Starý ruský stíhač MiG-29 prostě odejít do historie nehodlá

Starý ruský stíhač MiG-29 prostě odejít do historie nehodlá
Autor: CC BY-SA 2.0|Popisek: Mikoyan MiG-29M-2 Fulcrum
07 / 11 / 2020, 13:00

Nové prodeje do Alžírska dokazují, že tomuto pamětníkovi studené války zbývá ještě nějaký život. Kolik upgradů však lze provést, než definitivně zastará?

MiG-29 Fulcrum byl vyvinut během ke konci studené války a vstoupil do služby u letectva Sovětského svazu v červenci 1982, ale navzdory tomuto věku letadlo zůstává v provozu po celém světě. Uvádí se, že je pátým nejběžnějším bojovým letounem na světě, neustále se aktualizuje a MiG-29 tak pravděpodobně zůstane v provozu ještě několik desetiletí.

Poslední várka letounů by mohla již brzy letět nad poušti severní Afriky. Zatímco alžírské letectvo získalo v roce 2014 dvacet šest strojů původní verze dvoumotorových stíhacích letounů, před rokem si objednalo čtrnáct MiG-29M / M2. Ruský státní prodejce zbraní Rosoboronexport, který je součástí státní korporace Rostec, podepsal s Alžírskem dvě smlouvy na dodávku letky stíhaček MiG-29M / MiG-29M2 a letky letounů Su-30MKA na Mezinárodní letecké show MAKS 2019.

První várka těchto modernizovaných MiG-29 již byla údajně Alžírsku dodána. Podle agentury TASS byly stíhačky dodány v rozloženém stavu a nyní se připravují na jejich první lety na letecké základně Oran. Tyto stíhačky také nahradí stárnoucí letadla MiG-29S, která jsou v současné době v provozu u 193. stíhací perutě alžírského letectva.

Letouny MiG-29M / MiG29M2, které směřovaly do Alžírska, jsou údajně stejné jako varianty používané egyptským letectvem. I když toto letadlo sdílí mnoho vlastností svého předchůdce, MiG-29M zahájil svůj vývoj v konstrukční kanceláři Mikojan v Sovětském svazu v polovině 80. let, v 90. letech byl označen jako MiG-33. To pravděpodobně naznačovalo, že se jednalo spíše o novou sjednocenou rodinu letadel než o nejnovější variantu rodiny stíhaček MiG-29.

MiG-29M je jednomístná verze modernizovaného letadla, zatímco MiG-29M2 je dvoumístný. Tyto varianty mají nový lehký rám, který zvyšuje manévrovatelnost a současně výrazně zvyšuje bojový dosah na 2 000 km oproti 1 500 km u původních MiGů-29.

Je však třeba si položit otázku, zda se Alžírsko rozhoduje správně, a to i po zakoupení aktualizované verze stárnoucího letadla, zejména poté, co se minulý měsíc objevily zprávy, že byl v Libyi sestřelen MiG-29 pilotovaný ruským žoldnéřem pro Libyjskou národní armádu (LNA).

Zdroj: The National Interest

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace