Autor fotografie: BAE Systems|Popisek: Ilustrační obrázek Tempestu
Tempest má všechny znaky revolučního stíhacího letounu, který by mohl překonat schopnosti F-22 , F-35 , Su-57 a J-20 . Ale jak se říká, nic není dokonalé a aktuálně tuto tezi podporuje situace Ruska na Ukrajině.
Bez ohledu na to, jak dobré je podle vás letectvo vaší země, nezaručuje to, že budete mít vzdušnou převahu. Obloha nad Ukrajinou je toho příkladem, Rusko bylo mnohými považováno za lepší letectvo, přesto se jen zoufale a za velkých ztrát snaží udržet vzdušnou převahu. Jiné země si všimly nejen hrozby hrozící od nevyzpytatelného Ruska, ale i faktu, že potřebují letadla, která dokážou přelstít starší protiletadlovou obranu a jiné stíhačky.
Stealth stíhačka Tempest je zatím ještě daleko, protože letoun vstoupí do služby až okolo roku 2035, ale kolem tohoto programu se spojil impozantní tým. Spojené království, švédské a italské letectvo a jejich hlavní dodavatelé, BAE Systems, SAAB, Rolls-Royce a Leonardo, ti všichni pracují na dosažení společného cíle a od invaze na Ukrajinu tento úkol nabral na intenzitě.
Japonsko je nejnovějším partnerem projektu Tempest, kdy Japonci pracují s Brity na budoucím demonstrátoru motoru pro letoun a obě země také usilují o vytvoření víceúčelového senzoru, který vylepší schopnosti letadla.
Tepmest, stíhací letoun šesté generace
Tempest bude stíhací letoun šesté generace vyvíjený v rámci programu Future Combat Air System. Švédové již nechtějí vyvíjet letadlo šesté generace a Italové už vůbec, spoléhají se právě na Tempest, který byl poprvé představen na Farnbotough Air Show v červenci 2018. Jedním z problémů, kterým se konsorcium Tempest doufá vyhnout, jsou rigidní technologické požadavky, které mohou být v době představení platformy zastaralé. Vývojáři Tempestu mají místo toho na paměti pružnější, fluidní design.
Situace a geopolitika se mění s vývojem letadel. Invaze na Ukrajinu je příkladem toho, jak rychle dokáže vzdušný boj změnit jedna země, konkrétně Ukrajina, která bojuje ve zcela jiné váhové kategorii, než kam patří a ruské letectvo si s ní přes početní převahu neví rady a to především díky moderním přenosným protivzdušným systémům jako je třeba právě britský Starstreak.
Vzhledem k rostoucímu významu dronů se vývojáři nepochybně zaměří na obranu proti nim, především očekávaným rojům UAV v budoucnosti, ale také na schopnost Tempestu drony ovládat skrze řídící systém. Zde si nepochybně budou brát největší příklad právě z F-35, které prakticky je sama o sobě řídícím centrem. Drony kompletně změní budoucnost vzdušných sil a Britové se tomu musí přizpůsobit.
Celý projekt Tempest vyžaduje rozsáhlé investice
Společnost BAE Systems získala v červenci 2021 od ministerstva obrany zakázku v hodnotě přibližně 250 milionů liber na návrh a vývoj letounu Tempest, což znamenalo začátek fáze konceptu a hodnocení projektu. Vdubnu 2023 došlo k prodloužení smlouvy a to v hodnotě 650 milionů liber. Následovala mezinárodní třístranná smlouva s Japonskem a Itálií.
Právě kolaborativní fáze letounu pro spolupráciu s drony je naplánována na přísští rok s cílem vytvořit vysoce pokročilý, interoperabilní a adaptabilní systém s předpokladem investic v hodnotě dvou miliard liber. Demonstrátor letadla by měl být představen v roce 2027. Zcela jednoznačně se bude jednat o zásadní pokrok evropských vzdušných sil v situaci, kdy konkurent v podobě ruskéhého Su-57 čelí celé řadě pochybností o jeho stealth schopnostech.
Program Tempest se bude neustále vyvíjet, jak se v průběhu času mění okolí a situace na nebi. Mnoho zemí NATO kupuje letouny 5. generace F-35 Lightning II a program Tempest pravděpodobně využije poznatky získané z F-35 ke splnění svých milníků.
Tým Tempest jistě pozorně sleduje vzdušné boje nad Ukrajinou, do kterých zasahují i starší systémy jako Stinger nebo S-300, které i přes své vysoké stáří mají stále schopnosti zasahovat do aktuálního válečného scénáře. Program Tempest se tedy bude muset podívat do minulosti i do budoucnosti, pokud chce naplnit vysoké standardy, které si konstruktéři nastavili za situace, kdy jedinou reálnou moderní možností pro letectvo je stelath technologie.
První let Tempestu se očekává v roce 2035 a nahradí stroje Eurofighter Typhoon v Itálii a Velké Británii a SAAB Gripen ve Švédsku. Předpokládá se, že výroba Tempestu zahrnuje i 3D tisk. Stejně jako ostatní letadla 6. generace bude Tempest pravděpodobně využívat umělé inteligence k provozování autonomního dronu, tzv. loajálního wingmana.