Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: Tu-22M3
Sankce, válka s Ukrajinou, zub času a upadající technická způsobilost ruského letectva vedou ke stále katastrofálnějšímu stavu ruských sil.
Tupolev Tu-22M je strategický a námořní útočný bombardér dlouhého doletu vyvinutý pro sovětské letectvo v 60. letech 20. století, který vzlétl v roce 1971. Poprvé byl nasazen ve válce v Afghánistánu v letech 1987 až 1989. Moskva letadlo používala i v Čečensku v roce 1995. Je primárně určen k provádění jaderných a konvenčních útočných operací. Podle Airforce Technology má Tu-22M3, který se v minulých dnech zřítil v Rusku, dělku 42,4 metru, rozpětí křídel 34,2 metru a výšku 11 metrů. Prázdná hmotnost letadla je přes 53 tun a vzletová impozantních 126 tun.
Tu-22M jako univerzální strategický bombardér
Částečně skleněný kokpit má čtyřčlennou posádku, která sedí na vystřelovacích sedadlech. Na podvěsech může nést protilodní střely s plochou dráhou letu Kh-22 a hypersonické střely Kh-15, jež mohou nést jaderné hlavice. Letadlo může nést pumy FAB-250 nebo FAB-1500. Zatím zřejmě nedokáže vypouštět upravené FAB-3000, se kterými si Ukrajina aktuálně neví rady, ale Moskva s jejich použitím na Tu-22M počítá. Vnitřní pumovnice má kapacitu 24 000 kilogramů výzbroje. Bombardér je osazen dvouhlavňovým kanonem GSH-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané ocasní věži. Maximální rychlost činí 1 997 km/h s doletem 6 800 kilometrů. Bojový dosah činí 2 700 kilometrů.
Dostup Tu-22M je 13 300 metrů a stoupavost velmi slušných 15 m/s. Zde se jasně projevuje kvalita sovětské konstrukční školy, která se vždy výrazně orientovala na letové schopnosti svých strojů. Z hlediska výzbroje lze ještě zmínit schopnost nést čtyři hypersonické balistické střely Kh-47M2 Kinžal a možnost shazování námořních min. Tu-22M3 byly nasazeny v Sýrii a prošly následnou modernizací, kdy dostaly specializované výpočetní subsystémy SVP-24-22. Ty mají v zásadě zrychlit schopnost reakce letadla na radarová zjištění a zrychlení spolupráce s řídícími systémy. To samo o sobě napovídá, že i Moskva velmi dobře ví, jak se moderní válčiště změnilo a sdílení informací s ostatními bojovými systémy je alfou a omegou současnosti.
Podle Oryxu byly doposud Ukrajinci zničeny čtyři Tu-22M a polský WPtech uvádí pád dalšího 15. srpna. Celkově však v tomto případě mohou být ztráty vyšší, protože při kritériích Oryxu můžou být další odpisy na ruském území obtížně zjistitelné. Anglická Wikipedie uvádí nehody v letech 2017, 2019 a 2021. Ukrajinci tvrdí, že 19. dubna 2024 sestřelili další stroj raketou země vzduch a jedná se o údajně druhý sestřel v konfliktu. Další letadla mají na svědomí UAV přímo na letištích. Sovětský svaz a následně Rusko do roku 1993 vyrobily 497 Tu-22 v různých verzích. Otázka ovšem zní, kolik z nich je aktivních. SSSR obecně vyprodukoval velké množství strategických bombardérů, ale v Rusko jich má v zásadě u většiny typů v provozu pouze desítky.
Ztráty Rusů nejsou jen na Tu-22M
Je pochopitelné, že pokud je země ve válečném konfliktu, vlastně speciální operaci, je letecký provoz výrazně větší a je i více nebojových havárií podobně jako teď Tu-22M3. Je však již veřejným tajemstvím, že celý ruský letecký park včetně civilních letadel úpí pod západními sankcemi a i přes řadu modernizací je ruská flotila strategických bombardérů zastaralá. Postupně se zvyšující počet havárií bude mít příčiny ve všech aspektech. WPtech tvrdí, že příčinou pádu byl zřejmě požár v levém motoru, tři operátoři zahynuli, čtvrtý přežil a má zlomenou nohu.
V důsledku války na Ukrajině se celé ruské strategické letectvo ztenčuje. Kyjev nezahájil ofenzivu jen v Kurské oblasti, velmi se zintenzivnily útoky na ruská vojenská letiště celými roji dronů. Hlavním cílem jsou zřejmě Su-34 kvůli schopnosti vypouštět FAB-3000, ale na ranvejích stojí i strategické Tupolevy a nikdo neví, kolik jich bylo zničeno nebo poškozeno. Speciální operace vychází Moskvu stále dráž, protože nahradit strategické bombardovací letectvo je pro Krem takřka nemožné i ve střednědobém horizontu. Nemluvě o tom, že Tu-22M jsou součástí jaderné triády.