Stane se modernizovaný americký bombardér B-1B zabijákem ruských a čínských lodí?

Stane se modernizovaný americký bombardér B-1B zabijákem ruských a čínských lodí?
Autor: Robert Sullivan|Popisek: B-1B
14 / 09 / 2019, 11:00

Ruku v ruce se vzrůstajícím napětím mezi USA, Ruskem a Čínou, chce americké letectvo maximalizovat schopnosti bombardéru B-1B. Upgradovaná verze by měla nést až 40 JASSM raket a hypersonické střely.

Server FlightGlobal uvedl, že upgradovaná B-1B již byla předvedena zástupcům armády a obranného průmyslu. Bombardér patřící do 412. zkušební letky dostal prodlouženou interní pumovnici z 4,6 na 7 metrů, což mu má umožnit nést v budoucnu hypersonické střely, které se mají pohybovat rychlostí Mach 5 a více.

Druhým vylepšením má být využití vnějších závěsů, které měl B-1B využívat prostřely s jadernými hlavicemi, ale k využití těchto závěsů nikdy nedošlo, protože externí střely narušovaly stealth vlastnosti bombardéru B-1B. Nyní byla tato schopnost vzkříšena a bombardér získal schopnost nést dalších 16 střel na šesti vnějších závěsech.

B-1B infografika

B-1B již nyní může nést 24 raket typu Air-Surface Standoff (JASSM) a vylepšený B-1B by mohl nést 40 JASSM. Dva B-1B vypustily v Sýrii v dubnu 2018 celkem 19 raket JASSM proti továrnám na chemické zbraně. V budoucnu by mohly pouhé dvě B-1B vypustit až 80 raket najednou.

Flotila B-1B by pravděpodobně mohla nést stejný počet protilodních střel dlouhého doletu (LRASM), nových raket, zabíjejících válečné lodě protivníka založené na bázi JASSM.

To vše zní sice skvěle, ale nejprve musí americké letectvo obnovit stárnoucí flotilu B-1B a význam tohoto bombardéru. Dnes je pouze 7 strojů z celkového počtu 62 B-1B schopno plnit všechny mise, které jim byly přiděleny. Zbývajících 55 letadel je buď uzemněno, nebo schopno splnit jen část misí. Pokud připravenost zůstane na jednociferných číslech, není vhodné financovat tyto nové upgrady. Letectvo plánuje nahradit B-1B novým bombardérem B-21 Raider někdy na konci 20. nebo 30. let 21. století.

V roce 2016 se objevila aktivita, která měla za cíl přestavbu bombardéru B-1B na těžký stíhač B-1R (R za "regionální"), kdy by byl vybaven pokročilými radary, raketami vzduch-vzduch a hlavně by dostal nové motory Pratt & Whitney F119. Tato varianta měla mít maximální rychlost Mach 2.2 a asi o 20% menší dolet, což by ale vzhledem k jejímu určení nemělo vadit.

Přestože původ letadla je možné vystopovat až do 60. let minulého století, první sériový stroj vzlétl díky americkému prezidentu Ronaldu Reaganovi až 18.10.1984 a sériové stroje se k jednotkám začaly dostávat až o rok později.

Původní varianta označená B-1A byla mnohem rychlejší než B-1B, která se dostala do výroby. B-1A měla být schopna proniknout sovětskou protiletadlovou obranou a zaútočit na Moskvu jadernými zbraněmi (což už v té době vzhledem k existenci systému S-300 bylo spíš jen zbožné přání amerických generálů).

 

Zdroj: FlightGlobal

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace