Strategický transportní letoun An-124 Ruslan má nakonec v ruském letectvu nahradit Iljušin Il-106

Strategický transportní letoun An-124 Ruslan má nakonec v ruském letectvu nahradit Iljušin Il-106
Autor: Iljušin|Popisek: Il-106
27 / 01 / 2019, 09:00

Iljušin bude pokračovat ve vývoji těžkého transportního letounu Il-106. V ruském letectvu má alespoň podle šéfkonstruktéra Nikolaje Talikova nahradit typ Antonov An-124, který se potýká s nedostatkem náhradních dílů.

Strategický transportní letoun Antonov An-124 nepatří mezi nejstarší typy v ruském letectvu. Svůj první let absolvoval koncem roku 1982 a v roce 1986 došlo k jeho zařazení do služby. Po rozpadu Sovětského svazu se ale Antonov ocitl na území Ukrajiny. Tím pro Rusko vznikl nepříjemný problém, kdy se nejen ve výrobě ale také údržbě mnoha transportních letounů stalo do jisté míry závislé na cizím výrobci v samostatném státě. Nějakou dobu se pak sice mělo za to, že by se vzhledem k potřebě výroba obnovila, ale k tomu vzhledem k politickým neshodám nakonec nedošlo. A dnes už je prakticky jasné, že ani nedojde.

V současné době disponuje Rusko papírově celkem 26 transportními letouny An-124 Ruslan. Z nich mají být údajně plně letuschopné snad jen čtyři stroje a to zřejmě jen kvůli kanibalizaci dílů z těch ostatních. Ruské letectvo přitom k nim nemá žádnou plnohodnotnou alternativu. Jeho druhý nejtěžší transportní Iljušin Il-76 totiž dokáže unést maximálně kolem 60 t nákladu oproti 150 t u Ruslanu.

Il-76

Il-76

 

Uvažovaná modernizace An-124 Ruslan

Dlouhou dobu se mělo za to, že Rusko půjde ve střednědobém horizontu cestou modernizaci stávajících An-124. Jednalo by se o ekonomicky přívětivou variantu, která by využila draky s přetrvávající životností. Podle dostupných informací mělo dojít k modernizaci avioniky a nahrazení motorů Progress D-18 vyvíjenými  Aviadvigatel PD-35. V té souvislosti se hovořilo dokonce o to, že letoun by i vzhledem k politickým důvodům dostal nové označení a létal snad až do roku 2050.

psali jsme: VIDEO: Vyzvedávání Iljušinu IL-2 z moře

O variantě modernizace se přitom hovořilo ještě v létě. S koncem roku se ale začaly objevovat zprávy o tom, že Rusko by mělo vyvinout vlastní nový transportní letoun rychleji, než se původně očekávalo a že modernizace An-124 nakonec nebude potřeba.

An-124

An-124

 

Vývoj vlastního Il-106

Tím letounem, který by měl nahradit An-124 Ruslan má být Iljušin Il-106. Ten vychází z projektu z 80. a 90. let., jež se stal před několika lety základem v programu PAK-VTA (Perspektivnyj Aviacionnyj Komplex - Vojenno-Transportnoj Aviacii), tedy perspektivního leteckého komplexu vojenského transportního letectva. Z toho důvodu není třeba zahajovat vývoj zcela nového letounu, byť Il-106 nebyl nikdy nebyl postaven a zalétán. I tak se ale má jednat o značné ulehčení.

Il-106 má mít rozpětí 58,5 m, na délku měřit 57,6 a na výšku 19,93 m. Unést má až 80 t na vzdálenost 5 000 km, při přetížení snad až kolem 100 – 120 t, tedy jen o trochu méně než Ruslan. Má mít ovšem stejně nebo podobně velký nákladový prostor. Pohon má obstarávat čtveřice dosud nedokončených proudových motorů.

Čekání na motory

Právě dostatečně výkonné motory Rusové totiž ještě nemají. Vývoj motoru Aviadvigatel PD-35 má být dokončen v roce 2023, podle některých zdrojů později a vstoupit do výroby až kolem roku 2028 – tedy o dva roky než někteří vidí hotový Iljušin Il-106. Pozitivní nicméně je, že se s ním počítá hned pro více typů transportních a dopravních letounů a proto má být jeho vývoj jednou z priorit ruského leteckého průmyslu.

psali jsme: V Rusku postavili po téměř 15 letech nový strategický bombardér Tu-160M2

Spekuluje se proto nad tím, zda pro některé první prototypy nebude použita některá varianta motoru PD-14, konkrétně PD-14 nebo PD-18F. Ty sice poskytují nižší tah, ale k některým zkušebním letům by možná dostačovaly. To už se však nedá říci o sériových letounech – ty si budou muset počkat na PD-35 stejně jako by se na ně muselo počkat v případě modernizace An-124.

 

Autor: Michal Polák

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace