Autor fotografie: Sergey Vladimirov, flickr (CC BY 2.0) |Popisek: Ka-52
Rusku se sice nepodařilo od začátku války získat absolutní vzdušnou nadvládu nad Ukrajinou, nicméně i tak má na nebi převahu. I když se daří Ukrajincům sestřelovat nepřátelské letouny a vrtulníky, nyní, v probíhající protiofenzivě jsou v jiné situaci, a právě bitevní vrtulník Ka-52, který obránci s úspěchem sestřelovali, činí v ukrajinském postupu nemalé problémy.
Rusku se nepodařilo hned na začátku války na Ukrajině zničit protivzdušnou obranu obránců, jak plánovala. Opak byl pravdou a jsou to právě ruské letouny a bitevní vrtulníky, které padají z nebe, byť Ukrajina utrpěla samozřejmě také vzdušné ztráty.
24. února 2022, první den útoku ztratilo ruské letectvo 6 bitevních vrtulníků (Rusko nasadilo na ukrajinské bojiště mimo jiné i Mi-24), z toho 2 Ka-52. Od té doby zaznamenaly ruské ozbrojené síly ztrátu skoro 20 těchto strojů v bojové akci. Něco, s čím Rusové s největší pravděpodobností nepočítali. Ztráty zahrnují kromě Ka-52 rovněž Mi-24 a Mi-28.
Současně se tak začaly vynořovat otazníky, proč k tomu vlastně dochází. První důvod je nasnadě a jmenuje se přenosný protiletadlový komplet velmi krátkého dosahu - MANPADS, systémy, které byly dodávány západním společenstvím Ukrajině. Komplety se ukázaly být jako velmi efektivní zbraňový prostředek nejen proti vrtulníkům letícím v nízké výšce. Zaznamenán byl i sestřel vrtulníku systémem Javelin.
S tím souvisí operační určení vrtulníků Ka-52. Ty mají být především postrachem nepřátelských tanků a podporovat také pěchotu odpalováním protitankových naváděných střel z relativně blízké vzdálenosti, což dělá Kamovy terč pro ručně odpalované rakety i hlavňové zbraně jako kulomety. Zpětný ráz řízených i neřízených střel stejně jako kanonové výzbroje nemá zásadní vliv na let vrtulníku. Spíše operátor žádá pilota k zpomalení aby "zaklíčoval" cíl. A to je letová fáze těsně před odpalem a chvilku trvá znovunabrání rychlosti.
Nicméně Ka-52, jakkoliv mohl být na začátku války vysmíván, nyní naopak činí velké obtíže ukrajinské protiofenzivě, která není účinně kryta letecky, ač na to západní vojenští analytikové upozorňovali, a ukrajinská technika se tak vystavuje daleko většímu riziku zničení ze vzduchu. Ukrajině komplikuje samotnou ofenzivu skutečnost, že zatím nedisponuje s letouny F-16, které by mohlo nově dodat Dánsko, nebo Nizozemí. Nicméně samozřejmě trvá nějaký čas, než by žádané stroje dorazily na ukrajinské válčiště, a tak musejí Ukrajinci vzít za vděk zastaralými stíhači ještě ze sovětských dob, jejichž účinnost je pochopitelně nízká.
Útoky Kamovu jsou obvyklé efektivní a dokáží na bojišti pustošit nepřátelské cíle, což se nyní děje také při ukrajinské protiofenzivě. Ukrajinci tomu potřebují postavit adekvátní odpověď, nejlépe ve formě již zmiňovaných stíhačů F-16 nebo letouny podobného typu. Kamovy mají také vysokou schopnost přežití, což nedávno dokázal jeden z Kamovu, který dokázal letět i s těžce poškozeným ocasem. Pokud Ukrajině nebudou poskytnuty účinné nástroje na vzdušnou podporu protiofenzivy, může to nechat Kamovy vyniknout na bojišti ještě více, protože schopnosti ruského stroje jsou neoddiskutovatelné.
Ka-52 je schopný operovat za každého počasí a je velmi dobře vyzbrojen. Základní výzbrojí vrtulníku je rychlopalný kanón 2A42 ráže 30 mm s celkovou zásobou 470 nábojů, umístěný na pravoboku. Dále může nést až 2000 kg podvěsné výzbroje na čtyřech podkřídlových závěsnících a dvou závěsnících na koncích křídel. Neseny mohou být například bloky neřízených raket, kulometné a kanónové kontejnery, bomby a pumové kontejnery, protitankové řízené střely 9M120/9M220 Ataka, protizemní střely Ch-25ML či protiletadlové řízené střely Igla-V a R-73. Na koncích křídel jsou umístěny rovněž výmetnice klamných cílů.
Zdroj: Eurasian Times