Střední argentinský tank TAM: Sázka na evropskou technologii

Střední argentinský tank TAM: Sázka na evropskou technologii
Autor: Argentinská vláda, CC BY-SA 4.0|Popisek: Argentinský tank TAM
28 / 09 / 2021, 13:00

TAM představuje argentinský střední tank, který je postaven na podvozku německého bojového vozidla pěchoty Marder.

TAM představuje argentinský střední tank, jenž vznikal v sedmdesátých letech. V šedesátých letech se Argentina poohlížela po náhradě své stárnoucí tankové výbavy, složené jednak z britských tanků Sherman Firefly, jednak amerických M3A1A. Když Argentina požadovala po USA dodávku dalšího vojenského materiálu, ty odmítly. Argentina tak nasměrovala svou pozornost do Evropy a rozhodla se vsadit na evropské technologie.

Armáda vyžadovala vyvinout takové vozidlo, které by bylo lehčí, rychlé, s nízkou siluetou a dostatečnou palebnou silou. Protože však Argentina postrádala zkoušenosti a zdroje na postavení takového tanku, ministerstvo obrany oslovilo německou společnosti Thyssen-Henschel, kterou přizvalo ke spolupráci. Společnost se stala součástí přední světové zbrojovky Rheinmetall v roce 1999. TAM tedy vznikal jako argentinsko-německá kooperace a používá podvozek německého bojového vozidla pěchoty Marder.

Vývoj nového vozidla začal v roce 1974 a o tři roky později byly na světě tři prototypy. Do služby pak vozidlo vstoupilo v roce 1983. TAM pohání motor MB 833 Ka M-500 o výkonu 559 kW, maximální rychlost činí 75 km/h a dojezd 590 km. Hlavní zbraň tvoří kanón L7A3 ráže 105 mm, sekundární výzbroj zajišťují dva kulomety ráže 7,62 mm.

Sedadlo řidiče je umístěno v přední levé části tanku. Po pravé straně řidiče se nachází motor a převodovka. Zbraňová věž je situována v zadní části tanku. Ve věži jsou umístěni tři členové posádky – velitel a střelec napravo, nabíječ nalevo. Celkem se vyrobilo přes 200 kusů, žádné z vozidel však nezasáhlo do války o Falklandy, konfliktu s Velkou Británií, který probíhal v roce 1982.

Kromě tanku TAM bylo vyvinuto ve spolupráci s Rheinmetallem rovněž bojové vozidlo pěchoty, jehož se vyrobilo kolem 150 kusů. Další výroba musela být z důvodu finanční krize v roce 1986 zastavena. Na základě tanku TAM pak v letech 1988 až 1993 vznikla i vozidla - obrněné vyprošťovací vozidlo a 155mm samohybná houfnice.

Dlouhodobě jsou sice preferovány MBT, jež jsou však určeny k velkým tankovým operacím a jako průlomová zbraň, čemuž odpovídá i jejich velikost, hmotnost a výzbroj. Střední tanky s lehčím pancéřováním a i slabší výzbrojí nejsou pro moderní MBT protivníkem, ale našly své místo v některých zemích. Jejich použití je dáno specifickými podmínkami, tedy ve vysokohorském terénu, kde je řidší vzduch, nebo v džunglích s hustým porostem a poměrně mokrou (méně nosnou) půdou. Pro vysokohorské podmínky používá střední tanky Argentina, nově Čína a Indie, v džungli např. Indonésie.

Zdroj: tanks-encyclopedia.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace