Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: AMX-10 RC
Pojem stíhač tanků je dnes poměrně těžko definovatelný. V některých státech se používá pojem lehký tank, jinde vozidlo palebné podpory a jinde stíhač tanků (v angličtině Tank Destroyer). Faktem je, že za 2. světové války stíhače tanků, tzv. StuG (Sturmgeschütz – útočné dělo) způsobily Rudé armádě více ztrát než klasické tanky, a byly velmi obávané. Výhodou byla velmi nízká silueta, poměrně silné pancéřování a výkonná hlavní zbraň. Na ukrajinském válčišti se každopádně objeví i obrněná vozidla AMX-10 RC, které pošle Francie obráncům před ruskou agresí.
Jak už média informovala, došlo k mezivládní dohodě mezi Francií a Ukrajinou o dodávce vozidel AMX 10RC. Bude se jedant o první dodávku západních obrněných vozů. Tato vozidla byla primárně vyvinuta jako průzkumná, ale v různých bojových misích se osvědčila díky palebné síle i v jiné roli. Stroje byly zapojeny do války v Zálivu, mise v Afghánistánu nebo na Pobřeží slonoviny. A dá se říci, minimum úkolů bylo průzkumných a maximum palebných.
Nespornou výhodu AMX-10 RC je i schopnost otočení v podstatě na místě díky řiditelnosti náprav. Toto je velký problém většiny kolových vozidel, jež si musí najet a couvnout a výhoda pásových vozidel, kdy zabrzdí jeden pás, nebo má možnost iniciovat protiběžný chod pásů.
AMX-10 RC v tomto bodě svým způsobem vyrovnává výhody pásových vozidel. Co je však zásadní, kolová vozidla mají vyšší siluetu, ale jsou svým způsobem lepší v zastavěných oblastech. Pásová vozidla mají nižší siluetu, ale vyšší hlučnost, vyšší provozní náklady, ale ve sněhu nebo bahně či troskách budov vyšší průchodivost vzhledem k rozložení hmotnosti na větší plochu.
Palebná síla kolových a pásových vozidel je srovnatelná stejně jako balistická ochrana. Základní rozdíly jsou v hlučnosti, provozních nákladech a průchodivosti terénem. A případně vzhledem k hmotnosti nebo přídavné balistické ochraně schopnost plavby.
Již při přestavbách různých typů BVP, kolových i pásových na stíhače tanků nebo vozidla palebné podpory bylo zjištěno, že korba neodolá síle zpětného rázu tankového kanonu, a bylo jedno, zda se jednalo o ráži 100 mm, 105 mm, 120 mm nebo 125 mm – což jsou v současnosti nejvyužívanější východní i západní ráže. Zkrátka po určitém počtu výstřelů praskla.
Z tohoto důvodu jdou na tento typ vozidel instalovány nízkotlaké, v případě AMX-10 RC střednětlakové kanony. To obnáší menší hmotnost kanonu, jehož stěny hlavně nemusí odolávat takovému tlaku, a pak je to i redukovaná munice. Pokud má stíhač tanků/vozidlo palebné podpory kanon ráže 105 mm (standard NATO) s drážkovaným vývrtem, nemůže si zapůjčit munici z nedaleko stojícího tanku s kanonem/municí stejné ráže. Hrozilo by roztržení hlavně, jež nevydrží tlak výstřelových plynů.
Jak obvykle nelze jednoznačně stanovit, zda je lepší pásové, nebo kolové vozidlo, i pokud mají stejnou ráži kanonu. Hlavní je vycvičenost osádky a taktika nasazení. Jedná se o podpůrné vozidlo, nikoliv průlomový zbraňový systém, tedy kryje boky útočících tanků nebo v obraně vytváří léčky, kdy zúročí krytí a velkou palebnou sílu. A je jedno, zda je na kolech nebo na pásech, zásah se vždy počítá.
Zdroj: en.defence-ua.com, armyrecognition.com, reuters.com, dw.com