Strategické letectvo Kremlu na hraně, pád Tu-22M3 je jen špičkou ledovce

Strategické letectvo Kremlu na hraně, pád Tu-22M3 je jen špičkou ledovce
foto: GoodFon / Public domain/Tu-22M3

Kreml nemá kapacity nahradit Tu-22M3, Tu-95 a Tu-160. V kombinaci se slabou výrobou Su-34 a velkými ztrátami se ruské bombardovací letectvo pomalu dostává do kritické situace.

Již na začátku války se v souvislosti s velkými ztrátami ruského letectva psalo o velkém množství faktorů. Do těchto ztrát je nutné zahrnout i téměř třetinu všech vrtulníků Kamov Ka-52 Alligator, velké odpisy Su-25 a dalších strojů. Flotila klíčových stíhacích MiG-31 již jen připomíná kdysi mocnou sílu proti amerických strategickým bombardérům B-52. Zdaleka ne všechny odpisy jdou na vrub Kyjeva a jeho PVO v čele s MANPADS. Od roku 2022 se píše o tom, že ruští piloti mají za sebou naprostý nedostatek letových hodin a špatný výcvik. Další méně probíranou kapitolou je technický stav ruské letecké flotily. A zde jednoznačně vévodí Tu-22M3, Tu-95 a Tu-160. 

Su-34 jako náhrada Tu-22M3

 

Podle defensefeeds.com má Su-34 nahradit právě Tu-22M3 Backfire a Su-24 Fencer. Su-34 má špičkovou avioniku, zásadní otázka zní, kolik jí je od západních firem, je to víceúčelový letoun schopný plnit velké množství misí včetně vybojování vzdušné nadvlády a průzkumu. Přesto je jeho klíčovým faktorem schopnost úderů na velké vzdálenosti. Proto by měl nahradit strategický Tu-22M3, i když se letadla nosností vůbec nedají srovnat. Su-34 by v zásadě mělo být páteřní letadlo ruského letectva. Jenže aktuálně největší problém Krmelu je produkce. O Su-57 nemá smysl mluvit, ale Su-34 jsou na tom podobně. 

Kreml ztratil až jednu třetinu flotily Su-34

 

Polský WPtech psal o loňském zinscenovaném představení nových Su-34. Jenž po důkladné analýze se zjistilo, že prezentaci tvoří pouhá dvě letadla. A celkově jich nebylo vloni dodáno více jak deset. Ani toto letadlo zřejmě není vyráběno sériově. Navíc Su-34 znamená díky modifikaci pro používání FAB-3000 velké nebezpečí pro Kyjev, který se začal orientovat na jejich likvidaci přímo na letištích. Letadel bylo celkově vyrobeno kolem 170 a Oryx uvádí ztrátu 37 strojů. Takže reálně je řeč o ztrátě až jedné třetiny celé flotily. To je hodně velká rána pro ruské letectvo. A to je třeba zmínit, že od roku 2015 došlo podle anglické Wikipedie minimálně k osmi nehodám, z toho se letadla dvakrát srazila. 

Su-34 nejsou adekvátní náhrada strategických bombardérů

 

Tu-22M3, Tu-95 a Tu-160 mají jako strategické bombardéry jeden společný problém. Kreml už je nedokáže vyrábět, takže se renovují staré draky. A ani to nejde. Každá ztráta je velmi bolestivá. Kreml disponuje a modernizuje asi 35 Tu-95MS oproti 85 B-52. Ještě horší je stav u Tu-160, kde je podle Defence Express k dispozici jen asi sedm kusů z celkového počtu 16 strojů. Takže páteř ruského strategického letectva by měly tvořit Tu-22M3. A zatímco Američané vyvíjejí úspěšně B-21 Raider, Kreml žádnou náhradu nemá. A podle 19fortyfive.com je hlavním problémem ruské strategické flotily opotřebení. 

Tu-95MS

Havárie Tu-22M3

 

Forbes píše o další havárii Tu-22M v Usolském okrese ve východním Rusku. K události došlo minulý týden a je to zdokumentovaná pátá ztráta od roku 2022. Dvakrát Tu-22M3 havaroval, dvakrát ho mají na svědomí ukrajinské drony a jednou bylo letadlo sestřeleno. Vzhledem k tomu, že Kreml disponuje asi šedesáti Tu-22M3, jedná se o téměř desetiprocentní ztráty. A to je otázkou, co Moskva dokázala utajit. Newsweek psal už v roce 2023, že deset procent celkových ztrát ruského letectva jde na vrub haváriím. 

Kremlu hrozí krize okolo Tu-22M3, Tu-95 a Tu-160

 

Rusové nemají pro Tu-22M3, Tu-95Tu-160 dostatek náhradních dílů a zřejmě ani kvalitní avioniky. Počet letů se oproti začátku války snížil z až 300 denně na zhruba šedesát operací. Strategické bombardéry Kremlu se objevují nad Baltským mořem, útočí na Ukrajinu a létají v okolí Aljašky. Vytížení je zřejmě stále více znát a další pád Tu-22M3 je jen důsledkem. Su-34 není náhrada z kapacitních důvodů letadla, ale jen z nouze ctnost a stejně jich Kreml vyrábí zcela nedostačující množství, které nedokáže zdaleka pokrýt ani ztráty. Moskva v souvislosti s podobnou situací třeba u T-90M nebo BMP-3 sbírá samá negativa. 

 

Tagy