Srbsko hledá nový stíhač: Na šanci čekají MiG-35 či JF-17 Block III. A co francouzský Rafale?

Srbsko hledá nový stíhač: Na šanci čekají MiG-35 či JF-17 Block III. A co francouzský Rafale?
Autor fotografie: Carlos Menendez San Juan, CC BY-SA 2.0|Popisek: MiG-35
30 / 10 / 2022, 14:00

Vybrat nový stíhač, to je úkol pro Srbsko, respektive jeho letectvo. Srbsko se zřejmě bude rozhodovat mezi čínským a ruským řešením, tedy mezi JF-17 Block III, nebo MiGem-35. Není ale vyloučeno ani francouzské řešení v podobě letounů Rafale.

Srbsko se nachází v postupném procesu obměny své výzbroje, což se samozřejmě týká i vzdušných sil. Zároveň zde v tomto směru existuje poptávka po novém stíhači, protože Srbsko zde zřetelně ,,tlačí bota". Ve výzbroji má v podstatě jen 14 starších letounů MiG-29, které tvoří páteř stíhacího letectva po rozpadu Jugoslávie. A zatím nic více. Srbsko sice plánuje modernizační programy těchto letounů, současně se poohlíží po novém. A že má pocházet z Ruska nebo Číny je vcelku možné.

Srbsko pojí přátelské vztahy s Ruskem, prezident Vladimir Putin zde požívá poměrně vysoké popularity a Srbsko se hlavně nepřipojilo k protiruským sankcím a oba státy jsou brány mnohými jako bratrské, byť v historii tomu tak zdaleka nebylo. Navíc Srbsko si již pořídilo  ruský hybridní samohybný protiletadlový systém  Pancir S-1, celkem si Bělehrad objednal 6 vozidel.

Které letouny tedy přichází teoreticky v úvahu? V prvé řadě MiG-35, jak uvedl server bulgarianmilitary.com, který dodal, že na srbské piloty udělal stroj příznivý dojem. MiG-35 je ruský víceúčelový stíhací letoun navržený konstrukční kanceláří Mikojan. Je označován jako stíhací letoun generace 4++ a jde se o další vývoj stíhaček MiG-29M/M2 a MiG-29K/KUB. Jeho první let se uskutečnil v roce 2007. Patří zároveň k nejúspěšnějším ruským stíhačům.

Na druhé straně existuje riziko, pokud by Bělehrad volil ruské řešení, a to americký zákon CAATSA (Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act). Zákon CAATSA může být uplatněn proti státu, jenž by zájem o nákup ruských zbraní, které by měly potenciál ohrozit v dané oblasti americké bezpečnostní zájmy. USA tak chtějí jeho prostřednictvím především odradit země od pořizování vojenského materiálu s Ruskem.

Do řady se hlásí také Čína

Jinou alternativou může být čínský letoun JF-17 Block III, který nakonec může získat také Argentina. První let čínsko-pákistánského víceúčelového bojového letounu JF-17 proběhl v roce 2003 a zařazen do služby byl o čtyři roky později. Vzniklo zatím několik verzí letounu - Block I, Block II, Block III a dvoumístná verze JF-17B. 15. prosince 2019 proběhl první let prototypu varianty Block III a pákistánské námořnictvo rozhodlo, že v letech 2020–2024 do služby zařadí 50 těchto strojů. S Čínou byla ,,zobchodována" dodávka systémy protivzdušné obrany FK-3, ale také pořízení čínských průzkumně-bojových dronů CH-92A.

Letoun JF-17 Block III by mohla představovat pro Srbsko rozumnou variantu hodnoceno optikou cena/výkon. Je to sice letoun 4. generace, nicméně na druhé straně je vybaven avionikou a zbraněmi spadajícími do kategorie 5. generace. Provozní náklady stroje jsou navíc nízké, což může být jedním z důležitých faktorů, který by mohl ovlivnit Bělehrad, aby se přiklonil právě k této variantě.

Má západní řešení také šanci?

Srbsko může všechny překvapit a dát přednost proti všem očekáváním západnímu řešení, konkrétně víceúčelovému stíhacímu stroji Rafale, o něž by stál srbský prezident Aleksandar Vučić. V tomto případě by Bělehrad stál o 12 letounů (1 letku). V dubnu tohoto roku Vučić prohlásil, že jedná d Francií o možné akvizici 12 zmíněných strojů, na druhou stranu se Srbsko poohlíží ještě po nákupu dalších 12 použitých stíhačů (další letka) západní provenience. Nespecifikoval tehdy, o jaké řešení by se mělo jednat. Není zatím z dostupných zdrojů zřejmé, jak tato jednání pokročila či se významným způsobem posunula.

Jak už jsme uvedli jinde, pro Srbsko realisticky přichází v úvahu zmíněný letoun JF-17 v jeho nejnovější variantě, tedy Blocku III, který představuje v mnoha ohledech, i finančních výhodné řešení. Uvidíme tedy, kterému letounu dá Srbsko nakonec přednost, zatím není nic definitivně rozhodnuto.


Zdroj: bulgarianmilitary.com


Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace