberského podniku totiž na veletrhu ve středu 29. května podepsali memorandum o porozumění s představiteli izraelské firmy Elbit o možné spolupráci na výrobě bojových věží pro bojová vozidla pěchoty. Věže společnosti Elbit jsou nabízeny společně s platformou ASCOD 2 korporace General Dynamics European Land Systems v rámci tenderu na nová pásová obrněná vozidla pro AČR.

Nový český mostní automobil AM-70 EX

Další českou premiéru má na IDETu i mostní vozidlo AM-70 EX, rovněž od společnosti Excalibur Army. AM-70 EX nese skládací mostní pole nůžkového typu o celkové délce 13,5 m. Jednotlivá mostní pole lze spojovat do velkých celků na potřebnou délku. AM-70 EX spadá do třídy MLC 70, nosnost mostu tedy odpovídá přibližně 70 tunám, a může tak zabezpečovat pohyb i těžké obrněné techniky ve výzbroji členských zemí NATO.

Základem je podvozek modelové řady Tatra Force se znakem náprav 8x8, který je již ve výzbroji AČR zaveden hned v několika variantách. Vůz systému AM-70 EX je vybaven osvědčeným tatrováckým osmiválcovým vzduchem přímo chlazeným motorem T3C-928.90 o max. výkonu 300 kW, díky kterému dokáže na silnici vyvinout rychlost až 90 km/h, v terénu pak 40 km/h. Dojezd vozidla bez přídavných nádrží přesahuje 500 km, celková hmotnost AM-70 EX činí 33 t.

 Am-70

AM-70 EX je možné vybavit různými kabinami. K dispozici je standardní krátká dvoudveřová nebo dlouhá čtyřdveřová kabina a také pancéřovaná krátká a dlouhá kabina s úrovní odolnosti až do stupně 2 dle STANAG 4569. S mostním systémem zvládne manipulovat i dvojčlenná obsluha, a to volitelně pomocí kabelového nebo bezdrátového dálkového ovládání, vozidlo může být opatřeno manuální nebo

automatizovanou převodovkou, kabinu je možné osadit střešní lafetou pro kulomet, na příď vozu lze instalovat radlici pro zemní práce atd.

KOVVŠ Pandur II CZ 8x8 – novinka pro českou armádu

Společnost Tatra Defence Vehicle na IDETu ve světové premiéře představuje speciální velitelsko-štábní vozidlo KOVVŠ Pandur II CZ 8x8, které zkonstruovala podle požadavků české armády na základě zakázky z roku 2017. Tatra Defence Vehicle vyrábí pro AČR celkem dvacet obrněných velitelských a spojovacích vozidel na bázi Panduru II CZ 8x8, který je již v armádě zaveden. Šest kusů bude v provedení kolové obrněné vozidlo velitelsko-štábní, 14 kusů kolové obrněné vozidlo spojovací. Všechna vozidla budou podle požadavků armády disponovat vyšší balistickou odolností než pandury již v armádě zavedené. Součástí dodávky je i 6 pracovišť pro činnost štábu v poli, která budou funkčně propojena s velitelskými pandury.

Legendární UH-60 Black Hawk a další vrtulníky

Další člen holdingu CSG, společnost European Air Services (EAS), vystavuje na IDETu několik typů vrtulníků, které používá k výcviku pilotů nebo k letecké přepravě a dalším službám. Ve spolupráci s MSM Group, slovenskou větví CSG, EAS na podzim roku 2017 otevřela výcvikové centrum Slovak Training Academy v Košicích. Centrum má výcvikové kapacity až pro 70 pilotů a disponuje téměř 20 vrtulníky a leteckým simulátorem. Mimo jiné provozuje stroje UH-60 Black Hawk, Schweizer S-300 nebo MD-530G, které jsou k vidění i na brněnském výstavišti. European Air Services, potažmo holding CSG, je ve světě jediným komerčním provozovatelem legendárních strojů UH-60 Black Hawk mimo území USA.

Pardubický 3D radar ReGUARD

Součástí divize CSG Aerospace je i pardubická společnost RETIA, která na veletrhu IDET v české premiéře představuje novinku v podobě víceúčelového 3D radaru ReGUARD. Tento pulsně-dopplerovský radar je určen pro detekci a současné sledování pozemních cílů a pomalých nízkoletících objektů s malou odraznou plochou.

ReGUARD patří do kategorie pulsně-dopplerovských 3D radarů, jeho koncepce je flexibilní a používá výhradně polovodičovou technologii. Univerzálnost radaru ReGUARD podtrhuje možnost jeho použití buď jako samostatného čidla, nebo jeho zapojení jako integrální součásti vyššího systému. V případě objektů s malou odraznou plochou (LSS) činí jeho dosah 18 km s výškovým pokrytím do 3 km, v režimu pozemních cílů je přístrojový dosah rovněž 18 km. Nový radar umožňuje současné sledování pozemních i vzdušných cílů a dokáže zachytit široké spektrum objektů. Je tedy vhodný například k ochraně hranic nebo důležité infrastruktury, uplatní se dobře v antidronových systémech např. při ochraně letišť, ale i v systémech protivzdušné obrany.

radar

ReGUARD pracuje ve dvou základních režimech. V sektorovém režimu je svazek radarových paprsků vychylován pouze elektronicky v azimutu i elevaci. V celokruhovém režimu se radarová hlava senzoru otáčí na rotující základně rychlostí 15 otáček za minutu a elektronické vychylování svazku se používá především k vychylování v elevaci. ReGUARD je možné dodat v přenosné, statické nebo mobilní konfiguraci. Součástí radaru ReGUARD je i kompaktní výnosné pracoviště pro obsluhu a diagnostiku zařízení.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace