Strategické bombardéry B-52H podstupují další modernizaci. Vzniká nová varianta

Strategické bombardéry B-52H podstupují další modernizaci. Vzniká nová varianta
Autor: foto: Balon Greyjoy, CC0|Popisek: B-52H-175-BW Stratofortress
25 / 08 / 2022, 14:00

Podle plukovníka Louise Ruscetty, vedoucího programu B-52, bude letoun B-52H nově označen jako B-52J nebo možná B-52K. Další verze vznikne zabudováním nového radaru a nových motorů. Letectvo zatím nerozhodlo. Je vypracován i nový odhad nákladů na přestavbu motorů a vedoucí programu se jej chystá předložit Kongresu, jak mu ukládá loňský zákon o obraně. Ruscetta nicméně uvedl, že zprávy o padesátiprocentním překročení rozpočtu jsou značně nadsazené.

Modernizace radaru a motorů představuje podle jeho slov "největší modifikaci v historii B-52", jak uvedl na konferenci Air Force Materiel Command's Life Cycle Industry Days v Daytonu ve státě Ohio. Změna z B-52G na B-52H v roce 1961 spočívala především v přechodu na motor TF33, ale nový balíček zahrnuje radar, motory, komunikaci, displeje v kokpitu a zrušení jednoho stanoviště člena posádky. Nové označení verze si tento vývoj podle plukovníka plně zasluhuje.

Otázkou je, zda nebudou existovat hned dvě nová označení, protože některé z nových radarů APG-79B4 budou na bombardéry instalovány dříve než nové motory Rolls-Royce F130. Pro verzi s novým radarem bude přepsána příručka pro pilota B-52 a příručky pro údržbu; a po výměně motorů budou muset být přepsány znovu: "Letectvo spolu s velitelstvím Global Strike Command se musí zabývat tím, jak novou variantu definovat. Rozhodnutí bude učiněno někdy v průběhu příštích dvou let, před zahájením prací," dodal Ruscetta.

Popsal nový aktivní radar s elektronicky skenovanou soustavou jako zásadní změnu, zejména v době, kdy letectvo přechází na flotilu dvou bombardérů, tedy B-21 a B-52. APG-79 je ve skutečnosti stejný radar jako na exportní verzi stíhacího letounu námořnictva F/A-18, jen je jeho soustava otočena "vzhůru nohama", takže se dívá spíše dolů na zem než na oblohu. "Budeme mít radar kvality stíhačky, a to pro podporu operací vzduch-země, a budeme moci lépe spolupracovat s ostatními koaličními partnery, protože bombardér bude moci používat stejný formát senzorů. Uvidí dále, bude navádět zbraně za letu a zlepší situační povědomí posádky bombardéru." B-52 dnes stále létá s radarem s mechanickým skenováním ze 60. let.

video: youtube

Nový radar bude oddělen od soupravy elektronického boje B-52, ale nové zařízení zabírá méně místa než staré a ponechává v této oblasti určitý růstový prostor pro další funkce.

Programová kancelář pracuje na tom, jak bude instalace radarů, motorů a dalšího vybavení rozvržena. Některé bombardéry dostanou nové radary dříve, než dostanou nové motory, ale později se bude dávat přednost tomu, aby se modifikace prováděly souběžně.

"Máme integrační tým, který zkoumá závislosti všech nových zařízení z hlediska velikosti, hmotnosti a výkonu, aby vytvořil co nejlogičtější posloupnost instalací. Minimální odstávky jsou nutné, aby se velitelství Air Force Global Strike Command nedostalo pod operačně požadovaný minimální počet bombardérů.

Letové zkoušky s novým radarem začnou koncem roku 2025 a přibližně ve stejné době by měly být postaveny první sériové verze. Počáteční operační schopnost s novým radarem dosáhne prvních 12 letounů v roce 2027. První letouny s novými motory budou v provozu kolem roku 2030.

Zdroj: airforcemag.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace