Stíhačka 6. generace Tempest - noční můra ruského letectva

Stíhačka 6. generace Tempest - noční můra ruského letectva
Autor fotografie: BAE Systems|Popisek: Ilustrační obrázek Tempestu
16 / 05 / 2022, 09:00

Tempest má všechny znaky revolučního stíhacího letounu, který by mohl překonat schopnosti F-22 , F-35 , Su-57 a J-20 . Ale jak se říká, nic není dokonalé a aktuálně tuto tezi podporuje situace Ruska na Ukrajině.

Bez ohledu na to, jak dobré je podle vás letectvo vaší země, nezaručuje to, že budete mít vzdušnou převahu. Obloha nad Ukrajinou je toho příkladem, Rusko bylo mnohými považováno za lepší letectvo, přesto se jen zoufale a za velkých ztrát snaží udržet vzdušnou převahu. Jiné země si všimly nejen hrozby hrozící od nevyzpytatelného Ruska, ale i faktu, že potřebují letadla, která dokážou přelstít starší protiletadlovou obranu a jiné stíhačky.

Stealth stíhačka Tempest je zatím ještě daleko, protože letoun vstoupí do služby až okolo roku 2035, ale kolem tohoto programu se spojil impozantní tým. Spojené království, švédské a italské letectvo a jejich hlavní dodavatelé, BAE Systems, SAAB a Leonardo, ti všichni pracují na dosažení společného cíle a od invaze na Ukrajinu tento úkol nabral na intenzitě.

Japonsko je nejnovějším partnerem projektu Tempest, kdy Japonci pracují s Brity na budoucím demonstrátoru motoru pro letoun a obě země také usilují o vytvoření víceúčelového senzoru, který vylepší schopnosti letadla.

Jedním z problémů, kterým se konsorcium Tempest doufá vyhnout, jsou rigidní technologické požadavky, které mohou být v době představení platformy zastaralé. Vývojáři Tempestu mají místo toho na paměti pružnější, fluidní design.

Situace a geopolitika se mění s vývojem letadel. Invaze na Ukrajinu je příkladem toho, jak rychle dokáže vzdušný boj změnit jedna země, konkrétně Ukrajina, která bojuje ve zcela jiné váhové kategorii, než kam patří a ruské letectvo si s ní přes početní převahu neví rady.

Program Tempest se bude neustále vyvíjet, jak se v průběhu času mění okolí a situace na nebi. Mnoho zemí NATO kupuje letouny 5. generace F-35 Lightning II a program Tempest pravděpodobně využije poznatky získané z F-35 ke splnění svých milníků.

Tým Tempest bude jistě pozorně sledovat vzdušné boje nad Ukrajinou, do kterých zasahují i starší systémy jako Stinger nebo S-300, které i přes své vysoké stáří mají stále schopnosti zasahovat do aktuálního válečného scénáře.

Program Tempest se tedy bude muset podívat do minulosti i do budoucnosti, pokud chce naplnit vysoké standardy, které si konstruktéři nastavili.

První let Tempestu se očekává v roce 2035 a nahradí stroje Eurofighter Typhoon v Itálii a Velké Británii a SAAB Gripen ve Švédsku. Předpokládá se, že výroba Tempestu zahrnuje i 3D tisk. Stejně jako ostatní letadla 6. generace bude Tempest pravděpodobně využívat umělé inteligence k provozování autonomního dronu tzv. loajálního wingmana.

Zdroj: 19fortyfive.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace